El Fòrum Telemàtic identifica les bones pràctiques implantades en la pandèmia i treballarà en la seva digitalització definitiva

El grup treballarà per millorar les mancances en alguns dels processos portuaris, incrementant així la digitalització i resiliència del Port de Barcelona.

El Fòrum Telemàtic qualifica de “molt positiva la resposta de la Comunitat Portuària” durant la pandèmia pel que fa a la seva adaptació a les noves pràctiques aplicades.

29 desembre 2020
Imatge
Logotip del Fòrum Telemàtic
Caption
Logotip del Fòrum Telemàtic

El Fòrum Telemàtic ha treballat durant aquests mesos de pandèmia en la identificació de les bones pràctiques implementades per garantir el correcte funcionament de la cadena logística que transita pel Port de Barcelona, fer una anàlisi de la seva viabilitat futura i millorar els processos que presenten mancances per seguir incrementant la digitalització i resiliència del Port de Barcelona.

Un grup de treball creat dintre del Fòrum Telemàtic, integrat per professionals que treballen a empreses i administracions públiques de la Comunitat Portuària de Barcelona, ha estat l’encarregat de detectar tant les bones pràctiques com els processos susceptibles de millora, principalment en l’àmbit de la digitalització i la transparència.

Des del Fòrum Telemàtic expliquen que “el Port de Barcelona porta molts anys immers en un procés de transformació digital, amb exemples com l'objectiu de constituir-se en un port sense papers, la reenginyeria dels processos efectuada des d’aquest grup, la implantació del Port Community System (PCS), l'oferta de nous serveis d’informació o l'automatització de les terminals”.

Ara, la pandèmia de COVID-19 “ha fet créixer la necessitat d'implantar, en el menor temps possible, un escenari en el qual tots els intercanvis documentals es puguin efectuar telemàticament, sense necessitat d'interactuar per intercanviar documents en paper, alhora que ens ha permès veure que ja s'havia fet molta feina, tot i que també segueixen existint alguns processos amb un grau de digitalització millorable”.

El Fòrum Telemàtic qualifica de “molt positiva la resposta de la Comunitat Portuària”. Entre les bones pràctiques detectades susceptibles de convertir-se en la forma d’operar habitual destaca la resolució en remot de les incidències del transport terrestre en les entrades a les terminals de contenidors del Port, mesura que “evitaria desplaçaments al truck center i anticiparia les solucions en casos de problemes” o el teletreball a la Duana que, amb una reorganització dels serveis, faria possible ampliar l’horari de despatx de les mercaderies.

D’altra banda, el Fòrum Telemàtic treballarà en la promoció de l’ús de la Finestreta Única Duanera (VUA) entre les empreses; nous desenvolupaments dintre del PCS per fer-lo encara més fiable i segur; millorar la transparència d’extrem a extrem de la cadena logística; potenciar l’enviament dels coneixements d’embarcament electrònics; habilitar un procediment d’intercanvi documental telemàtic per al tràfic de líquids a granel o l’enviament telemàtic de tots els certificats que, durant l’escala d’un vaixell, s’han de remetre a Capitania Marítima, entre d’altres.