Creuers i medi ambient

Quins són realment els sectors que més emissions alliberen a Barcelona? Quanta aigua consumeix un creuer? Com es reciclen els seus residus? Quant falta per veure creuers de zero emissions?

Emergència per sequera

El Port ha impulsat la signatura d’un acord per tal que, a partir de la declaració de la fase d’emergència per sequera, els vaixells s’aprovisionin d’aigua a Barcelona únicament en cas de no disposar d’altres alternatives. Les navilieres que formen part de CLIA han signat l'acord. Representen el 98% dels passatgers de creuer que rep el Port.

Infogafria sequera

Quanta aigua consumeixen els creuers?

Els creuers són, des de fa temps, un exemple d'autosuficiència i independència hídrica gràcies als avançats equips de dessalinització i reutilització que els permeten no dependre dels recursos hídrics de les destinacions. El 80% dels creuers que fan escala a Barcelona no s'aprovisionen d'aigua al port perquè no la necessiten. El 2022, el consum d'aigua per part dels creuers va ser del 0,09% del total d'aigua consumida a Barcelona.

Consum aigua creuers

Emissions de CO2 a Barcelona per sectors

Les emissions de les activitats marítimes son el 10,9% del total, incloent no només les emissions dels creuers sinó de tota l’activitat portuària. Si només ens centrem en l’activitat dels creuers, les emissions de CO2 són el 1,3% del total d’emissions totals a la ciutat de Barcelona i les de NOx, el 0,7%.

Emissions CAT

Partícules en suspensió

El Port de Barcelona l'activitat de creuers és responsable del 0,7% de les emissions d'òxids de nitrogen (NOx) i del 0,16% de les partícules en suspensió (PM10 i PM2,5) a Barcelona. La contribució del sector a la contaminació aèria no sols és molt modesta, sinó que a més ha disminuït un 10% respecte al mateix estudide 2016. Si només ens centrem en l’activitat dels creuers, les emissions de CO2 són el 3,1% del total d’emissions de la ciutat de Barcelona.

NOX CAT 2

Gestió de residus a bord

Avui dia, les navilieres compten amb un departament de medi ambient comandat per la figura de l'Enviromental Officer. Els vaixells estan dotats de sofisticats sistemes que permeten l'aprofitament de gairebé el 100% de les deixallesgenerades a bord a través de la seva eliminació, reutilització, reciclatge i transformació.

Gestión residuos

Cap als creuers de zero emissions

El Port de Barcelona vol minimitzar al màxim l'impacte ambiental de les activitats portuàries, com ara les escales de creuers. Per aconseguir-ho, ha posat en marxa tot un seguit de programes i mesures a fi d'assolir aquest objectiu a mitjà i llarg termini, com ara la promoció de l'ús del gas natural liquat (GNL) o d'energies renovables com la solar o l'eòlica. També s'ha engegat un programa per canviar i millorar tota la xarxa elèctrica del port.

La mobilitat amb gas natural liquat (GNL)

El GNL és un combustible alternatiu, net i ecològic que redueix les emissions d'òxids de nitrogen (NOx) en un 90% i les de CO2 en un 40% sense produir compostos de sofre ni partícules i sense contaminar el sòl o l'aigua en cas de vessament. Al Port de Barcelona promovem l'ús d'aquest combustible ecològic per als vaixells, els camions i l'equipament portuari per aconseguir un transport marítim sostenible i complir la norma 2020 OMI (Organització Marítima Internacional).


Donant valor als vaixells ecològics

El 60% dels creuers que fan escala al Port de Barcelona s'han construït després de l'any 2010 i produeixen fins a un 20% menys d'emissions, i el 10% dels vaixells que arriben a Barcelona ja funcionen amb GNL. Per augmentar aquestes xifres i assolir els nostres objectius, a més de promoure la sostenibilitat en la indústria, oferim un seguit de descomptes als vaixells ecològics quan fan ús del recinte portuari i dels seus equipaments.

Acció climàtica

Des del 2018 el Port de Barcelona forma part del World Ports Climate Action Program (Programa d'Acció contra el Canvi Climàtic als Ports del Món), en el qual hem unit la nostra força a la d'altres ports líders per lluitar contra el canvi climàtic mitjançant la millora i el desenvolupament de mecanismes per reduir les emissions de CO2 del transport marítim. El Port de Barcelona també treballa per integrar a la seva estratègia empresarial els Objectius de Desenvolupament Sostenible establerts per les Nacions Unides.