Construcció terminal moll de la Costa

Proposta de projecte
2010-CA-91157-P
Número d'acord
C(2013)8444 - (Decisió final del: 22.11.2013)
Data d'inici / data de fi
/
Estat
Completat
Costos de subvenció totals
14.050.000 € (El cost final del projecte ha estat de 9.505.436,57 €)
Finançament de TEN-T
10%
Contribució de TENT-T
1.405.000 €
Finançament APB
526.421 €

Socis del projecte

Estats involucrats

El projecte

Projecte destinat a reforçar el trànsit marítim de curta distància (short sea shipping) al Port de Barcelona mitjançant la construcció d'una estació marítima que permetrà oferir, respecte al transport per carretera, un mode de transport més econòmic, fiable i ecològic i amb temps de trànsit garantit.

 

Augment de la competitivitat

El transport marítim de curta distància és un factor clau en la competitivitat del Port de Barcelona, i la construcció d'una terminal consolidarà el recinte portuari com el hub del transport marítim de curta distància al Mediterrani i el centre neuràlgic de transport de mercaderies del sud d'Europa, i alleujarà la situació de les infraestructures actuals, ja saturades. Els ferrocarrils adjacents també permetran als fabricants de cotxes transportar les mercaderies per ferrocarril en lloc de per carretera, i augmentar així la competitivitat del sector de l'automoció.

 

Més capacitat intermodal

La nova estació marítima per al transbordament de càrrega rodada (ro-ro) i per a passatgers, gestionada per Grimaldi Terminal Barcelona, augmentarà la capacitat intermodal i l'eficiència del Port de Barcelona. Els nous accessos de control milloraran l'accés de mercaderies, simplificaran els processos duaners en el transport marítim de curta distància i reorganitzaran la ruta de trànsit, i s'evitarà així que el trànsit pesant passi pel centre de la ciutat.

Imatge
Imagen del Moll Costa

Accions

Les activitats del projecte han estat:

  • Construcció de la nova estació marítima al moll de la Costa per al transbord de càrrega rodada i de passatgers.
  • Urbanització del moll de la Costa amb els nous accessos consegüents a l'estació marítima.
  • Instal·lació d'un control d'accés com un sistema OCR, entre d'altres.

 

Resultats obtinguts

Alguns dels resultats obtinguts són:

  • Una nova terminal especialitzada en SSS al Port de Barcelona més ben integrada a la ciutat gràcies a les noves connexions i al nou sistema de trànsit. Amb dues terminals actuals, el recinte portuari disposa d'una infraestructura més eficient per al trànsit rodat i de passatgers i contribueix a la consolidació del SSS com una alternativa viable al trànsit rodat més sostenible i econòmica.
  • Millora de les línies marítimes de short sea shipping entre els ports italians de Roma, Livorno i Savona, així com amb el port de Tànger, al Marroc, que contribueixen a la consolidació del transport marítim com una alternativa viable especialment entre Espanya i Itàlia i el nord de l'Àfrica.
  • Augment de la transferència modal de la carretera al ferrocarril i al transport marítim.
  • Increment de la capacitat interna del Port de Barcelona per gestionar els serveis de transport marítim de curta distància.
  • Millora de la integració del transport de curta distància en els serveis de mercaderies porta a porta.
  • S'estima
  • una reducció del 82% (uns 2.700 milions d'euros) en els costos externs associats, com ara la contaminació, els accidents, la congestió o la contaminació acústica, en comparació amb els costos externs del trànsit rodat.

Les autopistes del mar com a alternativa al transport per carretera

L'objectiu principal és impulsar el transport marítim de curta distància, especialment les autopistes del mar, com a mode de transport alternatiu a la carretera. D'aquesta manera es contribueix a la descongestió de les rutes terrestres i els colls d'ampolla que es produeixen actualment, i a la reducció de la contaminació causada pel transport per carretera.