SAMCA revalida amb LITERATIM el seu compromís amb la vertebració del territori a través del ferrocarril

La nova terminal intermodal de mercaderies de Tamarite de Litera complementa l'oferta de TIM a Montsó, obre els mercats internacionals a sectors estratègics com l'agroalimentari i suposa un pas decisiu en la descarbonització del transport.

Independència basada en la col·laboració públic-privada, especialització ferroviària, sostenibilitat i immillorables condicions per a la instal·lació de noves empreses en l'entorn caracteritzen a aquest projecte que impulsen el Grup SAMCA, els ports de Barcelona i Tarragona i el Grup RENFE, amb una inversió global que ascendeix a 24 milions d'euros fins ara.

SAMCA compta amb un milió de metres quadrats de sòl disponible per a la implantació de noves iniciatives industrials i logístiques a la zona.

29 setembre 2025
Imatge
La inauguració de literaTIM ha reunit un ampli nombre de representants institucionals.
Caption
La inauguració de literaTIM ha reunit un ampli nombre de representants institucionals.

El sector logístic compta des d'avui amb un nou actor de rellevància a la comarca altaragonesa de La Litera, que incrementarà notablement la competitivitat de sectors estratègics com el carni, el farratger o el dels cultius herbacis. Es tracta de la nova terminal intermodal de mercaderies literaTIM, ubicada a l'apartador ferroviari de La Melusa, en Tamarite de Litera (Osca), en instal·lacions propietat d'Adif adjudicades en concurs públic. 

La terminal logística literaTIM ha estat promoguda per la societat Terminal Intermodal Monzón (TIM), composta pel Grup SAMCA, els ports de Barcelona i Tarragona i el Grup RENFE. La posada en marxa d'aquest complex, ja plenament operatiu, tanca el cercle d'un conglomerat logístic agrupat sota la denominació social TIM i complementa a la plataforma que opera el Grup SAMCA fa més de 15 anys a Montsó (Osca), actualment l'única del territori nacional que aglutina tres activitats diferents: contenidor dry (TIM), contenidor reefer (termoTIM) i mercaderia a granel (agroTIM). 

La inauguració de literaTIM ha reunit un ampli nombre de representants institucionals, entre els que es trobaven el delegat del Govern d'Espanya a l'Aragó, Fernando Beltrán; la directora general de Planificació Estratègica i Logística del Govern d'Aragó, Raquel Campos; el director general de Transportes de l'executiu autonòmic, David Sánchez; l'alcaldessa de Tamarite de Litera, Sandra González o el president de la Diputació Provincial d'Osca, Isaac Claver. 

En l'acte han participat també el president del Grup SAMCA, Javier Luengo; el director de l'àrea logística del Grup SAMCA, Daniel Larriba; el director de la TIM, José Antonio Ramos; el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell; la directora comercial del Port de Tarragona, Genoveva Climent o el director de Desenvolupament de Negoci de Renfe Mercancías, Julián Mata, així com responsables de les principals empreses agroalimentàries de l'entorn. 

Durant la seva intervenció, el president del Grup SAMCA, Javier Luengo, ha recordat que “literaTIM és molt més que una nova terminal intermodal, és un projecte independent fruit de la col·laboració públic-privada, una aposta pel transport ferroviari especialitzat i sostenible i una porta oberta al futur amb prop d'un milió de metres quadrats de sòl propi per a la implantació de noves iniciatives industrials i logístiques que vulguin instal·lar-se, créixer i generar valor aquí”. 

Per al president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, “literaTIM representa molt més que una nova infraestructura logística. Representa la consolidació d'una visió compartida, teixida al llarg de més de 25 anys de col·laboració entre el Port de Barcelona, el Govern d'Aragó i les seves institucions i empreses com el Grup SAMCA, una aliança estratègica per desenvolupar el nord-est peninsular com a gran eix logístic que vehiculi gran part del comerç exterior espanyol. literaTIM és també un exemple paradigmàtic de col·laboració públic-privada, la baula que faltava per fer realitat una plataforma logística única a Espanya que integra tres activitats: contenidor dry (TIM), contenidor reefer (termoTIM) i mercaderia a granel (agroTIM), donant resposta a les necessitats reals del teixit productiu i del consum d'aquesta regió”. 

Per la seva part, la directora comercial de Port de Tarragona, Genoveva Climent, ha felicitat al Grup SAMCA i a la resta de socis per "aquesta nova fita, que suposa un avenç cap a la descarbonització de la logística." Climent ha posat de relleu que projectes com literaTIM són claus per complir els objectius europeus i estatals en matèria ferroviària. "Espanya continua amb una quota modal ferroviària inferior al 4%, molt lluny de la mitjana europea del 17%. Però projectes com literaTIM no només ens ajuden a avançar en aquesta línia, sinó que funcionen com palanques estratègiques per anticipar-nos a un futur ferroviari reforçat". Així mateix, la directora comercial del port tarragoní ha assegurat que "projectes logístics com aquest enforteixen els vincles entre Aragó i Catalunya i ajuden a dignificar i enrobustir les connexions transversals del nord-est peninsular". 

I Julián Mata, director de Desenvolupament de Negoci de Renfe Mercancías, ha destacat l'“aposta decidida” del Grup Samca “per un node ferroviari que és clau al mapa d'Aragó i al mapa nacional”. Un node, ha afegit, “que facilitarà un moviment més gran de les mercaderies, impulsant la competitivitat de les empreses”. 

Impuls a sectors estratègics, sostenibilitat i tecnologia, principals claus del projecte 

La nova terminal literaTIM reforça dos pilars claus de l'economia aragonesa com són la logística i l'agroalimentació, que veuran millorades les seves capacitats d'eficiència i internacionalització gràcies a la porta oberta al món que suposen les connexions directes amb ports com els de Tarragona, Barcelona o Bilbao. La terminal contribuirà notablement a la descarbonització del transport, evitant cada any la circulació de més de 25.000 camions i l'emissió de 5.000 tones de CO2. Si considerem en el seu conjunt el funcionament de totes les terminals de TIM a Tamarite de Litera i Montsó, la reducció del trànsit de camions ascendeix a 71.500 a l'any i l'emissió de tones de CO2 evitada és de 14.100. 

El projecte, que va ser declarat Inversió d'Interès Autonòmic d'Aragó pel Govern d'Aragó el 2022, ha requerit una inversió de 4 milions d'euros per actualitzar completament l'apartador ferroviari. Amb això, la inversió acumulada fins ara en la iniciativa TIM i totes les seves terminals logístiques ascendeix 24 milions d'euros. 

A més de propiciar la creació de 15 nous llocs de treball directes, literaTIM serà un factor decisiu de promoció d'ocupació indirecta que farà possible l'arribada de noves empreses al seu entorn. El nombre total de llocs de treball generats per les terminals de TIM superarà els 250, dels quals 48 seran directes. 

Instal·lacions d'última generació en més de 18.000 metres quadrats de superfície 

literaTIM actua com a punt d'unió entre el transport ferroviari i el realitzat per carretera d'última milla. Amb 18.000 metres quadrats de superfície total i una capacitat operativa màxima de 7 trens diaris, disposa d'una capacitat d'emmagatzemament de 600 UTIS, 84 dels quals són per a contenidors frigorífics, el que ofereix un gran avantatge per a la indústria agroalimentària i en particular per a la de productes carnis en garantir que es manté a tota hora la cadena de fred. A més, literaTIM disposa d'habilitació duanera ADT (Magatzem de Dipòsit Temporal) i LAME (Local Autoritzat per a Mercaderies d'Exportació) i la terminal està dotada de l'última tecnologia, presenti per exemple en una completa automatització i digitalització dels principals processos. 

TIM, amb les seves 3 terminals (TIM, agroTIM i literaTIM), engloba una superfície total de 118.000 metres quadrats, amb una capacitat operativa de fins a 4 trens simultanis i 139.200 UTIS de gestió màxima anual, la qual cosa li situa dins del top 10 de les grans terminals d'aquest país en trànsits marítims i fa d'ella l'única amb possibilitat per a trànsits multiproducte, contenidors i graneles.