L’OPS de BEST redueix les emissions dels vaixells en més de 2.300 tones de CO2 en el seu primer any

Avui es compleix un any de la primera connexió d’un vaixell al sistema OPS de la terminal BEST, el primer de la Mediterrània per a portacontenidors.

L’OPS, que es troba en fase pilot, ha subministrat energia a 30 vaixells, permetent que aturessin els seus motors mentre eren al Port de Barcelona.

17 setembre 2025
Imatge
Dos operaris connecten un vaixell a l’OPS de la terminal BEST.
Caption
Dos operaris connecten un vaixell a l’OPS de la terminal BEST.

Avui fa un any que el MSC Mette, un dels portacontenidors més grans del món, es va connectar al sistema Onshor Power Supply (OPS) de la terminal BEST del Port de Barcelona. L’OPS l’hi va subministrar energia d’orígen 100% renovable i l’hi va permetre aturar els seus motors mentre estava amarrat, pel que no va generar emissions. Era la primera vegada que es realitzava una operació d’aquestes característiques en un port de la Mediterrània i des de llavors s’ha repetit trenta vegades, evitant l’emissió de 2.310 tones de CO2. 

Durant aquest any, l’OPS ha subministrat gairebé 3,4 milions de kWh d’energia renovable als portacontenidors que han amarrat a la terminal BEST, la immensa majoria dels quals amb capacitat per a 24.000 TEUs, però també a un vaixell amb capacitat per a 5.000 TEUs, demostrant l’adaptabilitat del sistema. Així mateix, els vaixells que s’han connectat han estat la majoria de la naviliera MSC, però també s’han realitzat connexions a vaixells de CMA CGM. 

El primer aniversari de l’entrada en funcionament de l’OPS de BEST marca també l’equador dels dos anys en els que funcionarà en fase pilot. Durant aquest temps, les connexions, a més de reduir les emissions, permeten al Port de Barcelona recollir informació en temps real i analitzar els reptes que planteja la seva connexió a la xarxa elèctrica per optimitzar al màxim aquest servei. En aquest sentit, la trentena de connexions realitzades fins ara han prioritzat maximitzar el temps de connexió de cada vaixell, agilitzant al màxim la connexió i integrant-la en el conjunt d’operacions que es realitzen cada vegada que atraca un vaixell, com l’amarratge o el posicionament de les grues de la terminal per a la càrrega i descàrrega. Així, la durada mitjana de les connexions ha estat de 54 hores, amb la connexió més llarga superant les 91 hores, un rècord a nivell europeu. 

“Aquest any hem posat en marxa el sistema OPS en 30 ocasions amb 17 vaixells diferents. Això ha suposat un aprenentatge continu. El més rellevant és que hem aconseguit integrar una operativa molt complexa i innovadora dins de l'operativa ja existent, prioritzant sempre la seguretat i l'eficiència. Hem optimitzat processos, millorat procediments, coordinat a les diferents parts implicades i compartit informació en temps real. S'han establert les bases perquè l'any vinent puguem continuar avançant, buscant l'excel·lència i maximitzant la reducció d'emissions dels vaixells, perquè passin la major part del temps que estan al port connectats i amb els motors apagats”, ha explicat Ana Arévalo, cap del departament de Shorepower del Port de Barcelona. 

L’aniversari de la primera connexió a l’OPS de BEST marca una nova fita en el desplegament del Pla Nexigen, que els propers anys electrificarà els principals molls del Port de Barcelona amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’aire al seu entorn. Un cop completada la fase de desplegament dels OPS pilots a BEST i a Grimaldi Terminal Barcelona, la terminal de ferris del moll de Sant Bertran, s’han iniciat els treballs per construir el primer OPS per a creuers a la terminal d’MSC, així com la construcció de la nova subestació Port i el desplegament d’una nova xarxa de mitja tensió que permetrà fer arribar l’energia a tots els molls on s’instalaran sistemes OPS.