Seguretat industrial

La Llei de ports ens atribueix les funcions de controlar els sistemes contra incendis i de prevenció, així com les emergències, d'acord amb la normativa de protecció civil; col·laborar amb les administracions competents en els àmbits esmentats, inclòs el salvament, i vetllar pel compliment de la normativa que afecta l'admissió, la manipulació i l'emmagatzematge de mercaderies perilloses.

Preparar, prevenir i actuar

La implantació del Pla d'autoprotecció (PAU), una de les eines essencials per garantir la seguretat industrial del Port de Barcelona, es duu a terme per diferents vies. Les principals són la formació general o específica, la informació als treballadors o personal de la Comunitat Portuària i la realització periòdica de simulacres, pràctiques o exercicis.

Imatge
Bomberos en el Port de Barcelona

Simulacres i pràctiques

Totes les activitats afectades pel Decret 30/2015, excepte les de caràcter temporal, estan obligades a fer simulacres de supòsits d'activació del Pla d'autoprotecció (PAU) com a mínim una vegada a l'any. Aquests exercicis ens ajuden a comprovar l'operativitat del Pla i a definir les mesures de millora que s'hi poden incorporar.

Els objectius d'un simulacre en el marc del PAU són:

  • Establir la coordinació de les organitzacions, instal·lacions i vaixells implicats.
  • Posar en pràctica l'activació i actuació dels mitjans materials i humans.
  • Millorar els procediments d'emergència.

Els simulacres i les pràctiques estan coordinats pel Departament de Seguretat Industrial de l'APB i compten amb la participació activa de grups actuants del PAU del Port. Habitualment es duen a terme:

  • Simulacre general del Port de Barcelona.
  • Simulacres a les empreses del Port de Barcelona.
  • Pràctiques conjuntes entre Bombers de Barcelona i remolcadors del port.
  • Pràctiques conjuntes entre els Bombers de Barcelona i la Brigada d'Emergències d'Estibarna.

  • Imatge
    Práctica de extinción de incendios en el Port Autor: Joaquim Pol
    Caption
    Práctica de extinción de incendios en el Port (Joaquim Pol)
  • Imatge
    Práctica de prevención de riesgos en manipulación de mercancías Autor: Joaquim Pol
    Caption
    Práctica de prevención de riesgos en manipulación de mercancías (Joaquim Pol)
  • Imatge
    Simulacro de emergencia por riesgo químico Autor: Joaquim Pol
    Caption
    Simulacro de emergencia por riesgo químico (Joaquim Pol)
  • Imatge
    Atención a persona afectada en simulacro de riesgo químico Autor: Joaquim Pol
    Caption
    Atención a persona afectada en simulacro de riesgo químico (Joaquim Pol)
  • Imatge
    Práctica de extinción de incendio con fuego real Autor: Joaquim Pol
    Caption
    Práctica de extinción de incendio con fuego real (Joaquim Pol)
  • Imatge
    Intervención de remolcador durante simulacro Autor: Joaquim Pol
    Caption
    Intervención de remolcador durante simulacro (Joaquim Pol)

Formació específica

Els riscos relacionats amb el tràfic de mercaderies perilloses, l'extinció d'incendis a bord d'embarcacions i el rescat de persones són alguns dels més rellevants. És imprescindible formar i preparar adequadament els grups d'intervenció.

Admissió de mercaderies perilloses

L'admissió, manipulació i emmagatzematge de mercaderies perilloses als ports es regula mitjançant el Reial decret 145/1989, l'article 15 del qual es dedica a les de perillositat especial. El Codi marítim internacional de mercaderies perilloses (Codi IMDG), de l'Organització Marítima Internacional (OMI), recull les disposicions vigents que regulen el transport de mercaderies perilloses per via marítima; en el capítol 1.4.3.1 es defineixen les d'alt risc.

El Departament de Seguretat Industrial de l'APB fa les gestions pertinents per emetre el permís indispensable de càrrega o descàrrega d'aquest tipus de mercaderies al port. A més, regularment es duen a terme inspeccions in situ a les terminals d'estiba de contenidors i de granels, així com inspeccions documentals a consignataris. Les mercaderies perilloses representen al voltant del 20% del volum total de tràfic del port.

 

Grup de Prevenció de Riscos (GPR)

El PAU preveu la presència i l'actuació dels Bombers de Barcelona com a GPR en les operacions de càrrega o descàrrega de mercaderies perilloses d'alt risc a les diferents terminals d'estiba. Això pretén assegurar una intervenció ràpida davant de qualsevol incident o accident, ja que la reducció del temps de resposta en minimitza de manera significativa les possibles conseqüències.