Nova ordenança de les operacions ferroviàries en el Port de Barcelona
Aquesta normativa estableix els criteris per a les operatives de càrrega i descàrrega dels trens a les terminals ferroviàries i les circulacions dels combois dins del port.
El port ha aprovat la nova Ordenança d’operacions ferroviàries i ocupació de vies en les terminals ferroviàries de la zona de servei del Port de Barcelona, amb l’objectiu de fer més àgils les operatives de càrrega i descàrrega dels trens de mercaderies i afavorir l’increment de la intermodalitat marítimo-ferroviària.
La nova ordenança actualitza la normativa anterior i permetrà optimitzar les operatives ferroviàries i minimitzar els temps d’espera dels operadors. L’ordenança estableix un marc horari per a les finestres de càrrega i descàrrega dels combois i uns temps màxims per a les operatives, que podrà aplicar-se en cas que calgui deixar lliure les vies.
La nova ordenança proposa quatre finestres de càrrega i descàrrega: a les 8:00, 14:00, 20:00 i 02:00 hores, facilitant així que els operadors ferroviaris i les empreses carregadores puguin realitzar les seves operacions en qualsevol moment del dia.
També estableix els temps màxims per a les operatives, que podran aplicar-se en cas de necessitat d’ocupació de les vies. Aquests temps màxims van de les tres hores per als combois de contenidors de 450 metres, amb capacitat per a 35 UTI (unitats de transport intermodal), fins a les cinc hores pels combois de 750 metres i 60 UTI. Pel transport ferroviari de vehicles, l’ordenança estableix quatre hores pels combois de 550 metres i 6 hores pels de 750, que poden transportar fins a 300 unitats.
El Port de Barcelona determinarà l'ordre per ocupar una via d'una terminal ferroviària portuària, amb el criteri d'optimitzar l'explotació ferroviària del port i minimitzar els temps d'espera. La operativa a la terminal ferroviària portuària (la finestra de càrrega i descàrrega: via, hora, etc.), vindrà determinada pel Departament d'Operacions de l'empresa carregadora del tren. En cas de conflicte entre operadors, o d'aquests amb la terminal, el Port de Barcelona podrà actuar d'àrbitre, vetllant sempre per la no discriminació entre terminals, operadors, i carregadors i cercant la millor eficiència i competitivitat dels serveis ferroviaris.
El Port de Barcelona publicarà i farà arribar als operadors i carregadors el Pla de Transports entre la Terminal de Can Tunis i les instalacions del port que ADIF elaborarà en cada cas, i ha desenvolupat una aplicació específica, el Sostrat Ferroviari, que permet realitzar el seguiment de les diferents circulacions i operatives.