Fòrum Telemàtic del Port de Barcelona celebra 30 anys millorant els processos documentals i de la cadena logística

Aquest grup de treball ha impulsat l’adaptació de la Comunitat Portuària de Barcelona als canvis normatius i a la gestió documental digital.

09 febrer 2024
Imatge
Els membres del Fòrum Telemàtic durant la reunió celebrada ahir.
Caption
Els membres del Fòrum Telemàtic durant la reunió celebrada ahir.

El Fòrum Telemàtic del Port de Barcelona ha celebrat els seus 30 anys de funcionament amb una reunió de treball en la qual s’ha seguit avançant en la millora de processos, l’adaptació als canvis normatius i l’adaptació de la Comunitat Portuària de Barcelona a l’entorn portuari i marítim actual. 

El 8 de febrer de 1994 es va reunir per primer cop un grup de treball, nascut dins del Pla de Qualitat del Port de Barcelona, que tenia l’objectiu de simplificar els intercanvis documentals i implantar noves solucions telemàtiques al Port. Aquest grup de treball va consolidar-se i l'abril de 1997 va passar a denominar-se Fòrum Telemàtic, modificant el seu abast que, a part d'orientar-se cap a la telematització dels intercanvis documentals, també incorporava la millora dels processos en tot l’àmbit portuari. 

Durant aquest període ha estat un instrument de millora efectiu que ha facilitat la posada en servei d’eines tecnològiques que han configurat el Port actual. El Fòrum Telemàtic ha analitzat el funcionament de les cadenes de subministrament: fluxos de mercaderia (de l’expedidor al destinatari); fluxos econòmics (del comprador al venedor); i fluxos documentals (entre totes les empreses intervinents i entre aquestes i les administracions), i ha establert grups de treball específics per a cadascuna d’elles. 

Les propostes realitzades per aquests diferents grups de treball han repercutit directament en la competitivitat de les cadenes logístiques que passen pel Port de Barcelona. El cost dels tràmits associats al flux documental de les transaccions comercials pot arribar a representar més del 5% de l’import dels mercaderies. Qualsevol millora per fer-lo més eficient repercuteix en els temps i costos d’aquestes transaccions comercials. 

L’adopció per part del Port de Barcelona -empreses portuàries, logístiques i administracions- de les especificacions proposades pel Fòrum Telemàtic ha contribuït a la seva competitivitat, però també ha estat la base perquè el port sigui més resilient i pugui donar una resposta eficient en situacions de crisi. Quan va declarar-se la pandèmia del COVID-19, més del 93% dels intercanvis documentals entre empreses i administracions ja s’estaven realitzant de forma telemàtica i, en molts casos, conforme a les especificacions que s’havien definit al Fòrum Telemàtic. 

Més de 400 professionals de la Comunitat Portuària de Barcelona en representació d’empreses, associacions professionals o administracions (empreses de transport terrestre, l’Associació de Consignataris de Vaixells de Barcelona, el Col·legi d’Agents de Duanes de Barcelona, l’Associació de Transitaris Internacionals de Barcelona, l’Associació d’Empreses Estibadores Portuàries de Barcelona, la Duana, la Capitania Marítima de Barcelona, els Serveis d’Inspecció en Frontera, l’Autoritat Portuària de Barcelona, el Consell d’Usuaris del Transport, Transprime i Portic) han col·laborat de forma voluntària en el Fòrum Telemàtic durant aquests 30 anys d’història. 

Durant els darrers 30 anys, el Fòrum Telemàtic ha desenvolupat projectes pioners en l’àmbit portuari, com el procés d’enviament de documentació escanejada a la Duana que, un cop realitzada la prova pilot a Barcelona, es va implantar a tot l’Estat espanyol. O els procediments d'entrada i sortida de mercaderies, sense els quals no s'hagués pogut implantar l’actual sistema de portes automàtiques a les terminals portuàries. També ha participat en el disseny, desenvolupament i implantació de Portic, el Port Community System de Barcelona, o de la Marca de Qualitat Efficiency Network, entre d’altres. 

Actualment el Fòrum Telemàtic segueix treballant en la millora dels processos portuaris i ara centra els seus esforços en adaptar-se als canvis normatius i a les particularitats de l’entorn actual i futur. Pel que fa als canvis normatius, la Unió Europea està fent grans esforços en la digitalització i actualment es troba en procés d’implantació de diversos Reglaments que canviaran la relació entre els operadors i les administracions, com alguns aspectes del Codi Duaner de la Unió (Reglament 952/2013) que tenen a veure amb l’ICS2, l’eFTI (Reglament 2020/1056) o l’entorn europeu de finestreta única marítima (EMSWe, Reglament 2019/1239). 

El Fòrum Telemàtic també està estudiant com fer més precisa la traçabilitat de les operacions. En un escenari en el qual el cibercrim està creixent, té com a objectiu proposar mesures perquè els operadors i les administracions realitzin una gestió documental 100% digital, millorant la seguretat de la cadena logística.