La descarbonització del transport marítim: un repte per al sector i l'administració

Més d'un centenar de persones relacionades amb el sector marítim han participat en la jornada, emesa per streaming.

En la jornada s'han descrit les mesures establertes a nivell internacional i en l'àmbit intern per afavorir la descarbonització del transport marítim.

25 juny 2024
Imatge
Imatge de la jornada.
Caption
Imatge de la jornada.

L'expert i coordinador de Sostenibilitat i Contaminació de la Direcció General de la Marina Mercant, Federico Navarro, ha ofert al Port de Barcelona una jornada titulada “Implementació de la normativa per descarbonitzar el transport marítim” per exposar les normatives sobre les emissions de gasos d’efecte d'hivernacle (GEH) tant a nivell internacional com europeu i descriure les repercussions que aquest procés tindrà per al sector marítim a l’Estat espanyol. 

La jornada informativa, organitzada per la Capitania Marítima de Barcelona de la Direcció General de la Marina Mercant, en col·laboració amb el Port de Barcelona, ha comptat amb l'assistència de més d'un centenar de membres del sector, tant de forma presencial com mitjançant streaming, que han rebut resposta als seus dubtes durant el torn de preguntes. 

Durant la seva intervenció, Navarro ha assenyalat que “en l'actualitat, les emissions de GEH es regulen des de tres fronts diferents. A nivell internacional, a l'Annex VI del Conveni MARPOL de l'Organització Marítima Internacional (OMI), s'han establert mesures a curt termini per millorar l'eficiència energètica dels vaixells amb l'objectiu de reduir les emissions de GEH per unitat de treball de transport. A nivell europeu es regulen des de dos fronts, d'una banda, des del principi de qui contamina paga, mitjançant un sistema de drets d'emissió per tona de GEH emesa (ETS) i, per un altre, sobre el combustible utilitzat, establint limitis més restrictius en el temps a la quantitat de les emissions de GEH per unitat d'energia (Reglament sobre combustibles marins de baixes emissions FuelEU). 

L'expert de la Direcció General de la Marina Mercant ha definit els mecanismes de funcionament, els subjectes obligats, els calendaris d'implantació i cicles de compliment i les activitats de control i vigilància que s'estableixen en l'àmbit nacional i en l'àmbit europeu. 

En l'àmbit nacional, s'està treballant en una estratègia específica de descarbonització per a l'àmbit marítim, que anirà acompanyada d'un programa d'ajuts per al sector. Es tracta d'estimular l'establiment de corredors verds que permetin descarbonitzar les rutes marítimes d'extrem a extrem, la qual cosa requerirà infraestructures amb capacitat per proveir de nous combustibles o possibilitar la connexió elèctrica a port, a més de la utilització de combustibles alternatius. 

Tampoc no ha obviat que un dels possibles impactes de la incorporació del transport marítim al sistema de comerç de drets d'emissions és la desviació del tràfic marítim a altres ports no comunitaris. En aquest sentit, l’Estat espanyol va liderar una declaració, avalada per 10 països de la UE, per instar a avaluar l'impacte d'aquesta mesura en el trànsit marítim.