El Mein Schiff Relax protagonitza el primer subministrament de bioGNL a un creuer en el Port de Barcelona
La gavarra Haugesund Knutsen subministra 1.875 m3 de bioGNL al vaixell de TUI Cruises en la primera operativa de subministrament ship to ship d'un biocombustible en el Port de Barcelona.
El bioGNL és un combustible 100% renovable originat a partir de residus orgànics.

El Mein Schiff Relax, el primer vaixell de la classe InTUItion de la companyia TUI Cruises, amb seu a Hamburg, ha protagonitzat el primer subministrament de bioGNL des d'una gavarra a un vaixell al Port de Barcelona. L'operació es va realitzar el passat 26 de juliol, quan la barcassa Haugesund Knutsen, de Knutsen Scale Gas i contractada per Shell, va subministrar 1.875 m³ de bioGNL procedents de la planta de regasificació que Enagás té al mateix port.
El bioGNL, o biometà liquat, és considerat un combustible sostenible per la Comissió Europea degut al seu procés de producció a partir de residus orgànics. D'aquesta manera i gràcies a l'aprofitament d'aquests residus, permet reduir entre un 70% i un 100%, segons l'origen de la matèria orgànica, les emissions de gasos amb efecte hivernacle en el conjunt del cicle de producció i consum. A la pràctica, aquest procés d'economia circular suposa descarbonitzar l'activitat dels vaixells, en aquest cas del creuer Mein Schiff Relax, complint els compromisos de descarbonització fixats per la Directiva FuelEU Maritime.
El bioGNL té les mateixes característiques que el GNL d'origen fòssil pel que pot ser utilitzat per qualsevol vaixell preparat per funcionar amb GNL, com és el cas dels creuers més moderns que operen al Port de Barcelona i als quals se subministra GNL de forma regular, concretament a un 23% de les escales registrades el 2024. El pas d'un combustible de transició com el GNL fòssil, que redueix un 20% les emissions de CO2 respecte al fuel tradicional, a un combustible sostenible com el bioGNL, suposa un important salt qualitatiu en el procés de transició energètica i la reducció d'emissions de gasos amb efecte hivernacle del sector del transport de mercaderies i, en especial, del sector marítim.
L'operació amb el creuer Mein Schiff Relax ha estat la segona operativa de subministrament de bioGNL que es realitza a un vaixell en el Port de Barcelona. El mes de març passat, la naviliera Baleària va carregar bioGNL en un dels seus vaixells, encara que aquella vegada el subministrament es va realitzar mitjançant un camió cisterna, a diferència de l'operativa realitzada al creuer, realitzada de vaixell a vaixell. El subministrament des de gavarra agilitza substancialment l'operació de càrrega, multiplicant per més de 15 el combustible subministrat, facilitant així l'adopció de combustibles neutres en emissions al sector de marítim i, per tant, fent possible la descarbonització d'aquesta activitat.
El primer subministrament vaixell a vaixell de bioGNL al Mein Schiff Relax al Port de Barcelona també marca una fita clau en la implementació del Climate Protection Roadmap de TUI Cruises. Amb l'objectiu de ser climàticament neutra per a 2050, la companyia segueix un pla basat en quatre pilars principals: l'augment de l'ús de combustibles alternatius, l'ús de sistemes Onshore Power Supply (OPS) en port, l'eficiència energètica i la planificació optimitzada de les rutes. En ser el primer vaixell propulsat per GNL de la flota, el Mein Schiff Relax és el vaixell insígnia d'aquesta transició, operant gairebé exclusivament amb GNL. Els nous vaixells de la companyia estan equipats amb motors de doble combustible i preparats per a combustibles de nova generació, com el Mein Schiff 7, que es va incorporar a la flota l'any passat i podrà utilitzar metanol verd. Altres millores inclouen convertidors catalítics, depuradors de gasos d'escapament, eines digitals de navegació i inversions en tecnologies d'eficiència com recobriments avançats del casc i robots de neteja.
Operació de quilòmetre 0
L'operació de subministrament al Mein Schiff Relax podria denominar-se de quilòmetre 0 ja que s'ha desenvolupat íntegrament en el Port de Barcelona, sent la planta de regasificació d’Enagá al moll de l'Energia l'origen del bioGNL subministrat. La terminal d'Enagás a Barcelona ha estat certificada recentment segons els criteris ambientals, socials i de traçabilitat establerts per la International Sustainability and Carbon Certification de la Unió Europea (ISCC EU) i la Comissió Europea, permetent la certificació com bioGNL del combustible subministrat.