El Port de Barcelona debat sobre els reptes de seguretat que planteja la transformació portuària

La transició energètica afegeix nous elements en els plans de seguretat dels ports.

Una cinquantena de professionals s’han aplegat en la jornada “Seguretat i Resiliència en instal·lacions portuàries davant dels riscos operatius i emergents”.

08 juliol 2026
La cap de Seguretat Industrial del Port de Barcelona, Anna Perera, durant la seva participació en la taula rodona.

El Port de Barcelona va acollir ahir la jornada “Seguretat i Resiliència en instal·lacions portuàries davant dels riscos operatius i emergents”, organitzada per la companyia d’inspecció i certificació Société Générale de Surveillance (SGS) amb la col·laboració del Port de Barcelona i Salvament Marítim de Barcelona. 

La jornada va analitzar alguns dels reptes que han d’encarar els professionals dels sectors marítim i portuari en la seva gestió diària i en la planificació de seguretat de les instal·lacions, posant l’accent en la prevenció i el compliment de la normativa. Els ponents van destacar la importància que els Plans d’Autoprotecció (PAU) de les empreses portuàries i les indústries siguin documents vius que es revisin i actualitzin periòdicament per tal de poder donar la resposta més efectiva a les situacions d’emergència. 

La transició energètica ha centrat el principal bloc de la jornada. Els grans ports del món, com és el cas del Port de Barcelona, estan portant a terme importants projectes per a descarbonitzar la seva activitat i facilitar l’ús de nous combustibles en el transport marítim. En aquest àmbit, els ponents han recordat la importància que les instal·lacions fotovoltaiques, el transport de vehicles elèctrics i les plantes de metanol, amoníac o hidrogen, entre d’altres, comptin amb plans de prevenció adaptats a cada especificitat. 

La jornada, que va comptar amb la benvinguda del cap d’Operacions Portuàries i Mercaderies del Port de Barcelona, Félix González, i en la qual va intervenir la cap de Seguretat Industrial, Anna Perera, ha aplegat a cinquanta tècnics entre responsables de prevenció i seguretat d’empreses portuàries i especialistes en normativa i gestió de riscos en instal.lacions industrials, i va finalitzar amb una taula rodona en la qual els diferents professionals han compartit experiències i dubtes sobre els reptes que planteja l’actual transformació portuària.