El llegat de l'America's Cup
- Acollir la 37 edició de la Louis Vuitton America's Cup va marcar un abans i un després a la història del Port de Barcelona; ja que la competició va esdevenir un potent catalitzador per accelerar tres eixos clau pel Port: el foment de la integració port-ciutat, la seva consolidació com a referent internacional en compromís amb la sostenibilitat i el reforçament de la seva imatge com a líder en l’àmbit de la innovació nàutica.
- L’esdeveniment va deixar un llegat fructífer i enriquidor, i va remarcar la situació del Port de Barcelona com a amfitrió de celebracions esportives de prestigi, com a pioner en protecció i respecte mediambiental i com a líder en tecnologia i enginyeria marítima a escala global.
Àrea port-ciutat
Des que Barcelona va ser designada com a seu de la 37a Louis Vuitton America's Cup, el Port va iniciar el seu procés de transformació per rebre els equips de la competició més reconeguda de vela a escala global. Gràcies a més de 136 milions d’euros d’inversió publicoprivada, traduïts en 25 projectes concrets, el Port Vell va poder modificar la fesomia de la zona port-ciutat, dotant-la de nous espais i serveis perquè la ciutadania i els visitants estrangers poguessin gaudir d’aquests durant la competició i també un cop finalitzat l’esdeveniment. Es tracta d’accions d’integració del port a la ciutat previstes des de feia temps, les quals es van veure accelerades amb l’arribada de l’America’s Cup.
Les 25 actuacions es van dur a terme entre 2023 i 2024, i en destaquen algunes com ara la construcció de la rambla de la Nova Bocana, una nova zona de passeig que culmina amb el nou edifici Mirador; el trasllat de l’operativa marítima dels molls Barcelona Nord i Drassanes al moll Adossat; la rehabilitació de l’edifici històric del Portal de la Pau o dels “tinglados” del moll Oriental; la remodelació d’espais d’oci privats com ara el Maremàgnum, amb el Time Out Market, una nova zona de restauració, i el Club Natació Barcelona, que va reformar i millorar les seves instal·lacions; o l’estrena del servei del bus nàutic, connectant el moll de les Drassanes i el moll de Llevant. Una transformació a molts nivells, catalitzada per la celebració de la Copa Amèrica, amb la finalitat de fer del Port Vell un referent local i global de port ciutadà obert, diversificat, innovador i sostenible.
Sostenibilitat
En tot moment, pel Port de Barcelona, el fet de minimitzar l’impacte mediambiental de l’esdeveniment va ser una prioritat. Una de les condicions del Port per acollir la 37a edició de la Louis Vuitton America's Cup, va ser que totes les actuacions i efectes de l’operativa dels equips participants fossin tan respectuoses amb la preservació del medi ambient i de l’ecosistema marí com fos possible.
Tant és així, que el Port va elaborar una guia de requisits que els equips van anar complint des dels mesos previs a la competició fins a les setmanes de les regates finals: les pràctiques sostenibles en la construcció de les bases i en les accions rutinàries en aquestes; la instal·lació d’un comptador d’aigua a cada base i que tots els sistemes d’aigua en aquestes estiguessin equipats amb dispositius d’estalvi que garantissin la màxima eficiència; l’obligació de fer una anàlisi de la petjada de carboni per compensar les emissions de CO₂ emeses; la instal·lació de plaques solars en almenys el 20% de la superfície de les cobertes de les bases o la reutilització de tots els materials possibles usats en anteriors edicions de l’America’s Cup. Alhora, el Port va afirmar que no permetria la connexió dels equips a la xarxa pública d’aigua potable, fet pel qual cadascun d’ells va haver de proposar una alternativa sostenible per tenir accés a aigua potable.
Innovació nàutica
La 37a Louis Vuitton America's Cup es va consolidar com un escenari d’avantguarda per a la tecnologia nàutica. Amb els vaixells AC75 i els corresponents hydrofoils, que els van permetre navegar a més de 100 km/h, la competició va ser també una desfilada de la tecnologia nàutica més puntera en aerodinàmica i hidrodinàmica. En aquesta mateixa línia, és important destacar també els Chase Zero, embarcacions propulsades amb hidrogen, que van donar suport als AC75 durant cada regata. Per poder donar servei a aquestes embarcacions, el Port de Barcelona va posar en marxa uns mesos abans un nou punt de subministrament d’hidrogen al moll de Ponent, una plataforma d’emmagatzematge d’hidrogen - un camió tubular amb ampolles que té la capacitat d’acumular gairebé 28.000 litres d’hidrogen – i un dispensador.
Futur
Si bé és cert que al llarg de la història, Barcelona ha estat testimoni de grans esdeveniments esportius, l’any 2024 el Port de Barcelona es va convertir per primer cop en l’epicentre de la competició més prestigiosa de la nàutica: la 37a edició de la Louis Vuitton America's Cup. Un esdeveniment que va captar l’atenció dels amants de la vela, l’esport, la tecnologia i la innovació.
Pel Port de Barcelona, l’esdeveniment va suposar molt més que la celebració d’una competició esportiva. Va ser una oportunitat per demostrar la seva capacitat organitzativa envers reptes d’important envergadura, per reivindicar una infraestructura portuària de primer nivell i per projectar internacionalment la seva versatilitat, adaptació i implicació; en ser un punt de trobada que va unir tradició i innovació, esport i tecnologia, sostenibilitat i competitivitat, creixement i desenvolupament.