Les comunitats logístiques de Barcelona i l’Índia comparteixen coneixement i cerquen oportunitats de negoci conjuntes
Profitosa trobada entre els sectors duaners indi i català en un moment en el qual el comerç amb l’Índia a través de la Duana de Barcelona creix a un ritme de dos dígits.
Les empreses de la Comunitat Portuària posen les bases per un ulterior desenvolupament dels intercanvis comercials amb l’Índia.
El Port de Barcelona es presenta a Mahindra com a porta d’entrada a Europa i el Mediterrani per a la indústria de l’automoció.

Les empreses de la Comunitat Portuària de Barcelona integrants de la Missió del Port de Barcelona a Mumbai estan protagonitzant múltiples reunions amb el sector logístic indi per compartir coneixement, promoure la innovació conjunta i cercar oportunitats de negoci. Moltes d’aquestes reunions s’han celebrat dintre del Global Maritime India Summit 2023, que té lloc a Mumbai aquesta setmana.
Empreses Masiques i Novazyme Maritime Technologies són dos exemples d’èxit del viatge de la Comunitat Portuària de Barcelona a l’Índia. En el primer cas, el seu conseller delegat, José Miguel Masiques, ha explorat noves possibilitats d’importació de cafè de l’Índia, estudiant les cadenes logístiques del país així com els operadors existents, i altres àmbits com el dels productes químics i el textil. Per part de Novazyme, el seu administrador, Daniel Visa, ha establert contactes al país per replicar els serveis d’intel·ligència artificial i blockchain que ja ofereix a diverses parts del món. Entre aquests, documents certificats vinculats a vaixells i tripulacions.
Novazyme està desenvolupant una experiència pionera al Port de Barcelona consistent en la digitalització del certificat obligatori per l’operativa de residus als ports. En col·laboració amb l’Autoritat Portuària de Barcelona, Capitania Marítima i les empreses Tradebe i Alfaship, Novazyme ofereix un certificat amb tecnologia blockchain que garanteix la seva veracitat i inalterabilitat implicant a tota la cadena logística. Es tracta del primer certificat digital d’aquest tipus al món i l’administració portuària índia ha mostrat el seu interès per implantar-lo al país.
Comerç creixent
El valor del comerç entre Espanya i l’Índia a través del Port de Barcelona està creixent de forma significativa en els últims anys i la intervenció del sector duaner, tant empreses com administració, està sent bàsic per donar cobertura a aquest increment de demanda. Aquest és un dels motius pels quals els representants de l’àmbit duaner de la Comunitat Portuària de Barcelona han mantingut una reunió de treball aquest matí amb els responsables duaners de l’Índia, on han certificat la importància que Espanya sigui considerat un país de baix risc en les seves exportacions al subcontinent.
Josep Carles Llagostera, administrador de la Duana de Barcelona, ha indicat que durant l’any 2022 el valor de la mercaderia índia gestionat per aquesta duana va sumar 4.843 milions d’euros, un 31% més que l’any anterior. En el cas de les exportacions espanyoles a l’Índia, el valor va ser de 2.056 milions d’euros, amb un creixement del 25,4%. Aquest any, aquest bon ritme es confirma, ja que fins al 15 d’octubre les importacions sumaven 4.077 milions d’euros i les exportacions arribaven a 1.641 millons, el que fa indicar que totes dues partides s’incrementaran enguany.
Antonio Llobet, president del Consell General de Col·legis d’Agents de Duanes i del Col·legi d’Agents de Duanes de Barcelona, ha confirmat que la Unió Europea i l’Índia estan molt a prop de signar dos acords de rellevància per al comerç bilateral, el Tractat de Lliure Comerç i l’acord de reconeixement mutu de l’Operador Econòmic Autoritzat (OEA). Llobet ha assegurat que un cop se signin aquests acords, “les relacions entre Europa i l’Índia seran immillorables”, aspecte en el qual han coincidit José Miguel Masiques i Irene Guardiola, vicepresident del Col·legi d’Agents de Duanes de Barcelona i responsable legal de l’entitat, respectivament.
Hub logístic per a l’automoció
El Port de Barcelona i la companyia automobilística Mahindra, una de les més grans del món, han celebrat avui una reunió de treball a Mumbai per analitzar les cadenes logístiques que utilitzen el port català com a hub de distribució.
Actualment, Mahindra exporta cotxes a Europa a través de ports del nord del continent però la creixent expansió de la companyia en aquest mercat i la prevista a Àfrica converteixen al Port de Barcelona en un punt especialment atractiu per a exercir com a hub logístic de distribució de l’automobilística. I així ha quedat de manifest en la reunió encapçalada pel president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, i la subdirectora general de Comercial i Màrqueting, Carla Salvadó, i la consellera de Territori, Ester Capella, amb els màxims responsables de logística de la companyia índia.