Nova ordenança de les operacions ferroviàries en el Port de Barcelona

Aquesta normativa estableix els criteris per a les operatives de càrrega i descàrrega dels trens a les terminals ferroviàries i les circulacions dels combois dins del port.

07 agost 2024
Imatge
Comboi ferroviari al Port de Barcelona.
Caption
Comboi ferroviari al Port de Barcelona.

El port ha aprovat la nova Ordenança d’operacions ferroviàries i ocupació de vies en les terminals ferroviàries de la zona de servei del Port de Barcelona, amb l’objectiu de fer més àgils les operatives de càrrega i descàrrega dels trens de mercaderies i afavorir l’increment de la intermodalitat marítimo-ferroviària. 

La nova ordenança actualitza la normativa anterior i permetrà optimitzar les operatives ferroviàries i minimitzar els temps d’espera dels operadors. L’ordenança estableix un marc horari per a les finestres de càrrega i descàrrega dels combois i uns temps màxims per a les operatives, que podrà aplicar-se en cas que calgui deixar lliure les vies. 

La nova ordenança proposa quatre finestres de càrrega i descàrrega: a les 8:00, 14:00, 20:00 i 02:00 hores, facilitant així que els operadors ferroviaris i les empreses carregadores puguin realitzar les seves operacions en qualsevol moment del dia. 

També estableix els temps màxims per a les operatives, que podran aplicar-se en cas de necessitat d’ocupació de les vies. Aquests temps màxims van de les tres hores per als combois de contenidors de 450 metres, amb capacitat per a 35 UTI (unitats de transport intermodal), fins a les cinc hores pels combois de 750 metres i 60 UTI. Pel transport ferroviari de vehicles, l’ordenança estableix quatre hores pels combois de 550 metres i 6 hores pels de 750, que poden transportar fins a 300 unitats. 

El Port de Barcelona determinarà l'ordre per ocupar una via d'una terminal ferroviària portuària, amb el criteri d'optimitzar l'explotació ferroviària del port i minimitzar els temps d'espera. La operativa a la terminal ferroviària portuària (la finestra de càrrega i descàrrega: via, hora, etc.), vindrà determinada pel Departament d'Operacions de l'empresa carregadora del tren. En cas de conflicte entre operadors, o d'aquests amb la terminal, el Port de Barcelona podrà actuar d'àrbitre, vetllant sempre per la no discriminació entre terminals, operadors, i carregadors i cercant la millor eficiència i competitivitat dels serveis ferroviaris. 

El Port de Barcelona publicarà i farà arribar als operadors i carregadors el Pla de Transports entre la Terminal de Can Tunis i les instalacions del port que ADIF elaborarà en cada cas, i ha desenvolupat una aplicació específica, el Sostrat Ferroviari, que permet realitzar el seguiment de les diferents circulacions i operatives.