L’arribada d’automòbils al Port de Barcelona rep un fort impuls al setembre amb un increment del 36%
El fort impuls de les importacions de vehicles les darreres setmanes permet tancar l’acumulat dels primers nou mesos amb un alça del 3,5%.
El comerç amb Àsia manté en xifres positives el tràfic de contenidors plens.

El tràfic d’automòbils al Port de Barcelona ha experimentat una important recuperació durant les darreres setmanes, fet que ha permès tancar els nou primers mesos de l’any registrant un increment del 3,5%. El motiu ha estat principalment el fort increment de la importació, que ha augmentat un 36% respecte als primers nou mesos de 2024.
Aquest important augment es deu a la recuperació des de mitjans d’any de la capacitat en els serveis de vaixells car carrier, combinat amb un repunt de vendes en el mercat europeu de vehicles i la seva corresponent arribada, en bona part procedents de la Xina.
Per la seva banda, el tràfic total de contenidors segueix la tendència dels darrers mesos. El tràfic de contenidors plens d’importació i exportació, la xifra que reflecteix la salut de l’economia del hinterland del Port de Barcelona, creix un 5,6%, principalment per l’increment de les importacions de països com la Xina, Turquia, Índia, Vietnam o Bangladesh i les exportacions cap a Estats Units, Unió dels Emirats Àrabs, Mèxic, Arabia Saudita, Índia o Corea del Sud, entre altres. Així, els contenidors d’importació creixen un 6,2% mentre que els d’exportació ho fan un 5,2%.
Tot i això, el volum total d’aquest tràfic registra un descens del 5,1%. Com en els darrers mesos, la caiguda es deu principalment al descens dels contenidors de trànsit (-15,5%), degut als reajustos de les rutes marítimes de les principals navilieres, que fa dos anys van incrementar els trànsits al Port de Barcelona per adaptar-se a la situació del crisi al mar Roig.
En aquesta línia, els granels sòlids també retrocedeixen, concretament un 12,8%, tot i el bon comportament de segments com els minerals no metàl·lics (+98%). El motiu, principalment, és la caiguda en l’exportació de sal comuna (-33%) i potasses (-23%), així com en el moviment de ciment i clínquer, que es redueix en gairebé un 30%.
Hub energètic
Amb tot, la resta de tràfics registren comportaments positius. El tràfic de líquids a granel segueix a l’alça, amb un augment del 17,1% respecte al mateix període de l’any anterior. Destaquen especialment la gasolina (+45%) i el gas natural (+58%), que impulsen el conjunt dels hidrocarburs fins a un creixement del 34,4%.
Pel que fa al tràfic marítim de curta distància, al Port de Barcelona s’han mogut un total de 329.683 Unitats de Transport Intermodal (UTI), una xifra gairebé idèntica a la de 2024.
Així, el tràfic total de mercaderies al Port de Barcelona es va situar al període gener-setembre en les 52.315.200 tones, un 1,6% menys que l’any passat.
Ja en el capítol de passatge, l’increment es situa en un 6,5%. Fins al setembre els ferris han transportat un total de 1.521.714 passatgers i els moviments de creueristes han estat de 3.076.661. D’aquests, 1.804.155 van visitar la ciutat de Barcelona*. En el mes de setembre, el nombre de creueristes ha patit un descens del 4,2% respecte al mateix mes de 2024.
*Les estadístiques del Port de Barcelona reflecteixen el número de moviments que fan els vaixells de creuers, seguint una comptabilitat estàndard portuària internacional. Aquestes dades, però, no reflecteixen la xifra real de creueristes que arriben a la ciutat. Per aquest motiu, s’ha treballat amb Turisme de Barcelona per implementar un nou sistema de càlcul que permet homogeneitzar les dades de creueristes que ofereix el Port amb les que dona la ciutat.