Els transportistes del Port de Barcelona disposen d’una nova eina per veure l’evolució del preu del combustible

Avui s’ha presentat l’Eina de càlcul del cànon de combustible que aporta dades fiables sobre la incidència del carburant en el cost del transport de contenidors en l’àmbit portuari.

04 abril 2019
Imatge
Assistents a la reunió de presentació de l'eina de càlcul del cànon de combustible.
Caption
Assistents a la reunió de presentació de l'eina de càlcul del cànon de combustible.

Els transportistes que operen al Port de Barcelona i les empreses de la seva Comunitat Portuària disposen d’una nova Eina per a realitzar el càlcul del cost del transport terrestre de contenidors dissenyada per a proporcionar dades objectives sobre l’evolució del preu del carburant.

L’eina ha estat presentada pel director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Pere Padrosa; la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa; i Julián Arenas, director d’Innovació i Transport-logística de l’Institut Cerdà, que ha estat l’encarregat del seu desenvolupament. L’eina s’ha posat en marxa arrel de l’estudi “Fluctuació del cost del combustible i l’externalitat del temps en el transport viari”, elaborat també per l’Institut Cerdà per analitzar els diferents factors que incideixen en els costos del transport terrestre de mercaderies.

En aquest sentit, el principal objectiu a l’hora de dissenyar-la ha estat oferir als operadors logístics, a les empreses i als professionals del transport per carretera informació fiable sobre l’evolució dels preus dels carburants que els pugui servir per a la relació contractual que després estableixen entre ells.

Els transportistes són un esglaó imprescindible de la cadena logística

En la presentació, la presidenta del Port ha destacat que aquesta eina “és un exercici de transparència basat en dades obertes que ha d’ajudar als professionals del transport terrestre de contenidors, tant les empreses com els autònoms, a conèixer amb més precisió els costos associats als serveis que presten”. Conesa ha recordat que els transportistes són “una peça imprescindible de la cadena logística” i ha posat de manifest la necessitat “que tots els implicats treballin plegats per aconseguir que el Port de Barcelona funcioni i es reforci la competitivitat de tota la cadena logística”.

Per la seva banda, Pere Padrosa ha defensat la “importància del sector logístic pel desenvolupament econòmic, com han demostrat els principals països europeus” i ha manifestat que “l’eina presentada avui és un exercici de transparència que ha d’ajudar a que els carregadors visualitzin el funcionament de la cadena logística i el paper que hi juguen cadascun dels seus actors“.

Sis benzineres en l’àrea d’influència del Port

L’Eina de càlcul del cànon de combustible s’ha basat en els preus de sis benzineres ubicades al Port de Barcelona, la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL) i la Zona Franca de Barcelona, on realitzen majoritàriament el proveïment de carburant els transportistes que operen al Port. L’índex de variació del preu de combustible s’obté de la mitjana dels preus d’aquestes benzineres i l’eina incorpora diferents indicadors per a calcular el cànon en cada cas: el tonatge que pot carregar cada camió i el tipus de combustible utilitzat (dièsel o gas natural vehicular).

El professionals del transport tenen a partir d’ara la possibilitat de consultar aquest cànon gràcies a l’aplicació on-line desenvolupada específicament i que analitza la tipologia del combustible i del vehicle en funció de l’índex de preus trimestral.

Les dades aportades per aquesta eina on-line s’utilitzaran també per a elaborar l’Observatori de costos del transport de mercaderies per carretera, que publica regularment el Departament de Territori i Sostenibilitat, i que reflectirà així millor la situació dels transport terrestre en l’àmbit portuari. L’Observatori és un instrument d’anàlisi per a les empreses de transport i una referència per a la negociació dels preus dels serveis entre els carregadors i els transportistes.