Els ports de Barcelona i Tànger reflexionen sobre el futur del port-ciutat
Una delegació del Port Vell ha visitat el Port de Tanger-Ville, el port històric d’aquesta ciutat marroquina.
El Port de Tanger-Ville, que està elaborant el seu Pla Estratègic 2026-2030, s’ha desenvolupat seguint el model barceloní.

Una delegació del Port Vell del Port de Barcelona va visitar la setmana pasada el Port de Tanger-Ville, el port històric d’aquesta ciutat del nord del Marroc. Durant la visita els responsables dels ports de Barcelona i Tànger van reflexionar conjuntament sobre el futur dels ports-ciutat, quin paper han de jugar aquestes àrees en la dinamització econòmica i el desenvolupament local i regional i quins són els reptes als quals s’enfronten aquests antics espais portuaris oberts ara al públic.
La delegació catalana estava formada pel director del Port Vell, David Pino; la secretaria general, Àngels Rodrigo; el director de Marina Port Vell i president del Clúster Nàutic de Barcelona, Ignacio Erroz; el director general de Nova Bocana i responsable de Port-Ciutat al Consell Rector de la Comunitat Portuària de Barcelona, Javier Casado; i el CEO de World Trade Center Barcelona, Carles Anglada. La delegació marroquina va estar encapçalada pel president de la Société de gestion du port de Tanger Ville, S.A., Mohamed Ouanaya; i el director general, Jamil Ouazzani.
Els directius marroquins van presentar el Pla Estratègic 2026-2030 del Port de Tanger-Ville, que té el doble objectiu d’enfortir la imatge de Tànger com a destí turístic i de viatges, així com millorar el rendiment d’aquest port-ciutat. El pla proposa accions per donar resposta a les exigències vinculades a la responsabilitat social corporativa (Medi Ambient, Social i Governança) en un escenari de desenvolupament sostenible al sector portuari, tenint en compte les noves tecnologies (Intel·ligència Artificial, Internet de les Coses, etc.) i els aspectes legals i regulatoris.
En els darrers 15 anys s'ha produït una espectacular transformació del Port de Tanger-Ville, amb el trasllat de les activitats comercials i industrials al modern Port de Tanger Med, i la inversió de 700 milions d’euros en la remodelació del port i del front marítim de Tànger. L'esmentada transformació ha permès el desenvolupament sostenible de la pesca, del sector nàutic, del turisme, dels ferris i creuers, de la recuperació del patrimoni històric i de la dinamització empresarial. La integració de la zona portuària amb la part antiga de la medina, generant espais públics d'alta qualitat i connectant el port i la ciutat, han permès una millora de la qualitat de vida dels seus ciutadans i ha estat una eina eficaç per a generar orgull de ciutat i de Port. El Port Vell de Barcelona va ser, i continua sent, el model d'inspiració de l'esmentada transformació que es va iniciar el 2011.
Per la seva banda, la delegació del Port de Barcelona va presentar el Pla Estratègic del Port Vell 2025-2030, que busca consolidar la seva posició com un port ciutadà diversificat, innovador i sostenible que actuï com un dinamitzador social del territori i potenciï el seu impacte econòmic. Aquest pla, que implica una inversió de 250 milions d'euros, se centra en la millora de la sostenibilitat, la singularitat de l'àrea i la dinamització econòmica. Els aspectes clau del Pla Estratègic són la sostenibilitat, singularitat, dinamització econòmica, la integració port-ciutat, l’expansió i la inversió.
Aquesta visita es va produir després que una delegació del Port de Tanger-Ville vitgés a Barcelona els dies 19 al 21 de maig d’enguany i té l’objectiu d’establir un marc estable de col.laboració i d’intercanvi d'experiències per a la millora d'ambdós ports.