Els ports de Barcelona i Shanghai signen un acord per enfortir relacions i crear un corredor verd

L’acord s’ha signat en el marc de la visita conjunta que el Port de Barcelona i la Generalitat de Catalunya han realitzat al Port de Shanghai.

31 juliol 2025
Imatge
El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, i el vicepresident del Port de Shanghai, Sam Liu, signen l’acord entre les dues autoritats portuàries.
Caption
El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, i el vicepresident del Port de Shanghai, Sam Liu, signen l’acord entre les dues autoritats portuàries.

El Port de Barcelona i Shanghai International Port Group (SIPG) han signat avui un acord per reforçar les connexions entre ambdós ports i compartir coneixements en matèria de digitalització, estandarització i descarbonització del transport marítim. L’acord ha estat rubricat pel president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, i el seu homòleg del SIPG, Song Xiaodong, en el marc de la visita conjunta que el Port de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, representada pel seu president, Salvador Illa, han realitzat al Port de Shanghai.

L’acord té com a objectiu consolidar la relació entre el Port de Barcelona i el Port de Shanghai, el port de contenidors més gran del món i pioner en el desenvolupament de l’automatització i el respecte al medi ambient. Amb aquesta idea, s’està treballant conjuntament per promocionar serveis portuaris i marítims entre Barcelona i Shanghai i desenvolupar solucions intel·ligents i sostenibles en matèria de digitalització i descarbonització, compartint experiències i bones pràctiques així com programes de formació conjunta, també en àrees com la gestió i la seguretat.

La signatura de l’acord suposa un pas més en la relació entre els dos ports, que l’any passat ja van acordar explorar oportunitats de col·laboració en àmbits com la innovació i la sostenibilitat. Un any després, aquest compromís ha cristal·litzat en un acord que concreta els objectius i marca el camí a seguir, amb iniciatives concretes per avançar en reptes com la descarbonització del transport marítim.

Green Shipping and Digital Corridor

En aquest sentit, els dos ports s’han compromés a desenvolupar un Green Shipping and Digital Corridor entre els ports de Shanghai i Barcelona, assegurant rutes marítimes cobertes per vaixells propulsats amb energia verda i desenvolupant les capacitats i la normativa per a subministrar aquests combustibles en ambdós ports, oferint serveis marítims neutres en emissions entre l’Extrem Orient i la Mediterrània.

L’acord també contempla la col·laboració en altres àmbits concrets en els que Barcelona i Shanghai ja són referents, com és el cas dels creuers. Ambdós ports establiran una col·laboració estratègica en aquest àmbit, coincidint amb la reactivació del mercat xinès. Finalment, també s’ha acordat la creació d’un grup de treball bilateral per definir prioritats i projectes específics, desenvolupant acords puntuals per a cada iniciativa.

Estreta relació comercial

La signatura de l’acord entre el Port de Barcelona i Shanghai International Port Group s’emmarca en l’estreta relació que el port català manté amb la Xina, el seu principal soci comercial i origen de pràcticament el 50% de les importacions que hi arriben, principalment productes electrònics, maquinària, tèxtils i bens de consum. Així mateix, els ports del país asiàtic són el destí del 10% de les exportacions realitzades a través del Port de Barcelona, incloent productes agroalimentaris, vi, productes farmacèutics i components d’automoció.

Les empreses xineses també tenen una presència destacada al Port de Barcelona, on fa més de 50 anys que la naviliera xinesa COSCO va fer la seva primera escala. La inversió més elevada, però, correspon a Hutchison Port Holdings, propietària majoritària de BEST, una de les dues grans terminals de contenidors del Port de Barcelona i la primera semiautomàtica d’Europa.

Els darrers anys, Barcelona també s’ha consolidat com la porta d’entrada dels vehicles xinesos a Europa, esdevenint un hub per a la distribució al mercat europeu de marques dels grups Chery o SAIC però també d’altres fabricants com Tesla o Cupra, en gran part gràcies a la seva connectivitat i infraestructura avançada.

Posteriorment a la signatura de l’acord, el president del Port de Barcelona i el subdirector general d’Innovació i Estratègia de Negoci, Santiago Garcia-Milà, han visitat les instal·lacions de la Yangshan Automated Container Terminal acompanyats per directius del Shanghai International Port Group.