Desenvolupament ambiental
El Port de Barcelona vol ser referent a la Mediterrània i la Península en la transició energètica, i té com a objectiu l'electrificació del 50% dels molls de tràfic de contenidors i ro-ro durant el període 2021-2025, així com la promoció del transport intermodal per reduir la petjada ambiental.
Nou model energètic
El Port de Barcelona fixarà les bases d'una profunda transformació que girarà al voltant de l'electrificació dels molls, el creixement progressiu de combustibles nets, la generació d'energia renovable i la posada en marxa d'una xarxa d'electricitat intel·ligent. Per desenvolupar aquest nou model energètic, els objectius operatius són:
- El Pla mestre / Pla director de transició energètica.
- Creació d'una entitat amb l'objectiu de gestionar la xarxa d'energia del port.
- Generació d'energia renovable a l'espai portuari.
Descarbonitzar l'activitat portuariomarítima
Aquesta acció passa per posar en marxa iniciatives innovadores per aconseguir una reducció substancial de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle generades per l'activitat portuària. Els objectius operatius són:
- Electrificar els molls.
- Fomentar l'ús de combustibles més sostenibles i els vehicles i equipaments elèctrics al recinte portuari.
- Potenciar l'eficiència i l'estalvi energètic dels edificis de l'APB i de les concessions situades a la zona portuària.
- Fomentar l'economia circular a l'àmbit portuari.
Reduir els contaminants
El Port de Barcelona vol reduir de manera dràstica i substancial els contaminants generats per la seva activitat, en concret les emissions d'NOx, PM2,5, PM10 i SOx. Per reduir la contaminació es posen en marxa els objectius operatius següents:
- Incrementar les escales de vaixells que utilitzen gas natural liquat.
- Incentivar les escales dels vaixells més sostenibles.
- Promoure la mobilitat sostenible de totes les empreses del Port.
- Millorar la qualitat de les aigües portuàries.
Apostar per la intermodalitat
- Digitalitzar completament la mobilitat ferroviària de mercaderies en contenidor.
- Posar en marxa un shuttle ferroviari intermodal regular de proximitat i desenvolupar serveis ferroviaris regulars de sòlids agroalimentaris a granel.
- Construir la terminal Est en substitució de la terminal del Morrot i la terminal d'autopista ferroviària a l'antiga llera del riu Llobregat.
- Iniciar els treballs de construcció dels nous accessos viaris i ferroviaris a la zona sud del port i executar les obres necessàries per permetre la circulació de trens de fins a 750 metres de longitud al corredor Barcelona-Saragossa.
- Dotar de noves instal·lacions i serveis les principals terminals interiors del Port de Barcelona.
- Promoure les autopistes del mar.