Obres en curs

L'Autoritat Portuària és responsable de vetllar pel desenvolupament i el manteniment de la infraestructura portuària, sigui executant directament obres o supervisant i controlant actuacions de les empreses concessionàries.

Actuacions principals

Les obres principals en curs al port són:

  • Campanya geotècnica moll Catalunya i ampliació moll de l'Energia.
  • Remodelació de les instal·lacions edifici ASTA.
  • Prolongació de la vida útil de la torre de control.
  • Rehabilitació dels tinglados del moll Oriental.
  • Remodelació de l'àrea pesquera. Llotja.

Al mapa adjunt pots veure on són i conèixer més detalls de cadascuna.

Obres en curs

Detall de les obres en curs

  • Campanya geotècnica al moll Catalunya i ampliació del moll de l'Energia: L'APB ha planificat l'execució del moll de Catalunya que completarà el desenvolupament portuari previst a l'ampliació sud; alhora, ha previst actuacions importants al moll de l'Energia, bàsicament la nova dàrsena dels molls d'atracada 35s i la reconfiguració dels molls d'atracada 32s. Atès que les actuacions esmentades són l'objecte dels projectes constructius corresponents, és imprescindible disposar d'informació detallada sobre les característiques geotècniques del terreny.

 

  • Remodelació de les instal·lacions del complex ASTA: La finalitat d'aquesta actuació és millorar les condicions funcionals del complex ASTA, format per un edifici principal i un edifici annex de Policia Portuària. Es mantindran els departaments actuals (Conservació, Arxiu i Policia Portuària), i una zona de l'edifici principal la utilitzaran, en règim de lloguer, empreses concessionàries de l'APB.

    Amb aquest objectiu, es farà una rehabilitació integral dels dos edificis, tant des del punt de vista funcional, amb una nova distribució a totes les plantes, com estructural, ja que la façana serà substituïda del tot, conjuntament amb la coberta i les armadures de coberta. En canvi, es mantindran gairebé íntegrament els forjats actuals, tot i que serà necessari reforçar les fonamentacions.

 

  • Prolongació de la vida útil de la torre de control: L'edifici de la torre de control del Port de Barcelona té un disseny singular on es combina estructura d´acer corten amb façana permeable. Addicionalment, els diferents forjats estan construïts mitjançant xapa d'acer col·laborant. La combinació d'efectes que es produeixen per la seva alta exposició a la corrosió marítima, atesa la ubicació, i les característiques de disseny i concepció estructural, que no impedeixen o faciliten aquesta acció, ha motivat que alguns elements estructurals de l'edifici presentin una patologia de corrosió.

    Així, aquesta actuació permet dur a terme els treballs necessaris per abordar la protecció i la restitució o reparació de l'estructura de la torre de control en aquelles zones afectades o susceptibles de veure's afectades per corrosió.

 

  • Rehabilitació dels tinglados del moll Oriental: Entre el moll Oriental i Llevant i el Passeig Joan de Borbó hi ha un conjunt de coberts (magatzems) amb un valor arquitectònic destacable, que van ser construïts a principis del segle passat. La totalitat es troben en desús des de fa anys, el que ha provocat que se n'anessin deteriorant de mica en mica fins al moment actual, en què es troben en un estat de conservació deficient.

    Sorgeix la necessitat de rehabilitar i recuperar l'estat original del conjunt per evitar problemes de seguretat ciutadana i mediambientals. Així, s'ha iniciat un nou procediment de contractació conjunta d'elaboració de projecte i execució de les obres necessàries.

    El pont és en una zona marítima, per la qual cosa els aspectes lligats a la corrosió i l'ambient agressiu, tant per a l'estructura metàl·lica com per al formigó, són significatius. La singularitat estratègica d'aquesta infraestructura obliga a anticipar tant com sigui possible les accions per garantir-ne la conservació i la durabilitat. Amb aquesta actuació, s'emprenen les mesures correctores necessàries per solucionar les patologies i incidències detectades i, així, allargar la vida útil del pont.

 

  • Remodelació de l'àrea pesquera. Llotja: L'edifici de la llotja de pescadors es troba en un estat precari i amb greus problemes de corrosió, ja que disposa totalment d'estructura metàl·lica, fins i tot parets i coberta. Es planteja la construcció d'una llotja nova, amb les instal·lacions auxiliars necessàries (fàbrica de gel), per així disposar d'uns serveis actualitzats a les noves necessitats. Així mateix, cal emprendre la reurbanització de l'entorn de la llotja, per adaptar-lo als estàndards del nou edifici i al format obert al públic de port-ciutat.

    En definitiva, aquesta actuació comprèn específicament la construcció física de l'edifici de la llotja de pescadors. Així mateix, també cal emprendre la reurbanització de l'entorn de la llotja, per adaptar-lo als estàndards del nou edifici i al format obert al públic de port-ciutat.