Marc legal

La Llei de ports de l'Estat i de la marina mercant busca definir el model portuari segons les necessitats actuals i, sobretot, dotar-lo d'un marc institucional que permeti una gestió eficient i no burocratitzada.

Els seus objectius inclouen la salvaguarda de l'ambient marí, la potenciació de la navegació de cabotatge i el desenvolupament econòmic del transport marítim.

Una llei que evoluciona

El text actual de la llei és del 2011. Des de la seva primera formulació s'ha adaptat per tenir en compte les diverses necessitats de cada port i permetre'ls prestar els seus serveis de manera eficient i eficaç amb criteris empresarials. Però també hi ha hagut renovacions en la legislació per adaptar-se a la mundialització de l'economia i el comerç; o la consolidació del mercat interior comunitari i el desenvolupament d'una política comuna de transports.

 

Noves realitats

Els ports han hagut d'adaptar-se a un entorn cada vegada més obert amb grans canvis tecnològics, així com a la liberalització del mercat de serveis de transport. Tot això s'ha vist reflectit en una major competència interportuària per atreure trànsit tant a escala nacional com internacional, una rivalitat dins dels mateixos ports entre els diversos proveïdors de serveis i la incorporació a la gestió portuària del model de col·laboració publicoprivada.