Obres en curs
L'Autoritat Portuària és responsable de vetllar pel desenvolupament i el manteniment de la infraestructura portuària, sigui executant directament obres o supervisant i controlant actuacions de les empreses concessionàries.
Principals actuacions
Les obres principals en curs al port són:
- Modificat núm 1. Remodelació instal·lacions ASTA.
- Nova rehabilitació edifici Portal de la Pau.
- Nou accés ferroviari. Vies d'accés i expedició / recepció a Nou Llobregat. Serveis afectats i consolidació de terreny.
- Subministrament elèctric a vaixells. Fase 2. Pilot Moll Sant Bertran.
- Moll Catalunya. Mota de recintes fase 1.
- Infraestructura bàsica de connexió de xarxes de serveis entre Moll de l'Energia i Moll Adossat.
Al mapa adjunt pots veure on són i conèixer més detalls de cadascuna.
Detall de les obres en curs
- Modificat núm 1. Remodelació instal·lacions ASTA: la finalitat d’aquesta actuació és optimitzar les condicions funcionals del complex ASTA, integrat per un edifici principal i un annex destinat a la policia portuària. Es mantindran els departaments actuals —Conservació, Arxiu i Policia portuària—, i una part de l’edifici principal s’habilitarà per al lloguer a empreses concessionàries de l’APB.
Amb aquest objectiu, es proposa una rehabilitació integral dels dos edificis, tant des del punt de vista funcional —amb una nova distribució a totes les plantes— com estructural, ja que es preveu la substitució completa de la façana, la coberta i les armadures de coberta. En canvi, es conservaran gairebé íntegrament els forjats existents, tot i que serà necessari reforçar les fonamentacions.
- Nova rehabilitació edifici Portal de la Pau: aquesta obra té com a objectiu la rehabilitació de l'edifici Portal de la Pau, que acull la seu oficial de l'Autoritat Portuària. La rehabilitació es fa conforme a un nou programa funcional de l'edifici i inclou el reforçament de l'estructura existent, la consolidació i la reparació del conjunt, tant exterior com interior, i la implantació de les instal·lacions per adequar l'edifici a les exigències energètiques, mediambientals i de seguretat actuals.
La urbanització de l'entorn preveu la pavimentació de la zona annexa a la façana nord, reposició de serveis i il·luminació.
L'edifici està catalogat com a nivell C pel Catàleg Arquitectònic de l'Ajuntament de Barcelona. Aquest nivell comporta la preservació de la volumetria original, la tipologia dels elements comuns d'interès, els elements ornamentals interiors originals i al manteniment, neteja i restauració del conjunt monumental amb tots els grups escultòrics i elements ornamentals.
- Nou accés ferroviari. Vies d'accés i expedició / recepció a Nou Llobregat. Serveis afectats i consolidació de terreny: la infraestructura ferroviària se situa al marge esquerre de la nova llera del riu Llobregat, en uns terrenys compresos entre la mota de canalització del riu i el Polígon Industrial Pratenc, la Depuradora del Baix Llobregat (EDAR) i la Dessalinitzadora de la Conca del Llobregat (ITAM), dins del terme municipal del Baix Llobregat (Barcelona).
El traçat del nou accés ferroviari té una longitud aproximada de 2.720 metres i inclou dues vies generals i dues terminals d’expedició i recepció, desenvolupades en paral·lel a la doble via d’accés.
L’obra que executa l’Autoritat Portuària de Barcelona contempla la superestructura de via interior al Port, concretament al ramal d’accés de via general, així com un feix de vies per a expedició i recepció adjacent a la terminal de TERCAT. També s’inclou la construcció de les vies d’accés i els feixos d’expedició i recepció a la zona de Nou Llobregat (prèvia modificació del DEUP), l’electrificació corresponent -incloent-hi la subestació de tracció- i la part proporcional del projecte global de senyalització.
Aquesta actuació abasta també la reposició dels serveis afectats, la consolidació del terreny i la definició geomètrica de les terminals ferroviàries, el vial de servei i la mota necessària per a la construcció de les vies d’accés i expedició-recepció. Tot plegat permetrà connectar la infraestructura ferroviària del Port de Barcelona amb el nou accés sud ferroviari que està desenvolupant el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible.
Les obres formen part del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) i compten amb finançament procedent de fons europeus del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR).
- Subministrament elèctric a vaixells. Fase 2. Pilot moll Sant Bertran: la preocupació per la reducció d’emissions és cada vegada més gran a escala global, cosa que es reflecteix en un context normatiu cada cop més estricte. En el cas dels ports, la reducció d’elements contaminants per part dels vaixells atracats constitueix una actuació clau per restringir l’impacte en les ciutats. En aquest sentit, l’Autoritat Portuària de Barcelona ha iniciat un pla per electrificar el port de Barcelona, de manera que es pugui proporcionar subministrament elèctric durant la seva estada als vaixells que operen al port, i en particular als creuers, car-carrier, portacontenidors, ferris i granelers líquids.
Com a primer pas, s’ha elaborat un pla d’actuació d’electrificació de molls en la fulla de ruta, del qual s’inclouen inicialment la implementació de dos projectes pilot: el “Projecte de vaixells portacontenidors a la terminal BEST” i el “Projecte de vaixells ferris a l’àrea de ferris”.
La Fase 2 de les actuacions vinculades a la implementació del subministrament elèctric als vaixells planteja l’execució d’un pilot per habilitar l’electrificació del moll de Sant Bertran associat a les terminals Ferry i short sea shipping.
- Moll Catalunya. Mota de recintes fase 1: dins dels plans de desenvolupament i consolidació de l’activitat de Short Sea Shipping (SSS), es preveu la creació d’una tercera terminal fixa o permanent dedicada a l’operativa de vaixells tipus ro-ro i ro-pax. Aquesta nova infraestructura s’ubicaria a l’extrem sud de l’ampliació del moll Adossat, ocupant l’espai disponible fins a l’actual punt d’atracada i base de la Guàrdia Civil del Mar.
L’objecte de l’obra consisteix en l’execució d’una mota que permeti generar un recinte tancat. Aquest recinte facilitarà, en fases posteriors, la formació de les explanades associades al futur moll Catalunya. La seva construcció anticipada respecte a les obres del moll permetrà disposar d’un espai adequat per absorbir els materials de dragatge provinents de les properes actuacions al port, tenint en compte que el recinte existent al nord del moll Prat té una capacitat limitada que es preveu que s’esgoti pròximament.
- Infraestructura bàsica de connexió de xarxes de serveis entre Moll de l'Energia i Moll Adossat: l’objectiu principal d’aquesta actuació és millorar les xarxes de serveis existents al moll Adossat del Port de Barcelona. Es preveu passar de la xarxa terminal actual a una xarxa en malla, incorporant les infraestructures elèctriques, d’aigua potable, de telecomunicacions i altres serveis que puguin ser necessaris en el futur (com ara gas, entre d’altres). Per fer-ho, caldrà interconnectar les xarxes de serveis del moll Adossat amb les del moll de l’Energia, mitjançant una travessia subaquàtica pel canal principal de navegació del port.
Les intervencions es classifiquen per àmbits d’actuació:
Al moll de l’Energia:
Construcció d’una nova plataforma guanyada al mar.
Instal·lació d’una cambra de connexió.
Execució d’arquetes i canalitzacions per a la connexió amb les xarxes de serveis existents.
Entre el moll de l’Energia i el moll Adossat (sota el canal de navegació):
Realització de perforacions dirigides per a la travessia subaquàtica.
Al moll Adossat:
Formació d’una nova plataforma amb material seleccionat.
Instal·lació d’una cambra de connexió.
Execució d’arquetes i canalitzacions per a la connexió amb les xarxes de serveis existents.