S’organitza a Espanya la primera regata de llarga distància per a velers autònoms no tripulats
La Micro Ruta de la Sal és una iniciativa pionera a nivell internacional que se celebrarà l’abril de 2026.
El projecte, impulsat per la Facultat de Nàutica de Barcelona i organitzat per Enregata, té el suport del Port de Barcelona.

Ahir, dilluns 2 de juny, es va presentar al World Trade Center de Barcelona La Micro Ruta de la Sal, una iniciativa pionera a nivell internacional, ja que es tracta de la primera regata de llarga distància per a velers autònoms no tripulats, que se celebrarà l’abril de 2026.
Aquest projecte, impulsat per la Facultat de Nàutica de Barcelona (UPC) i organitzat per Enregata —entitat responsable de La Ruta de la Sal Rumb Eivissa, la regata d’altura amb més participació d’Espanya— proposa un repte tecnològic de primer nivell: dissenyar i construir embarcacions a vela, de màxim 3 metres d’eslora, que hauran de recórrer de manera autònoma, sense tripulació, la travessia entre Eivissa i la península, transportant un simbòlic sac de sal d’1 kg. La sortida es farà el 5 d’abril de 2026 des del Club Nàutic Sant Antoni, a Eivissa, amb dos possibles destins: Port Ginesta, a Barcelona, o el Reial Club Nàutic de Dénia, a Alacant, replicant així els dos recorreguts de la regata d’altura emblemàtica.
Oberta a la participació internacional d’equips formats per centres universitaris i de recerca, les set universitats espanyoles que imparteixen estudis d’enginyeria naval (Cadis, Cantàbria, Cartagena, Catalunya, Las Palmas de Gran Canaria, A Coruña i Madrid) ja han confirmat la seva participació i han presentat, durant l’acte, els respectius equips que desenvoluparan cadascun dels 7 projectes que competiran en el repte, que té el suport del Port de Barcelona.
Els objectius de la iniciativa són clars: promoure la innovació per a un transport marítim sostenible, posicionar-nos com a país de referència en innovació tecnològica naval, fomentar el talent jove en l’àmbit de l’enginyeria, impulsar la cooperació interuniversitària i enfortir els vincles entre universitat, empresa i institucions.
Aposta per la sostenibilitat i la formación
En un context on el 90% del comerç mundial es transporta per mar i el sector genera prop del 3% dels gasos d’efecte hivernacle a nivell global, La Micro Ruta de la Sal planteja una reflexió profunda: com podem innovar per fer el transport marítim més eficient i sostenible?
La resposta arriba de la mà de la recerca universitària i la innovació aplicada. El projecte s’adreça a equips interdisciplinaris d’estudiants d’enginyeria naval, electrònica, informàtica i de telecomunicacions, que hauran de construir velers de màxim 3 metres d’eslora, propulsats únicament pel vent, capaços de navegar de forma totalment autònoma i alimentats exclusivament amb energies renovables.
Suport institucional
El projecte compta amb el suport del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, a través de la Direcció General de Marina Mercant, així com del Col·legi Oficial d’Enginyers Navals. La presentació del projecte va comptar amb una àmplia representació institucional, acadèmica i professional, que va subratllar el compromís col·lectiu amb la transformació tecnològica del sector marítim.
En el primer bloc de l’acte van intervenir representants d’entitats vinculades a la seguretat marítima, l’enginyeria naval i la sostenibilitat portuària. En el segon bloc, els equips universitaris van presentar els seus projectes, ja en fase de desenvolupament, i van compartir la seva visió sobre el repte. La iniciativa ha despertat un gran interès dins la comunitat universitària, com ho demostra el cas de Cartagena, on 300 estudiants de la Universitat Politècnica van presentar la seva candidatura per formar part de l’equip.
Un projecte amb arrels històriques i vocació de futur
La Micro Ruta de la Sal se celebrarà l’abril de 2026, coincidint amb el 180è aniversari de l’edició fundacional de La Ruta de la Sal, nascuda el 1846 amb l’objectiu de transportar sal des de les Salines Pitiüses fins a Barcelona. Avui, aquell mateix trajecte es converteix en un laboratori a escala real per a la innovació en navegació autònoma i sostenibilitat marítima. Una iniciativa que, partint de les arrels del transport marítim, mira cap al futur amb l’ambició de convertir-se en una cita internacional de referència per al sector emergent de la navegació autònoma.
L’organització de l’acte va comptar amb el suport del Port de Barcelona, que va acollir la presentació al seu Auditori del World Trade Center de Barcelona, i de Marina Barcelona 92.