El Port de Barcelona opera amb normalitat mentre espera que es pugui reprendre el tràfic de vaixells pel Canal de Suez el més aviat possible

En l’actualitat, el Port de Barcelona rep setmanalment 7 escales de serveis marítims regulars de contenidors que uneixen Àsia, Orient Mitjà i la Mediterrània.

Si el Canal es manté intransitable més dies, “hi haurà retards en l’arribada dels vaixells procedents d’Àsia i de l’Orient Mitjà, que són els que transiten per Suez, a partir de finals de la propera setmana”, explica la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa.

26 març 2021
Imatge
Una de les terminales de contenidors del Port de Barcelona.
Caption
Una de les terminales de contenidors del Port de Barcelona.

El Port de Barcelona està operant amb normalitat tot i el bloqueig del Canal de Suez a causa de l’accident del portacontenidors Ever Given, un vaixell de 400 metres d’eslora i una capacitat de 20.000 TEU que feia la ruta Yantian (Xina)-Rotterdam. Cal destacar que els vaixells que estan arribant aquests dies a Barcelona van creuar el Canal abans que es produís l’accident de l’Ever Given.

Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, espera que “es pugui reprendre el tràfic de vaixells pel Canal de Suez el més aviat possible” per evitar així que les afectacions, tant al recinte portuari com en la cadena de subministrament, siguin importants. Si el Canal de Suez es manté intransitable més dies, “hi haurà retards en l’arribada de vaixells procedents d’Àsia i de l’Orient Mitjà, que són els que transiten per Suez, a partir de finals de la propera setmana. Això impactarà en les cadenes de subministrament, fent que alguns productes triguin més en arribar als mercats. I, fins i tot, podria provocar el desviament de certes mercaderies als modes aeri i ferroviari”.

El Port de Barcelona està “en contacte directe i constant tant amb les navilieres com amb les terminals i amb els nostres clients per intercanviar informació i minimitzar els efectes que aquesta situació pugui provocar, evitant així tensions innecessàries en les cadenes logístiques i de transport. Tots els operadors hem demostrat el nostre compromís i resiliència durant la pandèmia de COVID-19 i estic convençuda que ara ho tornarem a fer, cooperant en tot moment per trobar solucions als problemes que es puguin generar”, assegura Mercè Conesa. 

En l’actualitat, el Port de Barcelona rep setmanalment entre 35 i 40 escales de portacontenidors, de les quals 7 corresponen a serveis marítims regulars de contenidors que uneixen Àsia i la Mediterrània i que transiten pel Canal de Suez. Són serveis amb Extrem Orient, Golf Pèrsic, subcontinent indi i Pakistan i sud-est asiàtic. Els vaixells que fan aquestes rutes triguen entre 25 i 35 dies, en funció de l’origen i els ports d’escala. A aquests vaixells s’haurien d’afegir petroliers i vaixells que transport de gas, que també utilitzen sovint el Canal de Suez per transitar des de la zona del Mar d’Aràbia cap a la Mediterrània.

Si el bloqueig a Egipte es manté durant un període de temps prolongat, la ruta alternativa a aquests tràfics provinents d’Àsia és la del Cap de Bona Esperança però representa entre 10 i 12 dies més de navegació fins al Port de Barcelona. Si les navilieres opten finalment per enviar els vaixells per aquesta ruta, seria el quart cop que s’utilitza massivament aquesta via des de l’obertura del Canal. Les vegades anteriors van ser amb motiu de la guerra àrab-israeliana de l’any 1956; per evitar els atacs de pirateria somalís i després de la crisi econòmica de l’any 2008, quan algunes navilieres transitaven per Bona Esperança per evitar el pagament del peatge del Canal de Suez.