Finalitza amb èxit el simulacre d'incendi d'un ferri en el Port de Barcelona

L'exercici es va realitzar en un ferri de Baleària, procedent del Port d'Alcudia, Balears, i va ser dirigit pel Centre de Coordinació de Salvament de Barcelona.

Van intervenir unitats de Salvament Marítim, del Cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya i de Barcelona, el Port Barcelona i inspectors de la Capitania Marítima.

Amb aquest exercici s'ha pogut avaluar l'efectivitat dels protocols de comunicacions existents entre els participants en l'emergència a més dels procediments de Salvament Marítim i els Bombers de la Generalitat de Catalunya a l'hora de col·laborar en les actuacions d'emergència marítima.

El simulacre ha inclòs el trasllat i desembarcament del passatge.

28 març 2021
Imatge
Imatges del simulacre d'un incendi d'un ferri al Port de Barcelona.
Caption
Imatges del simulacre d'un incendi d'un ferri al Port de Barcelona.

La Capitania Marítima de Barcelona de la Direcció General de Marina Mercante i dependent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha coordinat el primer simulacre d'incendi provocat per un cotxe elèctric en un ferri impulsat per gas natural. Des del Centre de Coordinació de Salvament (CCS) de Barcelona, un comitè encapçalat pel capità marítim, Javier Valencia, ha gestionat l'esmentat simulacre, realitzat en un ferri de Baleària, que ha comptat amb la intervenció d'unitats de Salvament Marítim, del Cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya, Bombers de Barcelona i el Port de Barcelona, entre altres.

Aquest exercici s'ha fet per avaluar l'operativitat dels protocols de comunicacions existents entre els participants en l'emergència i per analitzar quines maniobres són les més adequades a l'hora de la intervenció. A més, durant el simulacre es va activar el procediment per al cas d'un vaixell necessitat d'assistència, ja que el ferri ha accedit al port amb l'incendi controlat, però no extingit, i allà ha desembarcat el passatge i s'ha acabat de sufocar el foc.

Operativa del simulacre

Gairebé un centenar d'especialistes, entre bombers, personal de tripulació de les embarcacions de Salvament Marítim i del ferri de Baleària, tècnics del CCS de Barcelona, tècnics i operatius de bombers i de policia del Port a més d'experts de la Capitania Marítima han participat a l'exercici, que va començar, a les 17.30 hores, quan el capità del ferri de la naviliera Baleària, procedent del Port d'Alcudia amb passatge i vehicles, va donar l'avís d'incendi al CCS.

La novetat en aquest exercici és doble: el ferri utilitza com a combustible gas natural liquat (GNL) i el magatzem i ús del GNL com a combustible planteja un escenari diferent del d'un vaixell amb propulsió convencional en la gestió d'incendis i emergències. D'altra banda, el focus de l'emergència ha estat un incendi provocat per un vehicle elèctric que es trobava just sota dels dipòsits del gas. S'ha triat aquest tipus de vehicles perquè cada vegada hi ha un increment més gran del transport de cotxes elèctrics als ferris Ropax i això també comporta una sèrie de peculiaritats a l'hora d'emprendre l'emergència marítima.

Unitats de Bombers, que van rebre formació específica sobre aquest tipus d'intervencions, s'han traslladat fins al ferri a bord de l'helicòpter Helimer de Salvament Marítim per donar suport a bord al control de l'incendi. També s'han mobilitzat en l'operatiu el vaixell Punta Major i les salvamares Mintaka i Polaris de Salvament Marítim.

En el desenvolupament de l'exercici Capitania Marítima va engegar el procediment de “lloc de refugi” per practicar l'assistència a un vaixell amb passatge i un incendi a bord fins a la seva atracada en el Port. En aquest sentit, s'han posat a prova els procediments d'emergència del mateix vaixell, que va arribar a port amb l'incendi controlat, però no extingit, i una escora de 5 graus provocada per l'acumulació de l'aigua utilitzada en la intervenció.

L'Autoritat Portuària de Barcelona va activar també el seu Pla d'Autoprotecció (PAU) en nivell 1 per preparar l'arribada segura del vaixell a port, desembarcant el passatge i completant l'extinció de l'incendi amb l'ajuda dels mitjans de terra. En aquestes operacions han participat membres del Cos de Policia Portuària i de Bombers de Barcelona, per controlar el perímetre i extingir l'incendi.