El Port de Barcelona i el 112 signen un conveni de col·laboració

Aquest acord servirà per a integrar les trucades d’emergència de la Policia Portuària del Port de Barcelona al número d’emergències 112 de Catalunya.

13 gener 2022
Imatge
El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, i el conseller d'Interior de la Generalitat de Catalunya, Joan Ignasi Elena, signant l'acord de col·laboració.
Caption
El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, i el conseller d'Interior de la Generalitat de Catalunya, Joan Ignasi Elena, signant l'acord de col·laboració.

El Port de Barcelona, el Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya i el Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya (CAT112) han signat un acord de col·laboració per a la connexió telemàtica de les trucades d'emergència de la Policia Portuària del Port de Barcelona que arriben al Telèfon d’emergències 112 de Catalunya i que fins ara es traspassaven al cos policial portuari per veu via telefònica.

A l’acte de signatura del nou conveni, celebrat aquest matí, hi han participat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, i el conseller d’Interior de la Generalitat de Catalunya, Joan Ignasi Elena, com a president del Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya, actuant en nom i representació d'aquesta entitat. També hi ha assistit la directora del CAT112, Irene Fornós, i el director general de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments de la Generalitat de Catalunya, Joan Delort.

Durant l’acte, el conseller Elena ha agraït al Port de Barcelona i al seu president l’acollida. “Aquest conveni permetrà donar un millor servei a la ciutadania. Quan les institucions cooperem som més eficients i servim millor a la població”. El conseller ha destacat que el conveni “permetrà oferir una resposta més ràpida i coordinada a les trucades que alertin d’emergències que tinguin lloc en les instal·lacions del Port de Barcelona. És un deure que tenim com a servidores i servidors públics i una millora per garantir la seguretat de la població. I avui fem un pas més per enfortir la gestió de les emergències de Catalunya i per oferir un millor servei en benefici del conjunt de la ciutadania”.

Per la seva banda, el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha destacat que aquest acord “reforça la cooperació entre administracions i facilita el benestar dels nostres ciutadans i ciutadanes”. El Port de Barcelona també forma part de la Xarxa Pública de Comunicacions de Catalunya pels serveis de seguretat i emergència, la xarxa Rescat, i té acords de col·laboració i coordinació amb el Cos de Mossos d’Esquadra i amb els Bombers de Barcelona. En aquest sentit, “treballem per establir també un conveni amb la Direcció General de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvaments i ampliar aquesta col·laboració als Bombers de la Generalitat, competents en la zona del Port que pertany al municipi del Prat del Llobregat”, ha afegit Damià Calvet.

El conveni i la integració tecnològica que implica permetrà que des del Port de Barcelona tinguin un coneixen més ràpid i immediat de les incidències i emergències que els afecten o tenen lloc a les seves instal·lacions i que arriben al sistema català d’emergències via telèfon d’emergències 112 de Catalunya.

Durant l’any 2021, des del telèfon d’emergències 112 de Catalunya es van comunicar a la Policia Portuària de Barcelona un total de 1.319 incidents, equivalent a gairebé 4 incidents diaris. Aquests incidents que tenen lloc a les instal·lacions gestionades pel Port de Barcelona són de molt diversa índole: seguretat, trànsit, assistència sanitària urgent, etcètera.

Amb la connexió telemàtica de la Policia Portuària en el sistema del 112 que preveu el conveni signat avui, les dades es traspassaran ara de forma telemàtica, fet que facilita la gestió més ràpida de l’emergència per part de les autoritats de policia portuària, així com conèixer quins altres cossos de seguretat i emergències han estat alertats. Fins ara el traspàs de la informació a la Policia Portuària es feia per veu via telefònica.

L’acord signat avui, amb una vigència de quatre anys prorrogables a quatre més, suposa, per part del Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència, integrar les trucades de la Policia Portuària al 112 de Catalunya; rebre, filtrar i tipificar les peticions d'assistència urgent de la ciutadania a través del telèfon d’emergències i derivar a la Policia Portuària de Barcelona aquelles que siguin del seu àmbit. La Policia Portuària, per la seva banda, es compromet a donar curs a les peticions d'assistència urgent de la ciutadania que li derivi el CAT112 i a la prestació material de l'assistència, d'acord amb el que determini la normativa.

Amb la signatura del conveni entre el Port de Barcelona i CAT112 es constitueix una Comissió Paritària de Seguiment que vetllarà pel compliment de les obligacions de les parts assumides i que haurà de reunir-se almenys un cop a l’any.