El Port de Barcelona presenta a Fruit Attraction l’oferta més completa de la Mediterrània en serveis i infraestructures per als productes hortofructícoles
El Port de Barcelona, Mercabarna i l'AGEM comparteixen estand un any més a la fira hortofructícola més important de l’Estat espanyol i la segona d'Europa, que se celebra a Madrid fins al 7 d'octubre.

El Port de Barcelona té en l’actualitat les millors infraestructures, serveis i connectivitat per a contenidors refrigerats de la Mediterrània. Les terminals de contenidors -BEST, pertanyent al grup Hutchison i APM Terminals Barcelona-, així com la terminal multipropòsit Port Nou han desenvolupat en els darrers anys importants projectes per ampliar el nombre de connexions elèctriques destinades als contenidors refrigerats, superant actualment les 3.500 connexions reefer permanents, el que situa al port barceloní líder de la Mediterrània per a aquest tipus de tràfic.
Aquesta optimització d'infraestructures ha anat acompanyada de millores operatives en el punt d'inspecció fronterer (PIF) per agilitar al màxim el pas de productes frescos i del desenvolupament d’uns serveis molt competitius que inclouen una cada vegada més àmplia oferta de connexions viàries i ferroviàries regulars i fiables amb els principals mercats majoristes de l’Estat espanyol, com Mercabarna, Mercazaragoza i Mercamadrid, i el mercat de Saint-Charles, al sud de França, així com connexions marítimes amb els principals orígens dels productes hortofructícoles.
Amb aquesta carta de presentació ha desembarcat avui el Port de Barcelona a Fruit Attraction, la principal fira hortofructícola de l’Estat i la segona d’Europa, que se celebra a Madrid fins al 7 d’octubre. Dintre de l’espai Catalunya (Pavelló 4, estand 4D03B), el Port de Barcelona presenta una oferta conjunta amb Mercabarna i l'Associació d'Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona i Província (AGEM) per assessorar els potencials compradors professionals que el visitin i puguin trobar les empreses que millor responguin a les seves necessitats comercials i de transport i logística. La delegació del Port de Barcelona a Fruit Attraction està formada per Carla Salvadó, subdirectora general de Comercial i Màrqueting; Carles Mayol i Lluís París, commercial managers; Javier Mendez i Olga Salvador, analistes de producte; i Miguel Ángel Palomero, representant del Port de Barcelona a Madrid.
Oferta intermodal
La consolidació del model barceloní de terminals interiors per apropar els serveis del Port als seus clients ha estat un èxit: avui, bona part dels productes refrigerats que s'exporten des del recinte portuari arriben fins als molls per tren a través dels serveis que s’ofereixen amb la Terminal Marítima de Saragossa (tmZ) o amb les terminals ferroviàries de Madrid, Noain, Monzón, Miranda d'Ebre o Villafría, entre d'altres. Un exemple és l'èxit del servei ferroviari exclusiu per a càrrega refrigerada Canal Frío, que connecta diàriament Saragossa i Barcelona. O el servei de càrrega refrigerada entre la terminal de Monzón (TIM) i el Port de Barcelona amb fins a 4 connexions setmanals.
Pel que fa a la connectivitat marítima, Barcelona manté una posició rellevant en el mapa portuari mundial i en els últims mesos ha millorat alguns dels seus serveis regulars de contenidors, oferint uns temps de trànsit i uns costos altament competitius.
Connexió adaptada a les necessitats
També s’han posat en marxa noves línies marítimes que milloren les connexions de Barcelona amb diferents punts de la Mediterrània, com la línia regular per a càrrega rodada de Grupo Suardíaz entre Barcelona i Tànger, preparada per transportar contenidors i plataformes a temperatura controlada. Amb dues sortides setmanals i un temps de trànsit de 35 hores, aquest servei està especialment indicat per als productes hortofructícoles i amb una gran projecció específica sobre els productes frescos destinats al mercat de Saint Charles. Estudiant les necessitats del servei, s’han fet importants esforços de coordinació dels serveis duaners i paraduaners que garanteixen un trànsit ràpid, fiable i eficient pel Port. El vaixell pot carregar fins a 120 semiremolcs no acompanyats per trajecte i no es veu afectat en cap moment per l'entrada de passatge, una petició molt demandada en el sector.
Un altre servei destacat és el Med Turkey Express, que opera JSV Logistics juntament amb l'agent de càrrega Marmedsa i que uneix Barcelona amb els ports turcs de Gebze i Ambarli en tan sols 3 dies, un temps de trànsit que obre noves oportunitats de negoci en el sector agroalimentari.
Per la seva banda, la naviliera Grimaldi ha fet recentment una important aposta per la sostenibilitat al Port de Barcelona, posant en funcionament la nova flota de vaixells ro-ro híbrids de la nova classe Green 5th Generation que operen a la Mediterrània entre Espanya i Itàlia i que tenen més capacitat que les naus anteriors, optimitzant així el servei i reduint costos.