El Port de Barcelona inicia la licitació per completar el moll Adossat amb l’espai per a una futura terminal de ferris
La licitació, amb un pressupost de gairebé 61 milions d’euros, contempla la construcció de tres nous molls, les respectives superestructures i equipament així com el rebliment de les esplanades i els accessos viaris.
Aquesta nova terminal completarà els espais actualment disponibles al moll Adossat, que concentra la major part del tràfic de passatgers del Port de Barcelona.

El Consell d'Administració del Port de Barcelona celebrat avui ha iniciat els tràmits per licitar la construcció dels molls que acolliran la nova terminal de ferris al moll Adossat. La construcció d’aquesta terminal, que donarà servei tant a tràfic rodat com a passatge, finalitzarà la construcció dels espais disponibles actualment al moll Adossat, dedicat principalment al tràfic de passatgers.
El projecte contempla tres nous molls, un d’annex al canal principal amb 12 metres de calat i dos molls més de 8,5 metres de calat, el primer oblic respecte el dic i el segon paral·lel a aquest, alineat amb el moll del servei marítim de la Guàrdia Civil. Així, la futura terminal comptarà amb quatre punts d’amarratge i les respectives rampes per a la càrrega i descàrrega de vehicles, doncs també disposarà dels últims 58 metres del moll ja construit a l’extrem sud de la darrera fase d’ampliació del moll Adossat.
A banda del mur i la fonamentació dels molls, el projecte també inclou la superestructura i l’equipament portuari, com els bolards i les defenses, així com el rebliment i al consolidació del material per generar les explanados on en el futur s’ubicarà la terminal. Al mateix temps, la licitació inclou la superestructura que donarà continuitat a aquest nou moll amb el ja existent, així com el vial d’accés. La licitació, que haurà de rebre el vist-i-plau del Consell de Ministres, preveu un pressupost de 60,8 milions d’euros i un termini d’execució de les obres de quatre anys i tres mesos.
Els nous molls acolliran la que serà la tercera terminal permanent del Port de Barcelona dedicada a vaixells Ro-Ro Pax, és a dir aquells que disposen d’una rampa per a la càrrega i descàrrega de vehicles, ja siguin camions o cotxes i que, per tant, necessiten els corresponents equipaments als molls. Fins fa un any i mig, aquesta terminal, operada actualment per Baleària, estava ubicada al moll Drassanes però a principis de 2023 va traslladar la seva activitat de forma provisional al moll Adossat, concretament als espais propers a l’antiga terminal Port Nou.
Amb els tres nous molls, es donarà al moll Adossat la seva configuració definitiva segons els espais disponibles actualment. En total, acollirà set terminals de creuers i una terminal de ferris, sent així un moll dedicat principalment al tràfic de passatgers.
La futura terminal de ferris del moll Adossat, de fet, també significarà la culminació del trasllat de l’operativa de passatgers més propera a la ciutat, acordat amb l’Ajuntament de Barcelona l’any 2018 i en virtut del qual ja s’han tancat la terminal de creuers del moll Barcelona Nord i la terminal de Baleària del moll Drassanes. Aquests dos tancaments han permés alliberar espais per a la ciutadania a l’hora que s’allunya l’operativa del centre de la ciutat, reduint les molèsties als veïns i millorant la qualitat de l’aire.
“Amb la creació de la futura terminal de ferris al moll Adossat, culminarem alhora dos processos clau en l’estratègia del Port de Barcelona. Primer, completarem l’aprofitament dels espais disponibles al moll Adossat i, en segon lloc, finalitzarem el procés d’allunyar l’operativa de passatgers més propera a la ciutat pactat amb l’ajuntament, alliberant així nous espais per a la ciutadania al Port Vell”, ha apuntat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó.