El Port de Barcelona participa en el 5è chainPORT Annual Meeting
Mercè Conesa ha presentat la conferència Smart Ports, que se celebrarà a Barcelona el 19, 20 i 21 de novembre.

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa; i el subdirector general d’Estratègia i Comercial, Santiago Garcia-Milà, han participat en el 5è chainPORT Annual Meeting que s’ha celebrat el 16 i 17 de setembre a Montreal. Organitzat per la xarxa internacional d’Smart Ports, chainPORT és una iniciativa liderada pel port d’Hamburg i integrada per alguns dels ports més importants del món: d’Anvers (Bèlgica), Barcelona, Busan (Corea), Felixstowe (Regne Unit), Los Angeles (USA), Montreal (Canadà), Panamà, Rotterdam (Holanda), Shanghai i Shenzhen (Xina), Singapur i els ports d’Indonèsia.
chainPORT té l’objectiu d’establir una cadena global de smart ports líders en el desenvolupament i implementació de solucions tecnològiques per a compartir coneixement, crear una base per al desenvolupament conjunt de solucions innovadores i orientades al futur i desenvolupar estratègies comunes per al sector portuari.
En la trobada s’han presentat la tasca que han realitzat durant el darrer any els quatre grups de treball actius dins de chainPORT: smart ports, logística marítima global, transformació digital i chainPort Academy. El Port de Barcelona, que va organitzar la chainPORT Academy l’any 2017 i el 4rt chainPORT Annual Meeting l’any passat, és un membre actiu del grup de treball smart ports, que es desenvolupa en sis àmbits diferents: BlockChain, TradeLens, Connected Ports, Cyber Resilience, Hackaton, Smart IT Solutions, i Standardisation.
En la trobada anual de màxims responsables d’aquests importants ports de tot el món també s’han proposat noves iniciatives a desenvolupar durant els propers anys.
Grup de treball sobre digital twin
Entre les iniciatives presentades destaca l’organització de dos Hackatons en dos ports membres amb l’objectiu d’incentivar en el món acadèmic la recerca de noves solucions creatives i innovadores als reptes que els ports i el transport marítim plantegen actualment. El Port de Barcelona, que ja ha organitzat tres edicions del Port Innova - Barcelona Port Hackathon, ha mostrat el seu interès en acollir un d’aquests esdeveniments durant el 2020.
Així mateix, els membres del chainPort han aprovat la creació d’un nou grup de treball dedicat al digital twin -o bessó digital- aplicat als ports que, mitjançant la creació d’una rèplica virtual, permet simular el comportament de les infraestructures reals per analitzar el seu funcionament i millorar-ne l’eficiència.
El Port de Barcelona participarà en el grup de treball sobre digital twin juntament amb altres membres de chainPORT. Barcelona hi aportarà la seva experiència en control telemàtic d’accés al Port i a les terminals, moviment de contenidors, operatives marítimes, mesuraments mediambientals, etc. Mercè Conesa ha manifestat que “la creació de bessons digitals als ports ha de facilitar la implementació de noves solucions tecnològiques, com l’ús de vehicles autònoms, o la creació de models mediambientals que ajudin a reduir l’impacte de l’activitat portuària en l’entorn i pot esdevenir una eina molt útil perquè els ciutadans comprenguin com funciona una infraestructura tan extensa i complexa com és avui el Port de Barcelona”.
Conferència Smart Ports
Els representants catalans també han presentant al 5è chainPORT Annual Meeting la conferència Smart Ports. Piers of the future, que se celebrarà a Barcelona el 19, 20 i 21 de novembre d’enguany dins el marc del Smart City Expo World Congress. Conesa ha destacat que aquesta és la primera ocasió en que els ports són presents en un esdeveniment d’aquest tipus i ha animat “als membres del chainPORT a participar activament en la conferència, ja que ofereix una oportunitat immillorable perquè les ciutats i els ports de tot el món comparteixin les seves experiències i projectes en mobilitat, creixement, sostenibilitat, etc.”