El Port de Barcelona lidera la implantació de sistemes OPS a Espanya i comparteix la seva experiència amb altres autoritats portuàries

El Port de Barcelona celebra una jornada tècnica amb representants de diferents autoritats portuàries espanyoles per compartir el coneixement adquirit durant el procés de direcció i construcció dels seus sistemes OPS.

Aquesta transferència de coneixement tècnic s'emmarca en el compromís del Port de Barcelona amb la cooperació institucional i el treball conjunt amb altres autoritats portuàries per avançar cap a un sistema portuari més sostenible i eficient.

19 juny 2025
Imatge
Els participants a la jornada han visitat Grimaldi Terminal Barcelona per conèixer in situ la instal·lació dels OPS al Port de Barcelona.
Caption
Els participants a la jornada han visitat Grimaldi Terminal Barcelona per conèixer in situ la instal·lació dels OPS al Port de Barcelona.

El Port de Barcelona ha rebut avui la visita de representants de diferents autoritats portuàries espanyoles en el marc d'una jornada tècnica dedicada a la implantació de sistemes OPS (Onshore Power Supply) en instal·lacions portuàries. Aquesta iniciativa, organitzada pel Departament de Shorepower del Port de Barcelona, ha tingut com a objectiu principal compartir el coneixement adquirit durant la implementació d'aquests sistemes a Hutchison Ports BEST, la primera terminal de contenidors de la Mediterrània que disposa d'un OPS, i a Grimaldi Terminal Barcelona, una iniciativa especialment rellevant perquè aquesta darrera és la terminal del Port de Barcelona més propera a zones habitades de la ciutat. 

Amb aquesta jornada, el Port de Barcelona no només reafirma el seu paper com a port líder en la implantació de solucions OPS en l'àmbit estatal, contribuint activament a la descarbonització del transport marítim i a la millora de la qualitat de l'aire en l'entorn portuari, sinó que posa en relleu la importància de la col·laboració entre ports per dur a terme iniciatives com aquestes, i posa a disposició l'experiència acumulada en aquests cinc anys d'implantació de Nexigen, el seu Pla d'Electrificació de Molls. 

La jornada tècnica ha començat amb la celebració d'una taula rodona al Saló Internacional de la Logística (SIL) de Barcelona, que se celebra aquests dies a la capital catalana. La taula rodona, moderada per Ana Arévalo, Head of Shorepower del Port de Barcelona, s’ha celebrat amb el títol “Electrificació portuària: el repte compartit cap al 2030”, i ha comptat amb la participació de Rubén Galiana, MEP Engineering d'APMT Barcelona; Joaquin Marías Janer, Terminal Manager de Grimaldi Terminal Barcelona; Estefanía Soler, Sustainability Leader de Hutchison Ports BEST, i Sandra Yunta, Terminal Director de MSC Cruises. 

Posteriorment, s'ha dut a terme una visita a Grimaldi Terminal Barcelona per conèixer in situ la instal·lació dels OPS al Port de Barcelona. La visita tenia la finalitat de compartir amb altres autoritats portuàries els coneixements adquirits i les lliçons apreses en el desenvolupament i implementació d'aquesta tecnologia al Port. 

Els assistents han pogut conèixer de primera mà els aspectes tècnics, operatius i estratègics que han fet possible la posada en marxa d'aquestes infraestructures per al subministrament d'energia elèctrica verda als vaixells, així com els reptes superats al llarg del procés. Aquesta transferència de coneixement tècnic s'emmarca en el compromís del Port de Barcelona amb la cooperació institucional i el treball conjunt amb altres autoritats portuàries per avançar cap a un sistema portuari més sostenible i eficient. 

La implantació dels sistemes OPS ha estat possible gràcies al suport financer del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), les subvencions del qual han resultat clau per accelerar la transició energètica del Port. Així mateix, el Port de Barcelona ha destacat la seva participació activa en grups internacionals de referència com PIANC i IAPH, on s'intercanvien experiències i bones pràctiques amb els principals ports del món en matèria d'electrificació de molls. 

Aquesta jornada ha servit no només per mostrar els avenços del Port de Barcelona, sinó també per enfortir la col·laboració entre ports i fomentar una visió compartida cap a un futur més verd i competitiu per al sistema portuari espanyol.