Un estudi de la Cambra estima que les empreses agroalimentàries catalanes podrien multiplicar per tretze la facturació a la indústria de creuers

L'anàlisi destaca l'avantatge competitiu de Catalunya davant altres economies de l'entorn i la importància de comptar amb rellevants centres logístics agroalimentaris.

18 abril 2024
Imatge
Creuers amarrats al Port de Barcelona.
Caption
Creuers amarrats al Port de Barcelona.

Les empreses agroalimentàries catalanes podrien arribar a multiplicar per més de tretze la facturació a les navilieres de creuers. Suposaria passar dels 5,2 milions anuals i representar l'1,1% del subministrament europeu, a superar els 71 milions i obtenir una quota de mercat del 14,5%. 

Aquesta és una de les principals conclusions de l'estudi Oportunitats de la indústria agroalimentària catalana al mercat de creuers (2023), elaborat pel Gabinet d'Estudis Econòmics de la Cambra de Comerç de Barcelona a petició de l'Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA), Mercabarna i el Port de Barcelona. 

L'estudi assenyala que la indústria agroalimentària catalana mostra un clar avantatge competitiu davant altres economies de l'entorn en diversos grups de productes. Aquest es basa en: 

• L'interès comercial de l'oferta i la demanda: mentre que les companyies catalanes constaten el desig de créixer en aquest mercat –que consideren atractiu i rendible-, les navilieres estan obertes a ampliar la quota de proveïment a Barcelona si es donen les condicions de competitivitat requerides. 
• L'existència a Catalunya d'empreses amb una presència elevada en mercats internacionals. 

• L'elevada producció de productes de quilòmetre zero, un avantatge competitiu extra per a l'estalvi de costos de transport. 

Igualment, l'anàlisi ressalta que Barcelona i Catalunya compten amb centres logístics molt rellevants al sud d'Europa - incloent grans centres agroalimentaris com Mercabarna-, i amb una xarxa d'infraestructures de transport molt competitiva. En aquest sentit, l'estudi destaca que: 

• El teixit empresarial català està acostumat a gestionar augments estacionals de la demanda dels productes agroalimentaris. 
• La competitivitat del Port i la qualitat i intermodalitat de les infraestructures de transport situades al seu voltant són un actiu de gran valor per millorar el posicionament de la indústria agroalimentària en la provisió dels creuers. A més, a escassos quilòmetres del Port se situa Mercabarna, una de les plataformes logístiques de producte fresc més importants del sud d'Europa. 
• El Port de Barcelona, primer port de creuers de la Mediterrània, aglutina el 14,2 % dels turistes de creuer de port base d'Europa. Aquest fet és rellevant perquè contribueix a fer que l'estada dels vaixells sigui més llarga i afavoreix l'operativa. 

De cara que les empreses catalanes puguin augmentar el subministrament a les navilieres, l'entitat dibuixa algunes oportunitats: 
• Adaptar els serveis de subministrament i càrrega a les necessitats específiques dels creuers. Aquests requereixen una elevada agilitat, flexibilitat d'horaris i competitivitat. 
• Incrementar el posicionament comercial a la cadena de valor dels creuers a través d'una millor coordinació entre el teixit empresarial i de la unió de sinergies per poder adaptar-se a les condicions particulars del subministrament a creuers. 
• Desenvolupar la xarxa de contactes per mantenir una relació fluida amb les navilieres.