El Port de Barcelona adjudica la construcció i explotació de la futura terminal G de creuers

La proposta presentada supera tots els requeriments de sostenibilitat de la concessió i ajudarà una millor mobilitat dels passatgers

La terminal està pensada per atendre el tràfic de port base

20 març 2024
Imatge
Espai del moll Adossat on s'ubicarà la Terminal G i mota dels recintes del futur moll Catalunya a la dàrsena Prat.
Caption
Espai del moll Adossat on s'ubicarà la Terminal G i mota dels recintes del futur moll Catalunya a la dàrsena Prat.

El Consell d'Administració del Port de Barcelona ha aprovat avui adjudicar la construcció i explotació de la futura terminal G de creuers del moll Adossat a Catalonia Cruise Terminal G, SL, una joint venture de Royal Caribbean Group i Cruise Terminals International, CTI. 

Malgrat que ha estat l'única proposta presentada en aquest concurs públic, el projecte ha obtingut una valoració d'excel·lent per part dels tècnics encarregats de la licitació: han destacat la seva aposta per la sostenibilitat, tant energètica com ambiental, que incorpora una reserva d'espais per als sistemes OPS (onshore power supply) que s'estan instal·lant al moll Adossat i que permetran que els creuers es connectin a la xarxa elèctrica una vegada estiguin atracats, i eliminar així les emissions. 

Catalonia Cruise Terminal G preveu una inversió superior als 85 milions d'euros i que la nova terminal sigui operativa la primavera de 2027, una vegada es tanqui la terminal Sud del WTC, el 2026. Aquesta és l'última terminal en instal·lar-se al moll Adossat, amb la qual cosa es dona compliment als acords que el Port de Barcelona i l'Ajuntament van assolir l'any 2018. 

Una terminal sostenible 

El disseny de la terminal busca la màxima eficiència energètica i incorpora solucions d'energia renovable per minimitzar l'impacte en l'entorn. El projecte preveu electricitat generada mitjançant plaques fotovoltaiques i un altre tipus d'instal·lacions, que permetran que la terminal tingui un balanç de zero emissions a l'atmosfera. 

La futura terminal està pensada per atendre i impulsar el tràfic de port base, seguint l'estratègia del Port de Barcelona per augmentar aquest tipus de tràfic, de més valor afegit per a la ciutat. Així, un dels aspectes destacables del projecte és la configuració d'una mobilitat eficient, confortable i sostenible per als passatgers, tant dins de la terminal com en la seva connectivitat amb la ciutat/aeroport/tren. 

Els espais de la futura Terminal G han estat dissenyats per garantir una operativa fluida dels passatgers. Aquest aspecte és especialment important per a una terminal pensada per al passatger de port base, que embarca i desembarca a Barcelona, estratègia per la qual aposta Royal Caribbean a la capital catalana. 

Inici de la licitació per construir la mota dels recintes per aplegar material de dragatge

El Consell d’Administració del Port de Barcelona també ha aprovat avui iniciar el procés de licitació per construir una mota marítima d’escullera, que conformarà el primer recinte sobre el qual es construirà el futur moll Catalunya, que s’ubicarà a l’extrem sud del port. 

L’escullera delimitarà un recinte de 44,7 hectàrees entre el dic Sud i la dàrsena Prat, amb una profunditat de fins a 16 metres, en el qual es dipositaran tant els materials de dragatge que generaran les properes obres que es realitzaran al port, com materials d’altres orígens. L’obra també inclou l’habilitació d’una esplanada dedicada a l’aplegament i gestió del material que s’utilitzarà per a la construcció. 

Aquesta licitació és el primer pas per a la construcció del moll Catalunya, la resta de molls i infraestructures que completaran el Port de Barcelona al sud. Un cop estiguin disponibles aquests espais, el port preveu concentrar tot el tràfic de contenidors i l’activitat associada a la dàrsena del Prat, on ja està operant la terminal BEST i on es concentraran la major part de les noves infraestructures ferroviàries. 

El Port de Barcelona ha posat en marxa aquesta licitació després que el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic emetés, el passat 29 de gener, l’informe favorable de la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) dels recintes sobre els quals es construirà el moll Catalunya. 

El pressupost base de la licitació és de 94 milions d’euros, IVA exclòs, i el termini d’execució, de 27 mesos.