Jornades de Medi Ambient
En el marc de la Comunitat Portuària de Barcelona, el grup de treball de Medi Ambient del Consell Rector organitza diverses jornades a l’any, dirigides a totes les empreses de la Comunitat Portuària i als stakeholders que puguin estar-ne interessats.
Descarbonització del transport marítim
2 d’abril de 2025, de 9 a 12 h
Auditori de la Sala Port de Barcelona del WTC Barcelona
El transport marítim i els ports afronten amb certa incertesa el repte de la descarbonització per complir amb els acords de la Conferència de París del Conveni de Canvi Climàtic i les polítiques de la Unió Europea i de l’Organització Marítima Internacional. Aquests acords i polítiques fixen per a l’any 2050 un horitzó de neutralitat per a Europa i pel transport marítim.
Per conèixer una mica més aquest tema, el Grup de Treball de Medi Ambient del Consell Rector juntament amb l’Associació d’Agents Consignataris de Vaixells de Barcelona organitzen una jornada dedicada a la descarbonització del transport marítim.
En aquesta jornada coneixerem de primera mà quins nous combustibles són els més factibles per aconseguir la descarbonització del transport marítim i veurem el plantejament que fan algunes de les navilieres que operen al nostre port.
Programa de la jornada
Inscriu-t'hi

Sostenibilitat en el transport per carretera
19 de març de 2025, de 9 a 15:30 h
Auditori Edifici Service Center, ZAL Port de Barcelona
El transport de mercaderies per carretera és responsable de més de la meitat de les emissions de gasos d’efecte hivernacle a Europa i la seva descarbonització implica la incorporació progressiva de camions propulsats amb nous combustibles de zero emissions o elèctrics.
Les principals barreres per incorporar els nous camions de baixes emissions són la dificultat i resistència al canvi, l’alt cost dels camions elèctrics i la manca d’una extensa i fiable infraestructura de recàrrega elèctrica i de subministrament de combustibles zero emissions com l’hidrogen, els biocombustibles i els combustibles sintètics.
La jornada tenia un enfocament pràctic i exemples reals, organitzada conjuntament amb el Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya i el Clúster Catalonia Logistics, amb activitats com:
- Esmorzar-networking per fomentar el contacte entre professionals.
- Zona d'exposició i test-drive de vehicles pesats elèctrics, per conèixer i provar les últimes innovacions en mobilitat sostenible.
- Taules rodones i ponències magistrals on es debatran els reptes i oportunitats de la mobilitat del futur, amb la participació de líders del sector.
Una oportunitat única per connectar, inspirar i liderar el camí cap a un transport més sostenible!
Jornada patrocinada per:
I amb la col·laboració de:
Noves obligacions en sostenibilitat corporativa
23 d'octubre de 2024
En el marc del Pacte Verd Europeu i l'objectiu d'aconseguir un continent neutre en carboni el 2050, la UE està impulsant noves normatives perquè les empreses integrin criteris ASG (Ambientals, Socials i de Governança) en la seva presa de decisions i promoguin la transició cap a un model econòmic circular i de baixes emissions de carboni.
L’objectiu d’aquesta jornada, organitzada juntament amb el Club EMAS Catalunya, va ser analitzar com aquestes noves normatives afecten a les empreses portuàries i a les seves de la cadenes de subministrament.
En la jornada es van presentar les següents quatre noves normatives:
🔹 Directiva de divulgació d’informació de sostenibilitat (CSRD)
🔹 Proposta de Directiva de Green Claims
🔹 Directiva de Diligència Deguda
🔹 Reglament de taxonomia ambiental
Finançament de vehicles de transport de mercaderies de baixes emissions
15 de juliol de 2024
La descarbonització del transport terrestre de mercaderies, per tal d’arribar a la neutralitat el 2050, implica l’ús de vehicles elèctrics amb bateries o cèl·lules de combustió d’hidrogen.
En aquesta jornada es va explorar, de la mà de BBVA, l’Institut Català de Finances i AVALIS, opcions de finançament per a la incorporació de camions de baixes emissions a les flotes.
També es va conèixer l’experiència d’EVARM i l’equip de KH7 en la transformació de camions dièsel a duals dièsel-hidrogen utilitzats al Rally Dakar.
Implementació de la normativa per descarbonitzar el transport marítim
25 de juny de 2024
En aquesta jornada informativa organitzada juntament amb la Capitanía Marítima de Barcelona, de la Dirección General de la Marina Mercante, va comptar amb l’expert i coordinador de Sostenibilitat i Contaminació de la Dirección General de Marina Mercante, el Sr. Federico Navarro, qui va exposar les normatives sobre les emissions de gasos d’efecte hivernacle, tant a nivell internacional com europeu.
Es va tractar des d’un punt de vista pràctic com es transposa la normativa marítima de la IMO derivada de la seva revisió de l’Estratègia de Descarbonització el 2023, com per exemple els nous índexs EEXI i CII i les futures mesures a mitjà termini que estan previstes.
També es va parlar de la incorporació del transport marítim al sistema de comerç de drets d’emissions de gasos d’efecte hivernacle amb el Reglament ETS i quines obligacions i rols tindran les navilieres, les terminals i els ports en la seva implantació.
Finançament d’actuacions sostenibles
18 d'abril de 2024
El canvi climàtic posa en perill el desenvolupament i representa un risc cada cop més evident per a la vida al planeta. L'ONU, a través del Conveni contra el Canvi Climàtic, crida a actuar davant d’aquesta emergència a partir de la reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle i, alhora, de l'adaptació als canvis que ja s’han posat en marxa i que trigaran molts anys a revertir, si és que això és possible.
La Unió Europea vol esdevenir un continent climàticament neutre i per això ha promogut canvis legislatius profunds i ha destinat fons encaminats a ajudar a descarbonitzar tots els sectors i activitats. Aquest és un dels pilars del que es coneix com a finançament sostenible.
Aquesta jornada va comptar amb entitats financeres i organismes públics que van donar a conèixer quins productes de finançament hi ha disponibles per invertir en actuacions de descarbonització i quines són les condicions bàsiques per accedir-hi.