El comerç exterior puja amb força al Port de Barcelona i creix a doble dígit
Els contenidors plens d’exportació i importació creixen un 10% en el primer semestre, amb un increment del 8% en el primer cas i d’un 12% en el segon.
El Port de Barcelona licita en els primers sis mesos de l’any el 95% de les grans inversions previstes per a tot el 2025.

El Port de Barcelona ha tancat un primer semestre de 2025 marcat per l’acceleració de les inversions estratègiques i el creixement del comerç exterior. En l’apartat de tràfics, el director general del Port de Barcelona, Àlex Garcia, ha destacat avui, en la presentació dels resultats dels sis primers mesos de l’any, el bon comportament que han tingut els contenidors d’exportació i d’importació plens, que han sumat 721.461 TEUs i registren un increment conjunt del 10%, en comparació amb el primer semestre de 2024. En el cas de les exportacions, els contenidors plens creixen un 8% (365.062 TEUs) i destaquen els increments de la carn porcina, l’alfals i el mercat algerià. Pel que fa a les importacions, el creixement del 12% (356.399 TEUs) es concentra principalment a l’Àsia.
El director general del Port de Barcelona ha posat en relleu que aquest “extraordinari creixement del comerç exterior demostra, una vegada més, la resiliència de l’economia del hinterland del Port de Barcelona i la bona feina que fan les nostres empreses en els mercats exteriors”. La bona evolució del tràfic de comerç exterior ha estat clau per a la millora dels resultats econòmics del Port de Barcelona durant el primer semestre de 2025. L’increment notable dels contenidors d’exportació i importació ha contribuït de manera decisiva a l’augment de la xifra de negoci, que ha assolit els 101 milions d’euros, un 4% més respecte al mateix període de l’any anterior. En concret, el creixement dels contenidors d’exportació i importació ha aportat un milió d’euros a la xifra de negoci.
Els líquids a granel també han tingut un comportament positiu, els quals han sumat 8,25 milions de tones i han registrat un increment del 22,1%. Aquest notable creixement és degut als trànsits i a les importacions de gasolina i de gas natural liquat (GNL), principalment. Pel que fa als sòlids a granel, han registrat un moviment d’1,82 milions de tones (-21,9%). En aquest cas, el descens és a conseqüència del mal comportament de les importacions de cereals i farines per les bones collites i de la parada tècnica per manteniment de la terminal d’Elian.
El tràfic de vehicles nous ha patit una correcció del 6,5% fins a les 362.951 unitats, impactat pel descens de les exportacions i els trànsits. Les importacions (+7%) i el cabotatge (+11%), però, mostren un comportament positiu en aquest inici d’any. Les UTIs (Unitats de Transport Intermodal), es queden igual que l’any 2024, amb 218.237 unitats manipulades.
De totes aquestes dades es despren un tràfic total de 34,68 milions de tones registrat al Port de Barcelona durant el primer semestre de l’any (-3,2%).
Pel que fa al passatge, els ferris han mogut 652.782 persones (-1,4%). En el cas dels creuers sumen 1,69 milions de moviments (+15,7%) que es tradueixen en un milió de persones que han visitat la ciutat (+12,9%).
314,5 milions d’euros licitats
El Port de Barcelona ha acabat el primer semestre d’enguany havent licitat el 95% de les grans inversions que tenia previst licitar durant l’exercici. Així, dels 332,5 milions d’euros previstos per a tot el 2025, a hores d’ara ja s’han licitat 314,5 milions d’euros.
Aquest conjunt de licitacions corresponen als recintes del moll Catalunya en la seva primera fase (94 M€ de licitació i adjudicada per 72,3 M€); la quarta fase del moll Adossat, on s’ubicarà la tercera terminal de ferris (60 M€ de licitació i adjudicada per 54,7 M€) i la nova superestructura de moll on s’ubicarà la Terminal G de creuers, i s’incrementarà la capacitat dels bol·lards i les defenses per donar més operativitat, versatilitat i seguretat a l’atracada dels vaixells (actualment en licitació per 6 M€); els nous punts d’atracada 34C, 34D i 34E per a líquids a granel a la cara est del moll de l'Energia (en licitació per 124 M€); la construcció i posada en servei del primer OPS per a creuers, que donarà servei a la terminal d’MSC Cruises (licitada per 14 M€ i adjudicada per 12,2 M€), i la primera fase dels accessos a la zona Nou Llobregat, en concret, l’execució de la superestructura de via que ha de permetre l’operativa i funcionament del nou accés ferroviari. La licitació d’aquesta darrera actuació (18 M€) va obtenir ahir llum verda del Consell d’Administració del Port.
“L’única gran obra que ens queda per licitar aquest any és la construcció de la nova infraestructura elèctrica de mitja tensió que ha de subministrar energia al moll Adossat. Es tracta de dues línies independents. Una subministrarà electricitat als OPS d’aquest moll, des de la subestació Port, actualment en construcció. La segona, amb origen en la subestació Cerdà, alimentarà les noves terminals d’aquest moll i reforçarà el subministrament de la zona, que actualment es fa per un únic punt pel nord. Es tracta d’una inversió d’uns 16 milions d’euros que, previsiblement, s’autoritzarà en el Consell d’Administració del proper mes de setembre”, ha avançat el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, durant la roda de premsa de balanç del primer semestre celebrada aquest matí.
El president del Port de Barcelona ha enumerat les principals actuacions desenvolupades en els primers mesos de l’any i ha destacat les que tenen com a finalitat la descarbonització de l’activitat, com és l’entrada en servei de l’OPS per a ferris del moll de Sant Bertran o l’inici dels treballs per a instal·lar l’OPS a la terminal de creuers d’MSC. En l’àmbit de la sostenibilitat ambiental, José Alberto Carbonell ha anunciat que el primer Pla de Transició Energètica del Port de Barcelona ha rebut el vist-i-plau del Consell d’Administració i serà presentat properament. “Ja fa uns anys vam establir com a objectiu estratègic descarbonitzar l'activitat portuària i vam definir mesures i actuacions per aconseguir-ho. Ara, es feia necessari passar de la formalització de projectes singulars a dissenyar una planificació estratègica que contempli de forma ordenada i estructurada, en un calendari temporal, totes aquelles actuacions efectives per assolir els objectius, d’acord amb les característiques del nostre sistema portuari i de les seves necessitats. Aquesta feina es tradueix en el nou Pla de Transició Energètica, un pla a futur que farà realitat un Port de Barcelona descarbonitzat”, ha explicat el president.
Durant el primer semestre, el Port també ha fet avenços destacats en l’obertura de nous espais per a les persones, com és el cas dels molls de Pescadors i de Barcelona Nord; ha celebrat amb èxit la seva segona jornada de Portes Obertes, que va aplegar més de 15.000 persones i que es consolida com una cita anual amb la ciutadania, i ha seguit impulsant el desenvolupament de la innovació. En aquest sentit, el president ha recordat que l’adjudicació a la japonesa NYK de la tercera terminal de vehicles farà possible que el Port de Barcelona tingui la primera sitja automàtica de vehicles d’Europa i la segona del món. El disseny intel·ligent d’aquest sistema d'aparcament multinivell totalment automatitzat comportarà una reducció de l'error humà, minimitzarà el risc d'accidents i garantirà una alta eficiència en les operacions i una millora de la seguretat. La terminal incorporarà un sistema d'energia solar amb capacitat per generar uns 3.211 MWh anuals, utilitzant l'electricitat produïda per reduir l'impacte ambiental de la seva activitat.
Podeu trobar la presentació de balanç del primer semestre de 2025 en aquest enllaç.