L’hidrogen es presenta com un dels principals combustibles de zero emissions pels ports i les ciutats
La jornada, organitzada pel Port de Barcelona i l’IREC, va permetre conèixer les possibilitats que ofereix l’hidrogen com alternativa sostenible pel transport i la logística.

L’hidrogen s’està consolidant cada cop més com una alternativa sostenible i competitiva als combustibles tradicionals gràcies als avenços i solucions tecnològiques desenvolupats durant els darrers anys. Per a explicar les possibilitats que ofereix aquest gas com a combustible de zero emissions en els ports i les ciutats, el Port de Barcelona i l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) van organitzar conjuntament ahir la jornada “L’hidrogen en una Europa sense emissions”.
La jornada, que es va celebrar al Port de Barcelona, va ser inaugurada per la seva presidenta, Mercè Conesa; i la secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Marta Subirà. Entre els participants, van destacar les intervencions d’Albert Tarancón, professor ICREA i cap de Nanoiònica i Piles de Combustible de l’IREC; Carlos Navas, cap d’Estratègia i Marketing de la FCH 2JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) de la Unió Europea; Enrique Centeno, Director General d’Assumptes Corporatius de Toyota, Fernando Palacín, Director de la Fundación del Hidrógeno de Aragón; Beatriz Ruiz, del departament d’Innovació i Noves Energies d’Enagas; Jordi Vila, cap de Medi Ambient del Port de Barcelona; i Xavier Sabaté, cap de Projectes de Medi Ambient.
Projectes d’èxit en diferents àmbits
L’hidrogen ja ha començat a testar-se amb èxit com a font d’energia neta en diferents àmbits, destacant les seves possibilitats en el sector del transport. Actualment s’estan portant a terme projectes en tot el món de generació d’energia, transport i emmagatzematge d’hidrogen que demostren que aquest gas pot esdevenir a curt termini una alternativa eficient i competitiva als altres tipus de combustibles.
Durant la jornada, que va aplegar a 120 assistents, es van presentar alguns d’aquests projectes: el desenvolupament de cotxes, maquinària, trens o camions de gran tonatge de la companyia Toyota impulsats exclusivament per hidrogen; projectes desenvolupats per Fuel Cells Energy, entre d’altres, als ports californians, per al subministrament i promoció de l’hidrogen com a combustible de zero emissions; el projecte CoSin, impulsat per la comunitat RIS3CAT Energia, que ha posat en marxa una planta pilot de generació de combustibles sintètics a partir de l’hidrogen i del biogàs generat en depuradores; el projecte Big Hit, en el qual participa la Fundación del Hidrógeno de Aragón, i que està generant hidrogen amb energies renovables -eòlica i mareomotriu- i que pot posteriorment generar electricitat a través d’una pila de combustible d’hidrogen tant per a ús urbà com per els vaixells; i el projecte H2Gas, d’Enagás, que està desenvolupant un sistema per a la generació d’hidrogen renovable i el seu transport i distribució en l’actual xarxa de gasoductes.
En la inauguració de la jornada “L’hidrogen en una Europa sense emissions”, la presidenta del Port de Barcelona ha destacat “que els ports, com a principals nodes de les cadenes logístiques globals, han de jugar un paper protagonista en el desenvolupament de polítiques actives i efectives per aconseguir reduir l’impacte del transport en el medi ambient”. En aquest sentit, Conesa ha recordat que “el Port de Barcelona porta molts anys treballant per minimitzar les emissions que genera la seva activitat, amb accions concretes incloses en el seu Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire, que s’han materialitzat en diferents projectes que usen el gas natural liquat com a combustible de mobilitat i que comporten una reducció molt important dels gasos contaminants”.
En el mateix sentit, la secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha recordat que “el setè objectiu de Desenvolupament Sostenible inclòs en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides és precisament el desenvolupament d’energia assequible i no contaminant“ i en aquest sentit “el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya impulsa una logística sostenible que incorpori millores mediambientals”. I ha explicat que “entre les propostes de transport en les quals s’està treballant està precisament l’ús del vehicle elèctric i la pila de combustible”.
Per la seva banda, el professor ICREA i cap de Nanoiònica i Piles de Combustible de l’IREC ha explicat que “per aconseguir un ecosistema energètic global sense emissions, cal descarbonitzar el sistema utilitzant energies renovables connectades a un emmagatzemament eficient”. Per Tarancón, “la tecnologia de l'hidrogen és prou madura i viable econòmicament per la generació, l'emmagatzematge i l'ús d'aquest gas de zero emissions, tant en l'àmbit residencial, industrial com al transport rodat o marítim”.
Finalment, el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona ha defensat “el paper que estan jugant ports com el de Barcelona en l’impuls d’energies netes tant en el seu recinte com en la seva àrea d’influència que redueixin la petjada de carboni i les emissions contaminants” i ha assegurat que “encara que hi hagi incertesa en si es compliran els ambiciosos objectius de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle en els terminis fixats que ha fixat la UE i el IMO, estem convençuts que el camí a seguir per descarbonitzar el transport és l’ús de l’hidrogen”.
Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire
L’ús d’energies netes en l’àmbit portuari forma part de les iniciatives de desenvolupament sostenible que està impulsant el Port de Barcelona. A més de les diferents accions incloses en el seu Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire, el Port participa activament en diferents iniciatives globals com són el Programa d’Acció Climàtica Portuària Mundial (World Ports Climate Action Program) i World Ports Sustainability Program, un projecte que té l’objectiu de fomentar la sostenibilitat en els ports i en el conjunt de les cadenes logístiques.
El World Ports Climate Action Program, impulsat pels ports de Long Beach, Los Angeles, Rotterdam, Hamburg, Anvers, Vancouver i Barcelona i que es va presentar en la Cimera Mundial d’Acció Climàtica, celebrada l’any passat a San Francisco, s’ha marcat l’objectiu de reduir les emissions que genera el transport marítim. El programa està estructurat en 5 grups de treball, dos dels quals liderats pel Port de Barcelona i enfocats a accelerar el desenvolupament de connexions elèctriques a vaixells i altres solucions de zero emissions per a vaixells durant la seva estada en port.