El Port de Barcelona reforça la seva posició al mercat automobilístic xinès a la conferència Automotive Logistics Global de Yantai
Marques líders en la fabricació de vehicles elèctrics han escollit Barcelona com a hub per distribuir arreu d’Europa els seus vehicles fabricats a la Xina.
A principis de 2024 es sumaran a les connexions existents sis vies d’ample internacional a Can Tunis, millorant l’accés ferroviari a la resta d’Europa.
El Port de Barcelona ha participat en la conferència Automotive Logistics Global de Yantai, el principal punt de trobada de la indústria automobilística xinesa. La participació al congrés, al qual va començar a assistir l’any 2022, ha permès reforçar la posició del Port de Barcelona com a porta d’entrada per als vehicles de fabricació xinesa destinats al mercat europeu en un moment d’important creixement en les importacions de vehicles, especialment elèctrics, fabricats a Àsia.
La participació a la fira, on el Port de Barcelona ha comptat amb un estand propi i la col·laboració de la oficina del Port de Barcelona a Shanghai , ha permès als seus representants conèixer de primera mà les necessitats i previsions d’una indústria que augmenta progressivament les seves exportacions un cop superats els principals problemes de subministrament de components dels darrers anys.
En aquest context, el Port de Barcelona s’ha consolidat com a node logístic per a l’arribada de vehicles destinats al mercat europeu. “Les nostres connexions, tant marítimes de curta distància, com terrestres amb camió i tren estan al màxim nivell de competitivitat arreu d’Europa”, explica Lluís París, Head of Automotive, RoRo, SSS & Bulk Division del Port de Barcelona. “Això ens posiciona com un excel·lent hub de connectivitat entre el Far East i tot el Nord d'Europa”, afegeix. París, que ha encapçalat la delegació del Port de Barcelona al congrés, també ha ofert als assistents una conferència juntament amb la representant del Port de Barcelona a Shanghai, Lei Ren, explicant els serveis que ofereix el port i el potencial que representa per a les empreses automobilístiques xineses.
A les infraestructures ferroviàries actuals s’hi sumaran a principis de 2024 sis vies d’ample internacional a la terminal de recepció i expedició de Can Tunis, en línia amb l’aposta del Port de Barcelona pel ferrocarril. Aquesta gran ampliació permetrà maximitzar la capacitat de distribució de tràfics marítims d’importació cap al nord i centre d’Europa, així com atraure producció de la mateixa zona per a exportar arreu del món a través del Port de Barcelona, buscant un equilibri òptim entre importacions i exportacions que afavoreixi la utilització del Port com a hub per part de les navilieres
Tràfic en augment
Aquesta estratègia per convertir-se en un soci logístic clau per a la indústria automobilística global ja ha donat els primers resultats, com ho demostra el fet que marques líders en la fabricació de vehicles elèctrics han escollit Barcelona com a base per distribuir arreu d’Europa els seus vehicles fabricats a la Xina. Tot i que les exportacions espanyoles segueixen sent el principal tràfic, s’han disparat les importacions de vehicles al Port de Barcelona un 76% entre gener i maig d’enguany, en comparació amb el mateix període de 2022. La xifra augmenta fins al 165% si només s’analitzen les importacions procedents de la Xina, que sumen un total de 114.734 vehicles fins al mes de maig.
L’augment de les importacions, de fet, està arribant a superar la capacitat actual dels vaixells Car Carrier disponibles en les rutes que connecten amb els ports xinesos, pel que alguns fabricants estan optant per embarcar els vehicles en contenidors. Aquest tipus de tràfic, que l’any passat representava només un 1 % del total de vehicles importats a través del Port de Barcelona, s’ha disparat fins a representar un 6% del total. Navielieres com COSCO, de fet, han dissenyat equipament específic similar als contenidors pel transport de vehicles, els v-racks, que permeten descarregar a les terminals de contenidors i multipropòsit, i transportar els equips a les terminals especialitzades, que ja compten amb instal·lacions específiques per buidar els vehicles dels contenidors i v-racks.