El Port de Barcelona presenta els seus serveis, connectivitat i expertesa a la fira Fruit Attraction
L’augment de les importacions reforcen el rol de Barcelona com a porta sud d’Europa per als productes frescos.

El Port de Barcelona està present a Fruit Attraction, la fira hortofructícola més important de l’Estat i la segona d’Europa, amb dos espais diferenciats per abastar un ventall més ampli de clients potencials. Per una banda, el Port presenta una completa oferta global de serveis per al sector hortofructícola juntament amb Mercabarna i l’Associació d’Empresaris Majoristes de Fruites i Verdures de Barcelona i província (AGEM), potenciant el posicionament de Barcelona com a principal hub d'importació i exportació de fruites i hortalisses del sud d'Europa. A més d’aquest estand conjunt, també hi participen 21 empreses de Mercabarna amb estand propi, reforçant les potencialitats de Barcelona davant dels operadors internacionals.
Per altra banda, el Port de Barcelona té un espai propi a l’estand conjunt de Puertos del Estado, des d’on posa a disposició dels carregadors infraestructures, serveis i connexions que permeten a les empreses hortofructícoles optimitzar les seves cadenes logístiques.
El Port de Barcelona és, avui, un centre logístic únic per a productes refrigerats: fruites i verdures, productes carnis i farmacèutics, entre d’altres. Durant els 8 primers mesos de l’any 2023 els descensos dels trànsits que estan experimentant els ports a tot el món i les dificultats que ha sofert la producció hortofructícola local han estat compensats per un augment de les importacions, reforçant el paper de Barcelona com a porta sud d’Europa per als productes frescos provinents d’altres continents.
Les terminals de contenidors -Hutchison Ports BEST i APM Terminals Barcelona-, així com la terminal multipropòsit Port Nou, estan jugant un paper protagonista en aquest objectiu gràcies a les infraestructures i serveis específics que han incorporat durant els darrers anys. Actualment, les terminals del Port de Barcelona ofereixen unes 4.000 connexions reefer permanents.
El Punt d'Inspecció Fronterer (PIF) també ha incorporat millores operatives per agilitar al màxim el pas de productes frescos, alhora que s’han desenvolupat serveis intermodals molt competitius que inclouen una cada vegada més àmplia oferta de connexions viàries i ferroviàries regulars i fiables amb els principals mercats majoristes de l’Estat espanyol, com Mercabarna, Mercazaragoza i Mercamadrid, i el mercat de Saint-Charles, al sud de França, així com connexions marítimes amb els principals ports d’origen i destí dels productes hortofructícoles.
Oferta intermodal
La consolidació del model barceloní de terminals interiors per apropar els serveis del Port als seus clients ha estat un èxit: avui, bona part dels productes refrigerats que s'exporten des del recinte portuari arriben fins als molls per tren a través dels serveis que s’ofereixen amb la Terminal Marítima de Saragossa (tmZ) o amb les terminals ferroviàries de Madrid, Noain, Monzón, Miranda d'Ebre o Villafría, entre d'altres. Un exemple és l'èxit del servei ferroviari exclusiu per a càrrega refrigerada Canal Frío, que connecta diàriament Saragossa i Barcelona; el servei de càrrega refrigerada entre la terminal de Monzón (TIM) i el Port de Barcelona amb fins a 4 connexions setmanals; o les dues connexions setmanals preparades per a contenidors reefer que uneixen el Port amb el centre logístic de Noain (Navarra), operades per Synergy i Gimex, facilitant així el transport de càrrega congelada i refrigerada de sectors com l’agroalimentari, el farmacèutic o el químic.
Pel que fa a la connectivitat marítima, Barcelona manté una posició rellevant en el mapa portuari mundial i en els últims mesos ha millorat alguns dels seus serveis regulars de contenidors, oferint uns temps de trànsit i uns costos altament competitius. El Port també ofereix serveis de ro-ro i short sea shipping (SSS) amb diferents punts de la Mediterrània preparats per transportar mercaderies a temperatura controlada. Són connexions que operen amb un important esforç de coordinació amb els serveis duaners i paraduaners que garanteixen un trànsit ràpid, fiable i eficient.
El Port de Barcelona continua treballant per reforçar els serveis marítims de SSS entre el nord d’Àfrica i la capital catalana i segueix consolidant-se com a infraestructura clau en la xarxa de curta distància a la Mediterrània, molt centrada en el transport intermodal de fruites i verdures que necessiten un temps de trànsit especialment curt i fiable.
La delegació del Port de Barcelona a Fruit Attraction està formada per Carla Salvadó, subdirectora general de Comercial i Màrqueting; Carles Mayol, head of Container Division; Javier Mendez, SSS & Bulk Manager; Olga Salvador, BCO'S i Reefer Manager; Eduard Cubet, analista comercial; i Maria Cano, responsable de Promoció i Comunicació de Mercats.