Acords del Consell d'Administració del mes de setembre

El Port de Barcelona atorga una nova concessió a Ecoimsa (Tradebe Port de Barcelona).

El Port de Barcelona incorporarà un enclavament industrial situat en la ZAL-Prat ocupat fins al 2019 per TOTAL Petrochemicals Ibérica.

S’inicia la tramitació de l’actualització de la DEUP (Delimitació d’Espais i Usos Portuaris).

30 setembre 2020
Imatge
Vista del moll de l'Energia.
Caption
Vista del moll de l'Energia.

El Port de Barcelona atorga una nova concessió a Ecoimsa (Tradebe Port de Barcelona)

Aquesta empresa, en funcionament des del 1991 i dedicada al tractament dels residus marins, juga un paper cabdal en la política mediambiental del Port

El Consell d’Administració del Port de Barcelona celebrat avui ha aprovat atorgar una concessió a l’empresa Ecológica Ibérica y Mediterránea, S.A. (Ecoimsa) per a la construcció i explotació d’una nova planta dedicada al tractament de residus industrials i marins, majoritàriament combustibles provinents de vaixells.

Ecoimsa, que pertany a la companyia Tradebe, està present al Port de Barcelona des de l’any 1991 i ha jugat un paper molt important en els seus objectius mediambientals, ja que ha realitzat la prestació de serveis de recollida i tractament de residus generats pels vaixells, en la seva major part corresponents a hidrocarburs i també altres residus d’origen industrial. Per aquesta raó, el Port ha considerat oportú que aquesta empresa continuï la seva activitat en la mateixa ubicació i amb unes instal·lacions més modernes i adaptades a les necessitats i a les normatives de la indústria marítima actual.

Les noves instal·lacions ocuparan una superfície de 24.204 m², duplicant pràcticament l’àrea que ha ocupat aquesta empresa fins ara. Així mateix, Ecoimsa (Tradebe Port de Barcelona) ha presentat un projecte de renovació completa de les seves instal·lacions que es desenvoluparà en quatre fases i comporta una inversió final superior als 18,7 milions d’euros. Les obres adequaran les instal·lacions a les necessitats actuals de servei de recepció, tractament i recuperació de residus generats pels vaixells (corresponents a les categories Marpol I, II, IV, V i VI) que arriben al Port de Barcelona.

Aquestes inversions, a més de la urbanització dels nous espais situats al moll de l’Energia (accessos, pavimentació, connexió entre les instal·lacions ja en servei i les noves, tubs de recepció i expedició, etc.), inclouen la construcció dels nous tancs i de les noves infraestructures preparades per rebre un major volum d’hidrocarburs i residus industrials i procedir al seu processament i transformació en combustible marí que compleixi els requisits marcats per les normatives mediambientals vigents actualment, contribuint així a l’economia circular i sostenible.

El Port de Barcelona incorporarà un enclavament industrial situat en la ZAL-Prat ocupat fins al 2019 per TOTAL Petrochemicals Ibérica

El Consell d'Administració del Port de Barcelona ha acordat iniciar davant del ministeri d'Hisenda els tràmits per incorporar un dels enclavaments industrials encara existents dins del perímetre de la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL), ocupat fins l'any passat per TOTAL Petrochemicals Ibérica.

Actualment, a la ZAL-Prat hi ha una sèrie d'indústries que, malgrat trobar-se dins del perímetre de la zona de servei del Port de Barcelona, estan excloses de la mateixa. L'assentament d'aquestes indústries es va produir en un moment en el qual els terrenys que en l'actualitat conformen la ZAL-Prat no formaven part de la zona de servei del port, a l'empara del Pla parcial d'ordenació del polígon industrial Pratenc, aprovat el 1969. Es tracta, en general, de parcel·les de diferents superfícies amb instal·lacions i edificacions de diferents mides i alçàries.

Durant el primer semestre del 2019, TOTAL Petrochemicals Ibérica va manifestar al Port de Barcelona la seva necessitat i intenció d'abandonar l'activitat industrial que realitzava a la seva parcel·la -considerada com enclavament industrial- i procedir al desmantellament de la planta. El motiu va ser l'afectació al mercat dels plàstics dels canvis reguladors a nivell europeu i nacional, que impactaven als seus productes i activitats.

Després de les corresponents negociacions, s'ha assolit un preacord amb la societat TOTAL Petrochemicals Ibérica pel qual el Port de Barcelona adquirirà els terrenys en la ZAL-Prat, que compten amb una superfície de 99.183 m2.

L'adquisició d'aquesta parcel·la respon a la necessitat de donar resposta a les necessitats de superfície logística que necessita el tràfic portuari i, també, a la pròpia necessitat d'evolució de la situació urbanística de l'immoble situat dins de la ZAL-Prat.

S’inicia la tramitació de l’actualització de la DEUP (Delimitació d’Espais i Usos Portuaris)

El Consell d'Administració del Port de Barcelona ha acordat també començar la tramitació de l’actualització de la DEUP (Delimitació d’Espais i Usos Portuaris) on s’incorporaran dos enclaus industrials i diferents ajustos i actualitzacions a l’àrea del port ciutadà.