El Consell d’Administració inicia la licitació de la futura connexió elèctrica al moll Adossat
La nova xarxa elèctrica és una peça cabdal per al desplegament del Pla Nexigen d’electrificació de molls a les terminals de creuers, així com per duplicar la xarxa de distribució del moll Adossat.
El Consell d'Administració del Port de Barcelona celebrat avui ha aprovat la licitació del projecte per instal·lar una nova xarxa elèctrica de mitja tensió entre la subestació Port, actualment en construcció, i el moll Adossat. Aquesta infraestructura és una peça clau del Pla Nexigen, que permet subministrar energia neta als vaixells i que aquests aturin els seus motors auxiliars mentre estan amarrats. D’aquesta forma, es redueixen les emissions i es millora la qualitat de l’aire a l’entorn del recinte portuari.
El punt del Consell aprovat avui especifica que el projecte haurà d’incloure un doble sistema de línies de subministrament d’electricitat en mitja tensió (25KV) permetent així, per una banda, la redundància de la xarxa de distribució que dona servei a les diferents empreses i concessions instal.lades al moll Adossat, i per l’altra el subministrament d’electricitat a les connexions Onshore Power Supply (OPS) que es construiran en les terminals de creuers i ferris. Es tracta de dues línies independents. Una subministrarà electricitat als OPS d’aquest moll, des de la subestació Port, actualment en construcció. La segona, amb origen en la subestació Cerdà, alimentarà les noves terminals d’aquest moll i reforçarà el subministrament de la zona, que actualment es fa per un únic punt pel nord.
La convocatòria de licitació, que té un pressupost de 13.707.689 € (IVA exclós), preveu que l’empresa adjudicatària s’encarregarà de redactar el projecte tècnic i de l’execució de l’obra, que tindrà un termini de 23,5 mesos.
Aquesta licitació és un pas essencial per al desplegament del Pla d’Electrificació de Molls del Port de Barcelona -el Pla Nexigen- després que el Consell d’Administració adjudiqués el gener del 2024 la construcció de les noves conduccions soterrades entre els molls de l’Energia i Adossat i que el passat novembre adjudiqués la construcció de la nova subestació elèctrica dins del port. El Consell també va aprovar el juny passat la licitació del projecte per a la instal·lació del sistema OPS per a la Terminal G de creuers, operada per la companyia Royal Caribbean.
La nova xarxa elèctrica de mitja tensió entre la subestació Port i el moll Adossat era la darrera gran obra que quedava per licitar aquest any del nou cicle inversor anunciat pel president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, a inici de l’exercici, i que suposa haver licitat obres per més de 332,5 milions d’euros aquest any.
Aquest conjunt de licitacions corresponen als recintes del moll Catalunya en la seva primera fase; la quarta fase del moll Adossat, on s’ubicarà la tercera terminal de ferris; la nova superestructura de moll on s’ubicarà la Terminal G de creuers; l’increment de la capacitat dels bol·lards i les defenses per donar més operativitat, versatilitat i seguretat a l’atracada dels vaixells; els nous punts d’atracada 34C, 34D i 34E per a líquids a granel a la cara est del moll de l'Energia; la construcció i posada en servei del primer OPS per a creuers, que donarà servei a la terminal d’MSC Cruises i la primera fase dels accessos a la zona Nou Llobregat, en concret, l’execució de la superestructura de via que ha de permetre l’operativa i funcionament del nou accés ferroviari.