El Port de Barcelona i VINCI Energies Spain inicien el projecte constructiu del pilot de subministrament elèctric a vaixells de la Terminal Ferri Barcelona
El Port de Barcelona ha adjudicat el projecte pilot a l'UTE Omexom Puerto de Barcelona (Tecuni SAU, Inove Ingenieria SA, GTIE Synertec SAS i Actemium Electro AB) per 3.559.738,28 euros, IVA exclòs.
Amb aquest projecte, la Terminal Ferri Barcelona disposarà de dos punts d'atracada equipats amb sistemes OPS per subministrar als vaixells energia elèctrica d'origen 100% renovable.

El Port de Barcelona ha adjudicat el projecte pilot a l'UTE Omexom Puerto de Barcelona (Tecuni SAU, Inove Ingenieria SA, GTIE Synertec SAS i Actemium Electro AB) per 3.559.738,28 euros, IVA exclòs. Amb aquest projecte, la Terminal Ferri Barcelona disposarà de dos punts d'atracada equipats amb sistemes OPS per subministrar als vaixells energia elèctrica d'origen 100% renovable.
El Port de Barcelona i VINCI Energies Spain han iniciat els treballs del projecte constructiu del pilot de subministrament elèctric a vaixells a la Terminal Ferri Barcelona. El Port de Barcelona ha adjudicat el projecte pilot a l'UTE Omexom Puerto de Barcelona (Tecuni SAU, Inove Ingenieria SA, GTIE Synertec SAS i Actemium Electro AB), formada per empreses de VINCI Energies, líder global per a solucions digitals i de transició energètica. El projecte forma part de la primera fase de Nexigen, Pla d'Electrificació de Molls desenvolupat pel Port de Barcelona. La licitació inclou la redacció i execució del projecte, així com el servei de connexió i desconnexió dels vaixells i el manteniment de la instal·lació. El contracte ha estat adjudicat per 3.559.738,28 euros, IVA exclòs.
Amb aquest projecte, la Terminal Ferri Barcelona disposarà de dos punts d'atracada equipats amb sistemes OPS per subministrar als vaixells energia elèctrica d'origen 100% renovable, permetent que aquests apaguin els seus motors durant la seva estada a port, evitant emissions contaminants. Els OPS de la Terminal Ferri Barcelona seran operatius el setembre de 2024.
El dia 30 de maig es va celebrar la primera reunió entre l'equip del Port de Barcelona que desenvolupa el projecte pilot, liderat per Ana Arévalo, Energy Transition Manager i el de VINCI Energies Spain, dirigit per Carlos Muñoz, responsable d'aquest contracte.
Durant la reunió, els equips del Port de Barcelona i de VINCI Energies Spain van fixar les bases per a l'execució del projecte constructiu, d'acord amb la licitació, i van visitar la Terminal Ferri Barcelona per comprovar sobre el terreny les especificitats del projecte. Així mateix, a la reunió va participar l'equip tècnic de Grimaldi encarregat de fer l'adaptació del vaixell Ciudad de Palma per a la seva connexió a moll.
Ana Arévalo explica que, amb l'inici dels treballs per a la instal·lació dels sistemes OPS a la Terminal Ferri Barcelona, “continuem avançant en el procés d'electrificació. És un altre pas important per al nostre port. Ara queda molt treball per davant, però les sensacions després de la reunió amb l'adjudicatari són molt bones. És una empresa amb experiència sòlida en el desenvolupament de sistemes OPS i confiem plenament que desenvoluparem un projecte capdavanter”.
Alejandro García, director d'Hidrógeno y Puertos en VINCI Energies Spain, subratlla la rellevància d'aquest projecte comentant que “permetrà al Port de Barcelona aprofitar el coneixement i experiència de VINCI Energies Spain en la implementació d'aquest tipus de sistemes i portarà avantatges operatius per als ferris que atraquin en ells així com per al medi ambient de la ciutat de Barcelona”.
VINCI Energies Spain ha participat en la implementació de 39 sistemes OPS a tot el món (21 a Suècia, 11 a França, 4 a Noruega, 2 als Emirats Àrabs Units i 1 a Dinamarca), els quals han demostrat una millora significativa en la qualitat de vida de les seves ciutats amb una reducció tant de la contaminació acústica com de les emissions (d'acord amb càlculs elaborats per Ports de l'Estat, la reducció d'emissions per vaixell és d'un 96% de NOx, un 8% de SOx, un 94% de partícules i un 64% de CO2).
Nexigen
Amb unes inversions inicials de més de 110 milions d'euros, el Pla d'Electrificació de Molls és un dels grans projectes impulsats pel Port de Barcelona per reduir en un 50% les emissions de CO2 de l'operativa portuària fins al 2030 i convertir-se en un port neutre en carboni abans del 2050. Aquest Pla, que rep el nom de Nexigen, farà possible que els vaixells es connectin a la xarxa elèctrica general una vegada atracats, utilitzant energia neta amb certificació d'origen 100% renovable.
Ara, amb l'adjudicació del projecte pilot de la Terminal Ferri Barcelona es fa un pas decisiu per fer realitat els primers punts de subministrament OPS (onshore power supply) que funcionaran als molls destinats al tràfic de passatgers del Port de Barcelona. Els primers punts OPS del Port estan ja en funcionament a les instal·lacions de MB92 Barcelona i en Hutchison Ports BEST ja s'han iniciat els treballs per instal·lar el que serà primer OPS per a vaixells portacontenidors del sud d'Europa.