La cita anual del Transport Marítim de Curta Distància el proper 26 de novembre amb el lema “Pacte Verd i COVID: un nou escenari d'oportunitats per al Transport Marítim de Curta Distància”

La Conferència 2020 de SPC Spain reunirà, una vegada més, la més àmplia representació dels agents que participen a la cadena intermodal marítima terrestre.

Tindrà lloc a Barcelona, port espanyol referent en Autopistes del Mar i TMCD i en generar alternatives logístiques i intermodals que reforcen la competitivitat d'una economia altament internacionalitzada com és la de Catalunya i la seva àrea d'influència.

26 octubre 2020
Imatge
Un ferry, atracado en el Port de Barcelona.
Caption
Un ferry, atracado en el Port de Barcelona.

La Conferència Anual del Shortsea Promotion Center Spain se celebrarà aquest any 2020 amb el Port de Barcelona com a amfitrió, i comptarà en la seva ponència inaugural amb la intervenció de Pedro Saura, Secretari d'Estat de Transports, per exposar les prioritats del MITMA després de la crisi del COVID, com conjugar el rellançament de l'activitat i els objectius de sostenibilitat.

Han transcorregut 11 mesos des de l'entrada en vigor del nou límit de contingut de sofre dels combustibles marins. Aquesta fita, sense precedents en el transport marítim, ha suposat importants canvis en l'operativa dels vaixells. Les diferents solucions adoptades han suposat per a les companyies navilieres increments en els seus costos d'explotació, CAPEX, OPEX o ambdós, així com canvis operatius que, d'una manera o una altra, han hagut d'assumir i gestionar per mantenir el seu equilibri econòmic. Quins són aquests canvis, les seves conseqüències així com quin està essent el nivell de compliment d'aquesta normativa, com es controla i com se sanciona la seva no observança són temes que debatran en la Conferència Claudio Rodríguez, director general d'Infraestructures d'ENAGAS; Beñat Izaola, Marine & Industry Business unit director d'INGETEAM; Roberto Castilla, director adjunt de Britanny Ferries; i Juan A. Lecertúa, conseller tècnic de la DG Marina Mercante.

La irrupció del COVID-19 ha convulsat les nostres vides i tots els sectors. El sector del TMCD, especialment les Autopistes del Mar de càrrega i passatge, ha tingut una important caiguda de la demanda que ha comportat reduccions de freqüències i serveis. Com afecta la competitivitat de les cadenes de transport marítim intermodals? i quines són les claus en aquest nou escenari? Són preguntes a què respondran Álvaro R. Dapena, director tècnic de Ports de l'Estat; Juan Riva, president de Grup Suardiaz; Mario Massarotti, CEO de Grimaldi L Espanya; Xavier Majem, director general de FERCAM; i Jordi Espin, secretari general de Transprime Spanish Shippers’ Council.

Alhora, la mobilitat sostenible preconitzada pel Pacte Verd Europeu implica a tots els modes de transport. L'automoció, 1er sector industrial a Espanya i amb un elevat efecte tractor sobre la resta d'indústries, i sector particularment usuari del TMCD, es troba en un moment clau. En paraules d'ANFAC, “el context en el qual opera la indústria d'automoció està subjecte a una disrupció sense precedents. Les noves tendències de la mobilitat venen marcades per l'usuari, el regulador i el desenvolupament de les noves tecnologies i determinen una nova estructura de relacions al sector”. L'estret vincle tant de Barcelona com del seu port amb l'automòbil fa que sigui un node idoni per debatre com el TMCD pot contribuir en el reptador futur a qui s'enfronta un sector que necessita la màxima competitivitat en la seva logística. Elena Seco, presidenta de SPC Spain; José López-Tafall, director general d'ANFAC; Agustín Fernandez, Sales & Terminals UECC SPAIN, S.L. exposaran els seus punts de vista sobre això.

En aquesta Conferència, SPC Spain compta amb la col·laboració d'ENAGÁS i INGETEAM i la participació dels protagonistes directes del TMCD com a ponents i com a assistents: les navilieres, els operadors de transport per carretera i els carregadors, els ports i les Administracions i Entitats públiques competents, per debatre sobre les oportunitats d'un futur sotmès a nombroses incerteses i amb importants i desafiadors reptes.

ENAGÁS és impulsor, al costat de Ports d'Estat, del projecte europeu CORE LNGas hive, el més ambiciós en matèria de combustibles alternatius per al sector marítim. El projecte Hive està demostrant que el GNL és una solució que permet complir avui la normativa europea i de l'OMI sobre emissions de gasos contaminants (SOx, PM i NOx); però, a més, permet estendre un pont cap als objectius de descarbonització establerts per l'OMI, ja que les instal·lacions de subministrament i utilització del GNL a bord són compatibles amb l'ús dels gasos renovables.

Per la seva part, INGETEAM compta amb més de 20 anys d'experiència en equips per a propulsió naval i és líder del projecte estratègic de I+D ORTZE-CV, que inclou el disseny i desenvolupament d'un nou sistema de propulsió amb planta elèctrica híbrida, i la seva implantació en un vaixell-pilot, permetent navegar en manera elèctrica amb zero emissions en els accessos als ports i en entorns protegits, així com la navegació en manera híbrida amb una reducció significativa de les emissions de fins i tot un 25%.