El Port de Barcelona reforça la seva presència a Fruit Attraction amb dos espais diferenciats per abastar un ventall més ampli de potencials clients
El Port de Barcelona, Mercabarna i l'AGEM comparteixen estand a Fruit Attraction, potenciant el posicionament de Barcelona com a principal hub d’importació i exportació de fruites i hortalisses del sud d’Europa.
El Port de Barcelona ha reforçat aquest any la seva presència a Fruit Attraction, la fira hortofructícola més important de l’Estat i la segona d’Europa, amb presència a dos espais diferenciats per abastar un ventall més ampli de clients potencials. Per una banda, el Port presenta una completa oferta global de serveis per al sector hortofructícola juntament amb Mercabarna i l’Associació d’Empresaris Majoristes de Fruites i Verdures de Barcelona i província (AGEM), potenciant el posicionament de Barcelona com a principal hub d'importació i exportació de fruites i hortalisses del sud d'Europa.
En aquest espai també hi participen, amb estand propi, 18 empreses de Mercabarna, que aprofitaran la seva presència a Fruit Attraction per fer nous contactes, trobar-se amb clients i proveïdors, mostrar la seva oferta i presentar el seus nous productes. Tots ells formen part del conjunt de 32 empreses fructícoles i entitats catalanes que comparteixen l’espai coordinat per Prodeca (Promotora dels Aliments Catalans) amb la marca “Catalunya, donde la fruta es cultura”.
Per altra banda, el Port de Barcelona té un espai propi a l’estand conjunt de Puertos del Estado, des d’on posa a disposició dels carregadors infraestructures, serveis i connexions que permeten a les empreses hortofructícoles optimitzar les seves cadenes logístiques. El Port de Barcelona és, avui, un centre logístic únic per a fruites i verdures i també per a productes carnis i farmacèutics i s’ha situat com a líder de la Mediterrània en aquest tipus de productes amb un tràfic durant l’exercici passat proper als 250.000 contenidors reefer, superant les xifres de l’any 2019, l’anterior a la pandèmia.
Les terminals de contenidors -Hutchison Ports BEST i APM Terminals Barcelona-, així com la terminal multipropòsit Port Nou, han desenvolupat en els darrers anys importants projectes per ampliar el nombre de connexions elèctriques destinades als contenidors refrigerats, superant actualment les 3.500 connexions reefer permanents, que passaran a més de 4.000 en un termini inferior a dos anys, un cop BEST acabi de desenvolupar el seu projecte per incorporar noves infraestructures per a contenidors refrigerats. Aquest elevat número de connexions situa Barcelona com a port líder de la Mediterrània per a aquest tipus de tràfic.
Aquesta optimització d'infraestructures ha anat acompanyada de millores operatives en el Punt d'Inspecció Fronterer (PIF) per agilitar al màxim el pas de productes frescos i del desenvolupament d’uns serveis molt competitius que inclouen una cada vegada més àmplia oferta de connexions viàries i ferroviàries regulars i fiables amb els principals mercats majoristes de l’Estat espanyol, com Mercabarna, Mercazaragoza i Mercamadrid, i el mercat de Saint-Charles, al sud de França, així com connexions marítimes amb els principals orígens dels productes hortofructícoles.
Oferta intermodal
La consolidació del model barceloní de terminals interiors per apropar els serveis del Port als seus clients ha estat un èxit: avui, bona part dels productes refrigerats que s'exporten des del recinte portuari arriben fins als molls per tren a través dels serveis que s’ofereixen amb la Terminal Marítima de Saragossa (tmZ) o amb les terminals ferroviàries de Madrid, Noain, Monzón, Miranda d'Ebre o Villafría, entre d'altres. Un exemple és l'èxit del servei ferroviari exclusiu per a càrrega refrigerada Canal Frío, que connecta diàriament Saragossa i Barcelona; el servei de càrrega refrigerada entre la terminal de Monzón (TIM) i el Port de Barcelona amb fins a 4 connexions setmanals; o les dues connexions setmanals preparades per a contenidors reefer que uneixen el Port amb el centre logístic de Noain (Navarra), operades per Synergy i Gimex, facilitant així el transport de càrrega congelada i refrigerada de sectors com l’agroalimentari, el farmacèutic o el químic.
Pel que fa a la connectivitat marítima, Barcelona manté una posició rellevant en el mapa portuari mundial i en els últims mesos ha millorat alguns dels seus serveis regulars de contenidors, oferint uns temps de trànsit i uns costos altament competitius. El Port també ofereix serveis de ro-ro i Short Sea Shipping (SSS) amb diferents punts de la Mediterrània preparats per transportar mercaderies a temperatura controlada. Són connexions que operen amb un important esforç de coordinació amb els serveis duaners i paraduaners que garanteixen un trànsit ràpid, fiable i eficient.
El Port de Barcelona continua treballant per reforçar els serveis marítims de SSS entre el Nord d’Àfrica i la capital catalana i segueix consolidant-se com a infraestructura clau en la xarxa de curta distància a la Mediterrània, molt centrada en el transport intermodal de fruites i verdures que necessiten un temps de trànsit especialment curt i fiable.
La delegació del Port de Barcelona a Fruit Attraction està formada per Carla Salvadó, subdirectora general de Comercial i Màrqueting; Lluís París, cap d’Automotive, Ro-ro, SSS & Bulk Division; Javier Mendez, SSS & Bulk Manager; Olga Salvador, BCO'S i reefer manager; i Júlia Mompó, tècnica de Comercial i Màrqueting.