El Port de Barcelona comptarà amb una hidrogenera per a produir i subministrar hidrogen verd a camions, autobusos i maquinària portuària
L’equipament s’ubicarà a la ZAL Port i disposarà d’una unitat mòbil per a donar servei a la maquinària de les terminals i de l’àrea logística portuària.
La futura hidrogenera consolida l’aposta del Port de Barcelona per l’hidrogen verd després que diversos projectes pilot hagin demostrat la seva viabilitat i potencial per descarbonitzar l’activitat portuària.

El Consell d'Administració del Port de Barcelona celebrat avui ha aprovat la convocatòria d’un concurs públic per a seleccionar l’empresa que construirà la primera hidrogenera per a camions, autobusos i equips terrestres de les terminals i les àrees logístiques del Port. Aquest nou equipament s’instal·larà en una parcel·la de la ZAL Port d’uns 7.000 metres quadrats estratègicament ubicada a la confluència entre el Port, la ZAL Prat, la ZAL Barcelona, la Zona Franca i les zones logístiques d’El Prat de Llobregat.
La nova hidrogenera serà pionera en l’àmbit portuari estatal per què no només subministrarà hidrògen a vehicles terrestres i maquinaria portuària sinó que el produirà mitjançant electrolitzadors alimentats amb energia d’origen 100% renovable, garantint que el combustible subministrat sigui neutre en emissions i es pugui qualificar d’hidrògen verd.
La licitació, alineada amb l’estratègia de sostenibilitat ambiental del Port de Barcelona i els seus objectius d’impulsar projectes d’implementació de combustibles nets, contempla un termini de la concessió de 40 anys amb possibilitat de pròrroga. També s’ha prioritzat la capacitat de producció, el projecte tècnic i l’estratègia comercial, amb l’objectiu de garantir la qualitat del servei i la seva viabilitat futura.
En aquest sentit, el concurs contempla que el nou equipament tingui una capacitat mínima de producció de 2MW, valorant positivament els increments de capacitat a partir d’aquesta xifra. També valora positivament que l’hidrogenera disposi d’una unitat mòbil per a donar servei a les terminals on hi hagi maquinària que funcioni amb hidrògen però, que per les seves característiques, no en pugui sortir, ampliant així el seu radi de servei a tot el recinte portuari.
La possibilitat de comptar amb una hidrogenera és clau per al procés de transició energètica del Port de Barcelona, doncs és una infraestructura bàsica per a facilitar l’adopció de l’hidrògen verd com a alternativa als combustibles fòssils, tant per a impulsar camions com maquinaria portuària i logística o altres instal·lacions susceptibles d’adaptar-se per funcionar amb hidrogen. Aquest equipament, a més, pot generar importants sinèrgies amb altres projectes del Port de Barcelona com el desplegament del parc fotovoltaic a les cobertes de les naus de la ZAL, aprofitant aquesta energia renovable per produir l’hidrogen.
“El Port de Barcelona ha fet una aposta decidida per l’hidrògen verd com a opció de futur per fer més sostenible l’activitat portuària. Fa anys que acollim i participem en projectes pilot que han demostrat la seva viabilitat i potencial per a descarbonitzar el transport terrestre de mercaderies. En aquest sentit, s’han realitzat proves pilot tant en la seva adopció en la maquinària portuària com en camions, demostrant que és una alternativa real de futur”, ha explicat el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell. “Ara, amb la instal·lació de la primera planta de producció i subministrament d’hidrogen verd, el Port de Barcelona torna a liderar el canvi cap a un futur més sostenible posant al servei de tots els seus clients la infraestructura necessària per a seguir descarbonitzant la logística”.