El Port de Barcelona reforça la protecció del medi marí amb nous sistemes contra vessaments més eficients

Les noves barreres són més ràpides de desplegar i permeten duplicar la capacitat del material contra la contaminació en cas d’accident.

S’han instal·lat tres contenidors fixes, un més dels que hi havia fins ara, i un d’embarcable, amb un cost total de 230.000 euros.

15 octubre 2025
Imatge
La barrera del moll de Lepant, a punt de ser desplegada amb motiu d’una formació sobre el seu funcionament.
Caption
La barrera del moll de Lepant, a punt de ser desplegada amb motiu d’una formació sobre el seu funcionament.

El Port de Barcelona ha renovat i ampliat els sistemes per a controlar i netejar vessaments contaminants a les aigües del port, augmentant-ne la capacitat i millorant l’operativa de desplegament. Els nous dispositius s’han instal·lat durant el primer semestre de 2025 i ja es troben plenament operatius. 

Els sistemes han estat fabricats per l’empresa Markleen i han tingut un cost de 230.000 euros. Estan formats per quatre contenidors amb barreres, dues més de les que hi havia fins ara, doncs els antics sistemes es van instal·lar l’any 2000, quan encara no existia la Bocana Sud. Tres dels nous contenidors són fixes amb barreres per a contenir vessaments a l’interior del port i el quart és un model embarcable per a controlar vessaments a aigües obertes. 

Dos dels equips fixes s’han ubicat a les bocanes i el tercer al moll de Lepant, a prop del moll de l’Energia. Aquest últim, a més, compta amb un equip per a recollir diferents tipologies d’hidrocarburs amb les corresponents bombes i un dipòsit de muntatge ràpid de 15 metres cúbics per emmagatzemar-los de forma segura. El contenidor embarcable, equipat amb 100 metres de barrera per a gestionar vessaments en aigües obertes, es troba a la base dels Remolcadors, un dels serveis portuaris clau en situacions d’emergència com seria un vessament contaminant. 

Les noves barreres suposen una millora substancial respecte les anteriors. La principal novetat és que s’ha incorporat un motor integrat al contenidor a cada una d’elles per agilitzar el desplegament i s’ha ampliat la seva longitud total, de 210 metres a 225, així com l’alçada, passant de 750 mil·límitres a 1100, arribant als 1250 milímetres en la seva versió per a aigües obertes. En conjunt, això suposa gairebé duplicar la longitud de les barreres disponibles fins a un total de 775 metres. A més, les antigues s’han emmagatzemat i preparat per al seu ús en cas d’emergència, disposant així de 400 metres extres en cas de necessitat. 

Des del departament de Sostenibilitat ambiental i Transició energètica del Port de Barcelona, el responsable de Medi Marí, Javier Romo, ha destacat que “els nous sistemes suposen un salt qualitatiu important en la protecció del medi marí del Port de Barcelona. No només dupliquem la capacitat de les barreres, sinó que són molt més àgils de desplegar i, en cas de necessitat, ens permetran controlar vessaments de forma molt més eficient”.

Vídeo barreres vessaments