Les terminals del Port de Barcelona augmenten les connexions per a contenidors refrigerats un 71%
BEST, APM Terminals i Port Nou han incrementat les connexions per a contenidors reefer fins a més de 3.500 punts per a respondre a la demanda dels sectors hortofructícola, carni i farmacèutic.

El Port de Barcelona disposa ja de més de 3.500 connexions permanents per a contenidors refrigerats a les seves terminals que permeten donar resposta a la creixent demanda dels sectors hortofructícola, carni i farmacèutic. Les terminals de contenidors BEST i APM Terminals Barcelona i la multipropòsit Port Nou han ampliat, aquest any, el nombre de connexions elèctriques destinades als contenidors refrigerats el que ha permès incrementar un 71% el total de connexions reefer que ofereix el Port de Barcelona.
Així, la terminal de contenidors BEST, del grup Hutchison Port Holdings, ha passat de 1.600 a 2.750 punts de connexió el darrer juliol, el que suposa un increment del 72%. La terminal reforça, així, la seva posició com a hub per a càrregues refrigerades, oferint als principals carregadors de productes farmacèutics i alimentaris un complet ventall de serveis relacionats amb la càrrega freda i situant-se com una de les terminals amb més connexions per a contenidors frigorífics de tota la Mediterrània.
APM Terminals Barcelona també ha posat en servei a principis d’aquest any una nova passarel·la amb 152 connexions per a contenidors reefer totalitzant 632 punts de connexió, el que suposa un augment del 31%. Aquesta inversió implica també una reducció de les emissions de CO2 de la terminal d’unes 600 tones a l’any gràcies a l’ampliació de la capacitat elèctrica de la terminal, que minimitza l’ús de generadors alimentats amb fuel. Així mateix, la nova instal·lació ha permès incrementar l’operativa fins a quatre contenidors refrigerats d’alt, en comptes dels tres que permetien les anteriors passarel·les.
De la mateixa manera, la terminal multipropòsit Port Nou ha instal·lat 170 connexions reefer per donar resposta al tràfic creixent de la càrrega refrigerada.
Xarxa de serveis logístics específics
L'aposta decidida del Port de Barcelona per disposar d'infraestructures per al tràfic de productes hortrofructícoles i carnis es complementa amb l'àmplia xarxa de serveis logístics específics. El port català ofereix connexions viàries i ferroviàries regulars i fiables amb els principals mercats majoristes d'Espanya com Mercabarna, Mercazaragoza i Mercamadrid, així com amb l'important mercat de Saint-Charles, al sud de França.
Destaca l'èxit del servei ferroviari Canal Frío, que connecta diàriament Saragossa i Barcelona exclusivament amb càrrega refrigerada. El servei ferroviari regular posat en marxa recentment entre Perpinyà i Rungis, al sud de París, complementa l'oferta de connectivitat que el Port de Barcelona ofereix als seus operadors i clients.
Així mateix, Barcelona ofereix als importadors i exportadors una completa oferta de línies regulars de contenidors amb els principals mercats emissors i receptors de fruita, verdura i productes frescos. Durant el primer semestre del 2019 el tràfic d’aquests productes ha superat el milió de tones, fet que suposa un increment del 36% respecte al mateix període de l'any anterior.
D’altra banda, l'important creixement que estan experimentant altres tràfics de productes refrigerats, com és l'exportació de porcí congelat a l’Extrem Orient, especialment a la Xina, Japó i Corea del Sud, està facilitant la creació de cadenes logístiques reefer altament competitives.
Sector farmacèutic
El farmacèutic és l’altre sector que es beneficia d’infraestructures adaptades al tràfic reefer per al transport de medicaments i altres productes farmacològics amb requeriments de fred. Al primer semestre de 2019 el Port de Barcelona ha vehiculat un total de 2.758 TEU d’aquestes mercaderies, centrat sobretot en l’exportació (2.086 TEU). Tot i que el volum de tràfic de productes farmacèutics és molt menor al del sector alimentari, es tracta d’una càrrega amb un alt valor afegit.
L’equilibri entre importacions i exportacions del tràfic reefer és un valor afegit del port barceloní ja que permet a les navilieres estalviar costos de reposicionament de contenidors. En definitiva, la suma d'infraestructures, serveis i tràfic situen al Port de Barcelona com el port líder de productes frescos de la Mediterrània.