El Port de Barcelona adjudica per 54,7 milions d’euros les obres que completaran el moll Adossat

Els tres molls i les respectives superestructures d’una futura terminal de ferris completaran el moll Adossat, que concentrarà la major part del tràfic de passatgers del Port de Barcelona.

L’oferta presentada per les empreses SATO i Rubau ha estat la seleccionada per a executar les obres, amb un termini de quatre anys i dos mesos.

28 maig 2025
Imatge
La futura terminal ro-ro pax completarà el moll Adossat.
Caption
La futura terminal ro-ro pax completarà el moll Adossat.

El Consell d'Administració del Port de Barcelona celebrat avui ha adjudicat a les empreses SATO i Rubau les obres per construir els tres molls de la futura terminal de ferris que completarà el moll Adossat. L’oferta seleccionada contempla un termini d’execució de 51 mesos i un pressupost de 54.673.180 euros, IVA exclòs. 

Els treballs consistiran en la construcció de tres molls, un de 12 metres de calat i dos més de 8,5 metres de calat, incloent la fonamentació, el mur, la superestructura i els equipaments portuaris. El projecte també inclou la superestructura que donarà continuïtat als nous molls amb els de la darrera fase d’ampliació del moll Adossat, així com el reblert i la consolidació de les esplanades i la construcció del vial d’accés. 

Amb tot, l’espai estarà preparat per acollir la que serà la tercera terminal permanent del Port de Barcelona dedicada a vaixells ro-ro pax, és a dir aquells que disposen d’una rampa per a la càrrega i descàrrega de vehicles, ja siguin camions o cotxes i que, per tant, necessiten els corresponents equipaments als molls. 

La nova terminal millorarà la capacitat operativa del Port per a aquest segment de tràfic, concentrant quatre punts d’atracada al moll Adossat. Per fer-ho, incorporarà els últims 58 metres del moll ja construït a l’extrem sud de la darrera fase d’ampliació del moll Adossat, configurant dos punts d’atracada amb 12 metres de calat annexes al canal principal i dos més de 8,5 metres de calat, el primer oblic respecte el dic i el segon paral·lel a aquest, alineat amb el moll del servei marítim de la Guàrdia Civil. Aquesta terminal completarà el desplegament d’espais del moll Adossat, que concentrarà així el gruix de les terminals dedicades al tràfic de passatgers del Port de Barcelona. 

La construcció d’aquesta terminal forma part del procés de trasllat de l’operativa de passatgers més propera a la ciutat, acordat amb l’Ajuntament el 2018. Ja s’han tancat la terminal de creuers del moll Barcelona Nord i la de Baleària al moll Drassanes i el 2026 es tancarà la terminal Barcelona Sud, alliberant més espais per als ciutadans, reduint molèsties als veïns i millorant la qualitat de l’aire. Dintre d’aquest procés, el passat 16 de maig es va obrir al públic el moll Barcelona Nord. 

“La futura terminal per a vaixells ro-ro pax al moll Adossat ens permetrà seguir millorant en l’operativa d’aquesta tipologia de tràfics gràcies a una configuració de molls més eficient que l’actual i amb els últims avenços tecnològics, com són els sistemes OPS per a subministrar electricitat als vaixells amarrats”, ha assegurat el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell.