Vaixells més sostenibles, més nous i de mides més petites: les claus de la temporada de creuers 2024 al Port de Barcelona

La previsió d'escales de creuers per a aquest any 2024 és de 806, el 54% de les quals correspon a vaixells de menys de 10 anys d'antiguitat.

Les arribades de vaixells de més de 5.000 passatgers es reduiran un 6%.

10 abril 2024
Imatge
Representants del Port de Barcelona a la fira Seatrade.
Caption
Representants del Port de Barcelona a la fira Seatrade.

Vaixells més sostenibles, més nous i de mides més petites. Aquesta és la radiografia dels creuers que arribaran al llarg de l'any al Port de Barcelona. Les previsions de l'Autoritat Portuària per al 2024 indiquen que el 22% de les escales seran de vaixells preparats per funcionar amb gas natural liquat (GNL), combustible de transició que elimina les emissions d'òxids de sofre (SOx) i les partícules en suspensió i redueixen fins al 70% les emissions d'òxids de nitrogen i fins al 20% les emissions de CO₂ respecte als combustibles tradicionals; el 54% de les 806 escales previstes seran de vaixells de menys de 10 anys d'antiguitat, entre els quals hi haurà 12 vaixells que escalaran per primera vegada al port; i es produirà un descens del 6% dels vaixells més grans, els que superen els 5.000 passatgers. 

Aquestes xifres confirmen l'èxit de l'estratègia seguida pel Port de Barcelona per atreure els vaixells més moderns i, per tant, més eficients ambientalment de la flota mundial. Els creuers propulsats per GNL que operaran aquest any a Barcelona pertanyen a MSC i a les companyies Aida Cruises, Costa Croicere i P&O, les tres són del grup Carnival. I els 12 vaixells que escalaran per primera vegada al port són: Sun Princess, Seven Seas Splendor, Scarlet Lady, Celebrity Ascent, Queen Anne, Silver Ray, Ilma, Explora II, Resilient Lady, Odyssey of the Seas, Emerald Sakara i Viking Vela. 

Al llarg d’aquest exercici, com ja ha fet els últims mesos, el Port de Barcelona marcarà algunes fites en la seva estratègia per a la descarbonització de l'activitat de creuers i la reducció de les externalitats negatives que aquesta activitat pugui tenir a la ciutat. Així, a finals de 2023 el Port de Barcelona va fer passos importants per complir amb l'acord assolit el 2018 amb l'Ajuntament de Barcelona per allunyar l'activitat de creuers de les zones urbanes, concentrar-la al moll Adossat i fer-la més sostenible. Un dels aspectes més destacats va ser el tancament, a començaments d'octubre, de la Terminal Nord del WTC per a l'operativa de creuers i ferris, que va allunyar més de tres quilòmetres de les zones urbanes unes 340 escales anuals de vaixells. 

Aquest any, el Port de Barcelona ha iniciat el procés per licitar el primer sistema Onshore Power Supply (OPS) en una terminal de creuers per subministrar energia d'origen renovable als vaixells quan estiguin amarrats, i reduir així les emissions. Es tracta de l'OPS de la futura terminal de MSC Cruises, actualment en construcció al moll Adossat. Posteriorment, s'instal·laran OPS a les terminals de Carnival i de Creuers del Port de Barcelona. 

També s'ha assolit un acord amb les navilieres integrants de CLIA perquè amb motiu de la intensa sequera que pateixen Catalunya i Barcelona, evitin en la mesura del possible que els creuers s'aprovisionin d'aigua al port català. Encara que menys del 30% de les escales de creuers es proveïen d'aigua al Port de Barcelona, i que el consum dels creuers va representar el 2022 tan sols el 0,09 % del consum d'aigua de la ciutat, les navilieres han volgut fer patent la seva responsabilitat en aquesta crisi climàtica. 

I, complint un altre dels seus acords amb l'Ajuntament, el Port de Barcelona acaba d'adjudicar la construcció i explotació de la futura terminal G de creuers del moll Adossat a Catalonia Cruise Terminal G, SL, una joint venture de Royal Caribbean Group i Cruise Terminals International, CTI. Amb l'adjudicació de la setena i última terminal de creuers del moll Adossat, que destaca per la seva aposta per la sostenibilitat, tant energètica com ambiental; la posada en marxa de la nova terminal que MSC Cruises està construint i el tancament, el 2026, de la Terminal Sud del WTC es dona compliment a l'acord amb l'Ajuntament de Barcelona, que suposa una inversió total aproximada de 335 milions d'euros, dels quals 140 milions corresponen al Port de Barcelona i 195 milions a inversió privada. 

Seatrade 2024 

El Port de Barcelona i la seva Comunitat Portuària de Creuers (consignataris, terminals i provisionistes, entre d'altres) torna a ser present a la fira Seatrade Cruise Global, el principal esdeveniment mundial de la indústria de creuers que se celebra a Miami (Florida) del 8 a l'11 d'abril. 

En la fira, el Port de Barcelona també explicarà una iniciativa pionera al sector: el Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers, ens creat fa un any per treballar en la millora de l'impacte que el turisme de creuers té a Barcelona, que està integrat per totes les administracions públiques, institucions, patronals i entitats socials implicades en el sector. 

La delegació del Port de Barcelona a Seatrade està encapçalada per la subdirectora general de Comercial i Màrqueting, Carla Salvadó; la cap de Creuers, Mar Pérez; la Cruise Manager, Gemma Gracia, i la directora de Comunicació, Núria Burguera.