La filial d'Enagás, Scale Gas, i Knutsen inauguren el primer vaixell de subministrament de GNL que es construeix a Espanya i que tindrà com a port base Barcelona
L'‘Haugesund Knutsen’, noliejat per Shell Espanya i construït per Drassanes Armon Gijón, operarà al Port de Barcelona i impulsarà l'ús del gas natural liquat (GNL) com a combustible sostenible en el transport marítim.
La iniciativa de construcció del vaixell, dirigida per Knutsen Oas Shipping, està emmarcada en un projecte europeu que coordina Enagás com a part de l’estratègia institucional LNGhive2, que lidera Puertos del Estado i ha estat cofinançada per la Comissió Europea a través del programa ‘Connectar Europa’ (CEF).
En l'esdeveniment també s'ha presentat l'adaptació del pantalà de Small-Scale de la Planta de Regasificació d'Enagás a Barcelona, una de les actuacions incloses en el Plan +SE (Plan Más Seguridad Energética) del govern de l’Estat.
Prèviament a l'acte de presentació del vaixell, Arturo Gonzalo, CEO d'Enagás, i Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona, han firmat un MoU per a l'impuls conjunt de projectes d'hidrogen a la zona.

La filial d'Enagás, Scale Gas, i l'armador noruec Knutsen, han presentat avui a la planta de regasificació de Barcelona el primer vaixell de subministrament i transport de gas natural liquat (bunkering de GNL) construït a Espanya. L'‘Haugesund Knutsen’, noliejat per Shell Espanya i construït per Drassanes Armon Gijón, tindrà la seva base al Port de Barcelona.
En paraules d'Arturo Gonzalo, conseller delegat d'Enagás, “la construcció del vaixell és un avenç en el compliment dels objectius europeus de descarbonització amb l'impuls del GNL com a combustible sostenible en el transport marítim”. En aquesta línia, ha destacat que “aquesta iniciativa està emmarcada en projecte europeu que coordina Enagás com dins de l’estratègia institucional LNGhive2 que lidera Puertos del Estado, amb l'objectiu d'afavorir el desenvolupament del mercat de GNL com a combustible marítim sostenible, i garantir el subministrament als ports, en línia amb la Directiva Europea de combustibles alternatius.”
Segons destaca el fundador i propietari de Knutsen, Trygve Seglem, “l'Haugesund Knutsen confirma la línia estratègica de Knutsen, iniciada ja fa 15 anys amb el Pioneer Knutsen, d'apostar pel Small scale LNG com a eina per reforçar l'ús de LNG com a combustible marítim i ajudar així en l'objectiu de descarbonització i millora del medi ambient a Europa i la Mediterrània”.
Durant l'acte de presentació, el president de Shell Espanya, Óscar Fernández, ha assenyalat que “el vaixell Knutsen Haugesund, que avui s'uneix a la nostra xarxa global de bunkering, és un magnífic exemple de com la col·laboració entre els diferents actors del sector juntament amb el suport de les administracions públiques, farà possible assolir de manera conjunta els objectius de descarbonització”.
Per la seva part, el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha apuntat que “disposar d'un vaixell com l''Haugesund Knutsen' i l'experiència acumulada com a socis en el seu disseny i construcció reforça encara més el posicionament del Port de Barcelona com un port de subministrament de combustibles alternatius i ens permetrà assolir l'objectiu de reduir les nostres emissions de carboni un 50% el 2030”.
Prèviament a l'acte de presentació del vaixell, Arturo Gonzalo, CEO d'Enagás, i Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona, han firmat un Memorandum of Understanding (MoU) per impulsar conjuntament projectes d'hidrogen renovable a la zona, en línia amb l'objectiu del projecte H2MED de desenvolupar el primer corredor d'hidrogen verd de la Unió Europea, on Barcelona serà un enclavament fonamental.
L'entrada en operació de l’H2MED permetrà la connexió del Port de Barcelona amb la Xarxa Troncal Espanyola d'Hidrogen, el que continuarà reforçant el paper del Port com a hub energètic clau a Europa per assolir els objectius de descarbonització.
Cerimònia d’avarada
L'‘Haugesund Knutsen’ ha tingut la cerimònia d’avarada en el Port de Barcelona, on carregarà i subministrarà GNL com a combustible per a vaixells, així com en zones adjacents.
També donarà servei a més clients a la regió mediterrània, exercint un paper clau per a la seguretat de subministrament de la regió i impulsant l'ús del GNL com el combustible per al transport marítim més respectuós amb el medi ambient en l'actualitat.
El vaixell compleix amb totes les mesures de seguretat que estableixen les diferents normatives comunitàries, té una capacitat d'emmagatzemament de 5.000 m3, amb dos tancs bilobulars de 2.500 m3 cada un, i una capacitat de subministrament de GNL de 1.000 m3/h. Compta a més amb 92,75 metres d'eslora, 16,90 metres de màniga i 4,25 metres de calat.
Descarbonització del transport marítim
La construcció del vaixell s'emmarca dins del programa d'ajuts al transport de la Unió Europea ‘Connectar Europa’ (CEF), que ha destinat nou milions d'euros per a la seva execució, i ha estat possible gràcies als desenvolupaments i avenços aconseguits per les iniciatives públic-privades ‘CORE LNGas hive’ i ‘LNGhive2’, en les quals participen 49 socis (21 públics, que inclouen 13 autoritats portuàries, i 28 privats o industrials).
Comparat amb els combustibles tradicionals, el GNL elimina el 100% de les emissions d'òxids de sofre (SOX), entre el 80 i el 90% de les d'òxids de nitrogen (NOX) i el 25% de les de CO2. Amb la utilització del GNL com a combustible marítim a Espanya es podrien arribar a reduir al voltant de 2 milions de tones de CO2 fins al 2030, el que equivaldria a la introducció al mercat de més d'un milió de vehicles elèctrics.
Juntament amb la posada en operació del vaixell, en aquest esdeveniment també s'ha presentat l'adaptació del pantalà de Small-Scale de la planta de regasificació d'Enagás a Barcelona. Aquesta adaptació del pantalà és una de les actuacions incloses en el Plan +SE (Plan Más Seguridad Energética) del govern de l’Estat.
En aquesta línia, les set plantes de regasificació d'Espanya ja estan adaptades per subministrar GNL a vaixells, així com la majoria dels ports. El 2022, un total de 13 ports d'Espanya van subministrar GNL a vaixells.