Subministrament elèctric a vaixells

El Port de Barcelona ha posat en marxa un ambiciós pla per desenvolupar l'electrificació de molls, Nexigen, i poder, així, subministrar energia elèctrica d'origen renovable als vaixells durant la seva estada al port. L'objectiu principal de Nexigen és aconseguir reduir les emissions un 50% per al 2030 i ser un port neutre en emissions el 2050. Aquest pla implica una gran inversió per part del Port.

Perquè Nexigen sigui possible, també caldrà construir una nova subestació port de 220/25 kW dins del Port de Barcelona, que es connectarà a la Subestació Cerdà de Red Eléctrica Española (REE/redeia) que ja està construïda. Des de la subestació port es desenvoluparà una xarxa intel·ligent de mitjana tensió que arribarà a tots els molls del Port.

Nexigen: cap a un Port de Barcelona neutre en emissions

Nexigen preveu una inversió global de més de 200 milions d'euros, amb una meta clara: la connexió dels vaixells a la xarxa elèctrica general, durant l'atracament al port (Onshore Power Supply, OPS), que evitarà l'ús dels generadors auxiliars. Per tant, s'eliminaran les emissions de gasos contaminants dels vaixells durant l'atracament.

L'energia elèctrica subministrada tindrà un certificat d'origen 100% renovable, de manera que també es reduiran les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle.

Nexigen, el Pla d'electrificació de molls, s'alinea amb l'objectiu de sostenibilitat ambiental del Port de Barcelona, Pla estratègic 2021-2025. És una peça clau del Pla de transició energètica del Port de Barcelona, que té com a objectiu ser un port neutre en emissions el 2050.

Nexigen CA

OPS BEST

El Onshore Power Supply (OPS) de la terminal de contenidors Hutchison Ports BEST és el primer sistema d'electrificació de molls instal·lat al Port de Barcelona. L’equip, el primer en una terminal de contenidors d’un port de la Mediterrània, permet subministrar electricitat d’origen 100% renovable als vaixells, de forma que poden aturar els motors mentre són al Port de Barcelona i reduir així les seves emissions.

Instal·lat en paral·lel a les obres d’ampliació de la terminal, la construcció de l’OPS ha implicat el desplegament d’una xarxa de mitja tensió amb 3.000 metres de cable fins a la mateixa vora del moll, on s’han instal·lat tres caixes de connexió dissenyades específicament per ser compatibles amb l’operativa de la terminal. Aquests punts de connexió, combinats amb la capacitat de l’OPS per subministrar fins a 8MW de potència, permeten connectar dos vaixells de forma simultània.

El nou sistema OPS, operatiu des de l'estiu de 2024, ha estat fabricat a Dinamarca per l’empresa PowerCon segons les necessitats específiques del Port de Barcelona. Un cop els vaixells despleguen els seus cables fins al moll i es connecten als punts de connexió, és capaç d’adaptar el corrent elèctric dels 25.000 volts de tensió que rep de la xarxa fins als 6.600 que necessiten els vaixells portacontenidors, modulant-ne la freqüència a 50 o 60Hz, segons les necessitats específiques de cada vaixell.

Aquest sistema flexible garanteix que es puguin realitzar el màxim de connexions amb els diferents vaixells que arriben a BEST, aprofitant tot el potencial de l’OPS. En els dos primers anys de funcionament de l’OPS, en què estarà en fase pilot, es realitzaran unes 92 connexions. D’aquesta forma, s’eliminaran 2.500 tones de CO2 anuals, l’equivalent a uns 135.000 cotxes circulant 30 quilòmetres diaris a l’any. A partir del tercer any, la previsió és poder augmentar progressivament les connexions anuals, amb el corresponent increment en la reducció d’emissions.

OPS BEST

  • Imatge
    OPS BEST
  • Imatge
    OPS BEST
  • Imatge
    OPS BEST
  • Imatge
    OPS BEST

OPS Grimaldi

Aquest OPS per a ferris a Grimaldi Terminal Barcelona subministra diàriament electricitat d’origen 100% renovable als ferris que connecten Barcelona amb les Illes Balears, permetent que aturin els seus motors i suprimint les emissions i el soroll que generen mentre són a port. L’entrada en funcionament de l’OPS per a ferris completa la primera fase del pla Nexigen d’electrificació de molls que permetrà reduir en un 47% les emissions de l’activitat portuària.

La instal·lació de l’OPS s’ha fet de forma coordinada amb Grimaldi Logística España, dissenyant els diversos sistemes que l’integren per fer-los compatibles amb l’operativa diària de la terminal. En paral·lel, Trasmed, la naviliera espanyola del Grup Grimaldi, ha adaptat els seus vaixells Ciudad de Palma i Ciudad de Sóller per fer-los compatibles amb el sistema, de forma que ja s’estan connectant i aturant els seus motors durant les seves escales al Port de Barcelona.

L’OPS, fabricat per Vinci Energies a França, combina una instal·lació fixa, que adapta la freqüència i la tensió del corrent elèctric a les necessitats específiques de cada vaixell, amb un sistema mòbil fabricat per Shore Link a Estònia que fa possible la connexió sense interferir en l’operativa del moll. El sistema actual permet connectar un únic vaixell, però la instal·lació s’ha dissenyat per fer-la fàcilment ampliable de forma que es puguin connectar dos vaixells de forma simultània en els dos punts d’atracament del moll de Sant Bertran.

La possibilitat de connectar diàriament els dos vaixells que cobreixen la línia Barcelona-Palma multiplicarà l’impacte positiu del nou sistema. Aturant els motors durant la seva estada al Port de Barcelona, aquests vaixells deixaran d’emetre de mitjana 6,14 tones de CO2 per escala. Això significa eliminar 2.090 tones de CO2 anuals.

La proximitat de la terminal a la ciutat, ubicada al costat de la plaça de les Drassanes i a menys de 200 metres dels primers habitatges del Poble-sec, incrementa l’impacte positiu d’aquest sistema per a la ciutadania, millorant la qualitat de l’aire a Barcelona i reduint el soroll que genera l’operativa dels vaixells. 

OPS Grimaldi

  • Imatge
    OPS Grimaldi
  • Imatge
    OPS Grimaldi
  • Imatge
    OPS Grimaldi

Què són els OPS (Onshore Power Supply)?

Cada vegada hi ha més iniciatives que promouen la implantació de sistemes OPS per aconseguir la desconnexió dels motors auxiliars quan els vaixells estan atracats.