Mercè Conesa: “Els ports som elements fonamentals en l’evolució smart de les ciutats que ens acullen”

La presidenta del Port de Barcelona ha inaugurat aquest matí la primera edició de l’espai d’innovació portuària Smart Ports.Piers of the Future.

19 novembre 2019
Imatge
 Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, durant la inauguració del Smart Ports
Caption
Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, durant la inauguració del Smart Ports

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha assegurat aquest matí, en la inauguració de l’espai Smart Ports. Piers of the Future, que se celebra dintre de l’Smart City Expo World Congress, que “els ports són elements fonamentals en l’evolució smart de les ciutats que ens acullen” i, per tant, “volem el millor per a tots els ciutadans. Per aquesta raó, els ports treballem en dues transicions molt importants: l’energètica i la digital. I avui, a l’Smart Ports i a l’Smart City, tenim una oportunitat molt important de parlar d’aquestes transicions i dels reptes als que hem de fer front junts”.

El Port de Barcelona, conscient del canvi global en el que estan immerses les infraestructures portuàries per ser cada vegada més responsables a nivell social, “aposta per un model d’smart port que suposa evolucionar cap a un port més eficient i més sostenible”, amb capacitat per donar un servei continu -24 hores al dia, 7 dies a la setmana- als seus clients, ha afegit Mercè Conesa.

La presidenta ha recordat que Smart Ports. Piers of the Future ha estat impulsat pel Port de Barcelona “amb la col·laboració i la complicitat d’alguns dels ports més innovadors del món, com són Anvers, Hamburg, Los Angeles, Montreal i Rotterdam”. I aquesta col·laboració és, precisament, on resideix la importància d’aquesta iniciativa. “Per primera vegada, en aquest congrés els ports mostrem els projectes de gran envergadura que ens permetran passar d’una tecnologia clàssica a una altra més sofisticada. I tot això ho compartirem aquí. Compartint, podem millorar tots”, ha afegit.

En la inauguració d’Smart Ports. Piers of the Future, la presidenta ha estat acompanyada per Isidre Gavin, secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, qui ha recordat que “la setmana passada vam treballar amb al Port de Barcelona al Japó obrint les nostres fronteres i avui ho fem a Barcelona. Aquest esdeveniment és una gran oportunitat per treballar junts”. El secretari d'Infraestructures i Mobilitat ha remarcat que “en una economia global els ports eficients son crítics i els ports eficients necessiten tecnologia” i ha coincidit amb Mercè Conesa en la importància de que “el Port de Barcelona treballi juntament amb altres ports del món en el desenvolupament de la innovació”.

Els projectes que el Port de Barcelona està desenvolupant en matèria d’innovació i que es presentaran aquests dies a l’Smart City Expo World Congress són projectes que “estan plenament integrats en la nostra estratègia en innovació, basada en garantir el desenvolupament sostenible de l’activitat portuària amb propostes de valor adaptades a les necessitats actuals i futures dels clients, la Comunitat Portuària i el conjunt de la societat”. Els quatre principals projectes són:

  • Power to Ship:

El Port de Barcelona està plenament implicat en l’objectiu de minimitzar l'impacte de l'activitat portuària en l’entorn. Amb la finalitat de reduir les emissions d’aquesta activitat, una de les actuacions principals és l’electrificació dels molls, que suposarà una inversió de més de 60 milions d’euros i permetrà reduir un 51% les emissions d'òxids de nitrogen i un 25% les de partícules en suspensió l’any 2030. Amb aquest projecte, el Port de Barcelona també es dotarà d’una xarxa elèctrica intel·ligent, capaç d’optimitzar la generació d’energia i el seu consum.

  • Container Tracking Application (CTA)

Es tracta d’una aplicació que permet conèixer en tot moment on es troba un contenidor que passa pel Port de Barcelona utilitzant únicament el seu número de contenidor i l’escala del vaixell. Aquest sistema subministra una valuosa informació que permetrà fer més àgil la cadena logística i aportarà valor als clients de la infraestructura portuària, oferint una transparència i traçabilitat totals.

  • Virtual Gates

El Port de Barcelona ha desenvolupat una aplicació per conèixer el que succeeix en els accessos de les terminals de contenidors. Aquesta informació, combinada amb la que proporciona la Duana, permetrà fer previsions acurades a 24-48 hores i donar a les terminals de contenidors una important informació sobre com funcionen els seus accessos, ajudant-les a ser més eficients i a fer també més eficient tota la cadena logística.

  • Smart Maritime Traffic Management

Millorar la seguretat, la sostenibilitat i l’eficiència operacional al recinte portuari és l’objectiu d’una solució desenvolupada pel departament d’operacions marítimes del Port de Barcelona per optimitzar el tràfic marítim. Mitjançant aquesta eina, que aporta una acurada informació dels vaixells, de la seva situació i de les actuacions dels diferents serveis portuaris, es millora la seguretat en la navegació i en l’operativa i s’incrementa l’eficiència.

Conesa ha tancat la seva intervenció recordant que durant aquests tres dies els ports de Barcelona, Anvers, Hamburg, Los Angeles, Montreal i Rotterdam presentaran un total de 40 projectes sobre digitalització, medi ambient, mobilitat i ciberseguretat i ha mostrat el seu convenciment de que aquest Smart City Expo World Congress esdevindrà “un lloc d’intercanvi d’experiències i d’inici de nous camins en un entorn de col·laboració internacional”, amb la finalitat de crear un futur millor per a les ciutats i per als seus habitants mitjançant la innovació.

A banda de les activitats vinculades a innovació i transformació digital que es duran a terme dintre de l’espai Smart Ports.Piers of the Future, s’organitzaran dos esdeveniments paral·lels (Smart Ports Summit i Summit Sustainability) dirigits a directius del sector i en els quals intervindran ponents de primer nivell.