Proposta de projecte
2011-EN-93137-P
Número d'acord
C(2012) 8094 – Final del 6.11.2012
Data d'inici / data de fi
/
Estat
Finalitzat
Costos de subvenció totals
10.000.000 €. El cost final del projecte va ser de 8.863.993,73 €.
Finançament de TEN-T
10%
Contribució de TENT-T
1.000.000 €

Líder del projecte

Estats involucrats

El projecte

El projecte es va centrar en l'adaptació de la xarxa ferroviària del Port de Barcelona a l'ample de via estàndard (UIC), reforçant la política de la Comissió Europea i la TEN-T de millorar les infraestructures ferroviàries existents, eliminar restriccions i harmonitzar paràmetres tècnics per contribuir a la transició del transport per carretera al transport ferroviari, considerat més sostenible.

 

Activitats del projecte

  • Construcció d'accés ferroviari a la terminal del Prat en ample UIC: l'adaptació de l'accés sud, la infraestructura actual i diversos punts d'encreuament permeten accedir a zones del port en ample UIC. Aquesta activitat també va incloure la connexió de la nova terminal del moll del Prat a la resta de la línia ferroviària.
  • Adaptació a l'ample UIC del contrabucle: amb aquesta activitat s'han connectat directament les terminals de contenidors ubicades al moll Sud i al moll del Príncep d'Espanya.
  • Construcció de l'accés ferroviari al moll de l'Energia en ample UIC: adaptació de les vies d'accés a les terminals ubicades al moll de l'Energia i construcció d'un nou encreuament UIC connectant-lo amb el moll del Prat. A causa de la proximitat de les terminals de cotxes al moll de l'Energia, aquesta activitat farà possible el desenvolupament de serveis per al transport de cotxes.

Totes les seccions, les construïdes i les adaptades, són plenament operatives.

 

Beneficis i resultats

El benefici més gran del projecte és la reducció en temps i cost de les operacions de transport ferroviari de mercaderies, així com la millora de la connexió del Port de Barcelona amb el corredor mediterrani. La nova interconnexió entre terminals de doble ample de via (ibèric i UIC) permet la connexió intermodal per ferrocarril com a alternativa a la carretera.

I els resultats obtinguts amb les activitats són:

  • Ampliació de la connexió de l'ample de via UIC a diverses terminals, per millorar així el trànsit de trens entre diverses terminals fent servir aquest ample de via.
  • Construcció de 885 metres de via amb doble ample: UIC i ibèric.
  • Adaptació de 5.596 metres de pista de doble ample (UIC i ibèric) i 300 metres de pista de triple ample (UIC, ibèric i mètric).
  • Adaptació de desviaments i encreuaments a doble ample de via.

 

Augment de la competitivitat

La incorporació de les vies amb ample UIC ha incrementat l'operativitat interna del Port de Barcelona i n'ha millorat els accessos i, en conseqüència, ha incrementat el transport de mercaderies per ferrocarril a diversos països europeus.

L'adaptació de les connexions a punts d'enllaç europeus i a l'estranger també ha augmentat les connexions del hinterland de Barcelona i la seva àrea d'influència geogràfica. Aquesta millora de les infraestructures del Port de Barcelona ha suposat la incorporació de nous operadors ferroviaris que al seu torn han desenvolupat més serveis de connexió ferroviària des del recinte portuari.

 

Reducció de l'impacte ambiental

La connexió d'ample UIC de la terminal moll del Prat amb la resta de l'àrea del port ha fet possible el transport intern de mercaderies mitjançant ferrocarril i el 2013, el primer any que va ser operativa la connexió, es van transportar 39.680 TEU en aquesta terminal. Només durant aquell any, l'impacte d'aquest canvi en el transport de contenidors va comportar un estalvi en externalitats negatives d'uns 2,57 milions d'euros.


També el 2013, el transport de contenidors per ferrocarril al Port de Barcelona va ser del 10,7%, mentre que la mitjana dels ports espanyols va ser del 4,1%. Aquest pas del camió al transport ferroviari ha reduït l'impacte ambiental a l'àrea metropolitana de Barcelona i, per al 2020, s'estima que la reducció de les emissions de CO2 serà del 82%, en comparació amb el mateix trànsit per carretera.

Participació de l'Autoritat Portuària de Barcelona

El Port de Barcelona ha estat responsable d'establir un pla general d'acció, així com del seu compliment, i de garantir l'administració adequada de l'acció en matèria de gestió financera i de la informació, i en garantia de qualitat. La coordinació i el seguiment de l'acció global es van dur a terme al llarg del projecte.