El Port de Barcelona connecta el primer vaixell al sistema OPS de la terminal BEST

La connexió suposa una fita clau, doncs per primera vegada un vaixell ha pogut aturar els seus motors mentre estava amarrat al Port de Barcelona.

L’OPS s’ha completat aquest agost amb un sistema de gestió de cablejat (CMS) que permet fer arribar la connexió fins al punt del moll on estigui amarrat el vaixell.

19 setembre 2024
Imatge
L’MSC Mette ha estat el primer en connectar-se a l’OPS de la terminal BEST, efectuant la primera escala lliure d’emissions d’un portacontenidors al Port de Barcelona.
Caption
L’MSC Mette ha estat el primer en connectar-se a l’OPS de la terminal BEST, efectuant la primera escala lliure d’emissions d’un portacontenidors al Port de Barcelona.

Per primera vegada, un vaixell ha pogut aturar tots els seus motors mentre estava amarrat al Port de Barcelona, en la que ha estat la primera escala lliure d’emissions d’un vaixell portacontenidors. Aquesta fita clau en el procés de descarbonització de l’activitat portuària ha estat possible gràcies al nou sistema Onshore Power Supply (OPS) de la terminal de contenidors Hutchison Ports BEST, que s’ha estrenat subministrant energia 100% renovable al MSC Mette, un portacontenidors amb capacitat per a 24.000 TEUs, els tres dies que ha estat amarrat al Port de Barcelona. Tot i executar-se per primera vegada, el procés de connexió i subministrament ha estat un èxit i s’ha pogut realitzar sense problemes. 

L’operació s’ha efectuat després que l’OPS de la terminal BEST, el primer sistema de subministrament elèctric a vaixells en una terminal de contenidors d’un port de la Mediterrània, s’hagi completat aquest agost amb un sistema de gestió de cablejat (CMS, en les seves sigles en anglès), que permet fer arribar la connexió fins al punt del moll on estigui amarrat el vaixell. Aquest element, dissenyat a mida per evitar interferir amb l’operativa habitual de càrrega i descàrrega de contenidors, és clau per adaptar el subministrament d’electricitat a les necessitats específiques de cada vaixell i de la terminal. 

Així, la connexió executada dimarts va permetre posar a prova en un escenari real el conjunt de sistemes que integren l’OPS i la seva compatibilitat amb el vaixell i l’operativa de la terminal. Un cop connectat, també s’ha pogut provar la sincronització entre l’OPS i els sistemes elèctrics del vaixell, que ha funcionat a la perfecció. Les necessitats d’energia de cada vaixell poden variar en funció de factors com la seva mida o el nombre de contenidors refrigerats que porti, i una de les funcions clau de l’OPS és adaptar l’energia que rep a través de la xarxa de mitja tensió a aquestes necessitats. En el cas de l’MSC Mette, l’OPS l’hi ha subministrat un total de 103.200 kWh. 

De fet, durant els dos primers anys de funcionament de l’OPS, finançat en part a través del Programa de Suport al Transport Sostenible i Digital del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aquest operarà en fase pilot i permetrà obtenir en temps real dades i experiència sobre l’operativa d’aquest sistema i la millor forma d’integrar el subministrament d’electricitat a vaixells en l’operativa portuària. Aquests coneixements permetran seguir desplegant de la forma més eficient possible els OPS amb els que, en el marc del pla Nexigen, s’electrificaran els principals molls del Port de Barcelona durant els propers cinc anys. 

“Connectar per primera vegada un vaixell portacontenidors a la xarxa elèctrica suposa un pas endavant clau en el desplegament del pla Nexigen i la descarbonització de l’activitat portuària. Des d’avui, ja estem eliminant de forma efectiva emissions generades pels motors dels vaixells, un procés que no farà sinó multiplicar-se un cop despleguem la resta d’OPS gràcies a l’experiència que aquesta prova pilot ens proporcionarà”, ha assegurat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. 

El desplegament del pla Nexigen, amb una inversió de 200 milions d’euros, seguirà amb l’entrada en funcionament del primer OPS en una terminal de Ferris, prevista per aquest mateix hivern. En paral·lel, també implica la construcció d’una nova subestació elèctrica a partir de la qual es desplegarà una nova xarxa de mitja tensió per tot el port, incloent-hi una canalització submarina per connectar els subministraments del moll de l’Energia i el moll Adossat, que permetrà l’electrificació de totes les terminals de creuers, ferris i contenidors abans de l’any 2030.